ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انویدیا و مدیاتک گرافیک RTX را به لپ‌تاپ‌های ARM می‌آورند

کارت‌های گرافیک RTX همراه با پردازنده‌های اینتل و AMD قدرت بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما حالا تصور کنید که این سخت افزار به لپ‌تاپ‌ها با پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM راه پیدا ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

کارت‌های گرافیک RTX همراه با پردازنده‌های اینتل و AMD قدرت بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما حالا تصور کنید که این سخت افزار به لپ‌تاپ‌ها با پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM راه پیدا کنند. این ایده‌ای است که انویدیا همراه با مدیاتک دنبال می‌کند.

مدیاتک یکی از بزرگترین سازندگان پردازنده‌های مبتنی بر ARM در جهان محسوب می‌شود، بنابراین تجربه بالایی در این زمینه دارد. این دو کمپانی یک پلتفرم مرجع تولید می‌کنند که از کرومیوم، لینوکس و SDK انویدیا هم پشتیبانی می‌کند.

انویدیا با همکاری مدیاتک گرافیک قدرتمند RTX را به لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های ARM می‌آورد. در حال حاضر اطلاعات زیادی درباره نتیجه این همکاری منتشر نشده، اما می‌توانیم تصور کنیم که نسل آینده کروم‌بوک‌ها در کنار وزن کم و مصرف انرژی پایین، به سخت افزار RTX با قابلیت رهگیری پرتو مجهز می‌شوند.

انویدیا می‌خواهد فعالیت بیشتری در زمینه پردازنده‌های ARM داشته باشد. در کنار آوردن گرافیک RTX به لپ‌تاپ‌های مجهز به این پردازنده‌ها، این کمپانی از توسعه چیپ‌های جدید ARM به نام «گریس» خبر داده که دیتاسنترها را هدف قرار می‌دهد.

انویدیا

رقیب اصلی انویدیا در این بخش، اینتل خواهد بود که با معماری x86 در بازار سلطه دارد. با این وجود اگر شایعات صحت داشته باشند، این سازنده کارت‌های گرافیک باید در آینده با AMD هم مبارزه کند. طبق گزارش‌ها، AMD هم به دنبال تولید چیپ‌های مبتنی بر معماری ARM است و می‌تواند به راحتی گرافیک رادئون را با آن‌ها ترکیب کند.

مدیرعامل مدیاتک، «ریک سای» اعلام کرده که این کمپانی با همکاری انویدیا می‌خواهد قدرت گرافیک آن را پلتفرم کامپیوتر ARM برای گیمینگ بیاورد:

«مدیاتک بزرگترین تامین‌کننده چیپ‌های ARM جهان است که از تراشه‌های آن در محصولات مختلفی مانند گوشی‌های هوشمند، کروم‌بوک‌ها و تلویزیون‌های هوشمند استفاده می‌شود. ما به دنبال استفاده از فناوری خود و همکاری با انویدیا برای آوردن قدرت GPUها به پلتفرم کامپیوتر برای گیمینگ، خلق محتوا و کارهای بیشتری هستیم. بهبود عملکرد پردازشگر گرافیکی یک تغییر بزرگ در اکوسیستم ARM ایجاد می‌کند.»

اپل با معرفی چیپ M1 نشان داد که می‌توان پردازنده‌های مبتنی بر ARM قدرتمندی تولید کرد. در صورتی که شرکت‌های بیشتری تصمیم به حرکت در این مسیر قرار بگیرند، آینده برای اینتل چندان روشن نخواهد بود، البته این کمپانی با سرمایه‌گذاری عظیم می‌خواهد دست بالا را در این صنعت داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • dr x dr xx
    dr x dr xx | ۲۴ فروردین ۱۴۰۰

    چیپ‌های پرمیوم مدیاتک به لحاظ کیفی قابل قیاس با تراشه‌های کوآلکوم نیستند و حداقل یکی دو نسل ازشون عقبتره، بهتر بود انویدیا این همکاری رو با کوآلکوم انجام میداد

مطالب پیشنهادی