ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برنامه‌های غیرضروری ویندوز ۱۰
تکنولوژی

برنامه‌های اضافی و غیرضروری ویندوز ۱۰ که باید از روی سیستم خود حذف کنید

ویندوز ۱۰ بطور پیش فرض برنامه‌های زیادی دارد و کاربران هم نرم افزارهای زیادی روی آن نصب می‌کنند، اما از تمام آن‌ها استفاده نمی‌کنند. در این مطلب به معرفی برنامه‌های غیرضروری ویندوز ۱۰ می‌پردازیم که ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

ویندوز ۱۰ بطور پیش فرض برنامه‌های زیادی دارد و کاربران هم نرم افزارهای زیادی روی آن نصب می‌کنند، اما از تمام آن‌ها استفاده نمی‌کنند. در این مطلب به معرفی برنامه‌های غیرضروری ویندوز ۱۰ می‌پردازیم که باید از سیستم خود حذف کنید.

برای آشنایی با این برنامه‌های غیرضروری ویندوز ۱۰ تا پایان این مطلب همراه دیجیاتو باشید، البته ابتدا نحوه بررسی برنامه‌های نصب شده در ویندوز ۱۰ را آموزش می‌دهیم.

نحوه بررسی برنامه‌های نصب شده روی ویندوز ۱۰

برای اینکه از برنامه‌های نصب شده روی سیستم مطلع شوید، کار سختی پیش رو ندارید. به بخش تنظیمات ویندوز ۱۰ رفته و مسیر Apps > Apps & features را دنبال کنید. در اینجا لیستی از تمام برنامه‌های نصب شده روی کامپیوتر نشان داده می‌شود.

برنامه‌های غیرضروری ویندوز ۱۰

اگر کاربر ویندوز ۸.۱ یا ویندوز ۷ باشید، باید روی دکمه استارت کلیک کنید و دنبال Programs and Features باشید. با اینکار لیستی از برنامه‌های نصب شده روی سیستم در برابرتان ظاهر می‌شود.

برای حذف یک برنامه، روی آن کلیک کرده و گزینه Unistall را انتخاب کنید. فرایند حذف به برنامه بستگی دارد، شاید یک نرم افزار در کوتاه‌ترین زمان ممکن حذف شود یا اینکه شاید برای اینکار نیاز به اقدامات بیشتری باشد. برای آموزش کامل نحوه حذف برنامه‌های اضافی ویندوز ۱۰ به این مقاله دیجیاتو مراجعه کنید.

حالا به سراغ برنامه‌های غیرضروری ویندوز ۱۰ برای حذف می‌رویم.

QuickTime

QuickTime ویدیو پلیر اپل است که اگرچه یک برنامه برای مک او اس محسوب می‌شود، اما کوپرتینویی‌ها پشتیبانی از آن برای ویندوز را از سال ۲۰۱۶ متوقف کرده‌اند. مدتی پس از اعلام این خبر، گزارش‌ها درباره تعدادی از آسیب‌پذیری‌های خطرناک این نرم افزار منتشر شد. از آنجایی که اپل هیچ‌گاه برای این آسیب‌پذیری‌ها پچ منتشر نکرد، استفاده از آن می‌تواند برایتان دردساز شود.

از آنجایی که آیتونز به QuickTime وابسته نیست، می‌توانید به راحتی آن را حذف کنید. به عنوان جایگزین QuickTime می‌توانید به سراغ ویدیو پلیرهای زیادی مانند VLC بروید.

CCleaner

برنامه‌های غیرضروری ویندوز ۱۰

CCleaner یک برنامه قابل اعتماد برای حذف فایل‌های اضافه ویندوز بود، اما پس از تصاحب آن توسط آواست، اعتبارش زیرسوال رفت. مشکلاتی مانند آپدیت‌های اجباری بدون کسب اجازه از کاربر، جمع‌آوری داده‌ها و توزیع ناشناخته بدافزارها استفاده از آن را غیرضروری جلوه می‌دهند.

اگرچه CCleaner 2020 مشکلات کمتری نسبت به گذشته دارد، اما همچنان یکی از برنامه‌های غیرضروری ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود. شما می‌توانید از ابزارهای حذف دیگری استفاده کنید که شامل ابزارهای پیش فرض ویندوز هم می‌شود، بنابراین بدون هیچ نگرانی CCleaner را حذف کنید.

برنامه‌های پاکسازی سیستم

بسیاری از کاربران از روی عمد یا بطور تصادفی روی سیستم خود اپ پاکسازی نصب کرده‌اند. تعداد بالایی از این برنامه‌ها بدون استفاده هستند و عملکرد سیستم شما را افزایش نمی‌دهند. اگر در لیست برنامه‌های نصب شده نرم افزارهایی مانند MyCleanPC یا PC Optimizer Pro به چشمتان خورد، آن‌ها را پاک کنید.

uTorrent

برنامه‌های غیرضروری ویندوز ۱۰

uTorrent زمانی به عنوان یک استاندارد طلایی برای نرم افزارهای تورنت درنظر گرفته می‌شد. با این حال مشکلات میزبانی در سال‌های گذشته آن را به گزینه‌ای نامناسب تبدیل کرده است.

در کنار تبلیغاتی که درون رابط کاربری به چشم می‌خورند، uTorrent ابزارهای دیگری هم به شما ارائه می‌کند که چنین رویکردی آزاردهنده است. بزرگترین مشکل این نرم افزار به سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد. در آن زمان مشخص شد که این نرم افزار از یک برنامه استخراج رمزارز بهره می‌برد که کاربران از آن اطلاعی ندارند. این ماینر بدون اطلاع کاربران، در پس زمینه از منابع سیستم استفاده می‌کرد.

با توجه به این مشکلات، uTorrent یکی از برنامه‌های غیرضروری ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود که باید از روی سیستم خود حذف کنید.

ادوبی فلش پلیر و شاک ویو پلیر

از ژانویه ۲۰۲۱ دیگر از ادوبی فلش پلیر پشتیبانی نمی‌شود. اگرچه این برنامه در تمام مرورگرهای مدرن مسدود شده، اما باید کپی‌های محلی فلش را هم از سیستم خود پاک کنید. از آنجایی که ادوبی دیگر این برنامه را بروزرسانی نمی‌کند، برای اینکه در معرض خطر قرار نگیرید، آن را حذف کنید.

علاوه بر فلش پلیر، یک پلاگین دیگر به نام شاک ویو پلیر (Shockwave Player) هم می‌تواند برای شما دردساز شود چرا که از سال ۲۰۱۹ دیگر مورد پشتیبانی قرار نمی‌گیرد. ادوبی دیگر آن را برای دانلود در اختیارتان کاربران قرار نمی‌دهد و وب‌سایت‌های نیازمند آن بسیار نادر هستند. بنابراین باید شاک ویو پلیر و فلش پلیر را از سیستم خود حذف کنید.

جاوا

جاوا یک ران تایم (Runtime) مدیا است که شامل دو جز می‌شود: جاوا روی دسکتاپ و پلاگین جاوا برای مرورگرها. اگرچه جاوا در گذشته محبوبیت بالایی داشت، اما امروزه وب‌سایت‌های کمی از آن استفاده می‌کنند و تعداد این وب‌سایت‌ها به کمتر از ۰.۰۲ درصد می‌رسد.

نسخه‌های مدرن مرورگر گوگل کروم و فایرفاکس از آن پشتیبانی نمی‌‌کنند. اگر یک توسعه‌دهنده اندروید نیستید یا از نرم افزاری استفاده نمی‌کنید که وابستگی زیادی به جاوا دارد، آن را از سیستم خود حذف کنید. به احتمال زیاد پس از حذف، کمبود آن را حس نخواهید کرد.

مایکروسافت سیلورلایت

برنامه‌های غیرضروری ویندوز ۱۰

سیلورلایت (Silverlight) یک فریمورک وب مشابه ادوبی فلش است که زمانی محتوای رسانه‌‌ای زیادی از طریق مرورگر در اختیارتان قرار می‌داد. چندین سال پیش، این پلاگین‌ها برای بسیاری از وب‌سایت‌ها ضروری بودند، اما حالا دیگر کاربردی ندارند. در اوایل ۲۰۲۱ تنها ۰.۰۳ وب‌سایت‌ها از سیلورلایت استفاده می‌کردند.

مرگرورهای مدرن دیگر با سیلورلایت کار نمی‌کنند و سال‌هاست مرورگرهایی مانند کروم و فایرفاکس از آن پشتیبانی نمی‌کنند، البته از همان ابتدا اج هم با آن سازگار نبود. سیلورلایت تنها بطور رسمی در اینترنت اکسپلورر پشتیبانی می‌شود که بخشی از ویندوز ۱۰ است. بنابراین سیلورلایت یکی از برنامه‌های غیرضروری ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود و با حذف آن، با کمبودی مواجه نخواهید شد.

نوار ابزارها و افزونه‌های اضافی مرورگرها

زمانی که به دنبال حذف برنامه‌های غیرضروری ویندوز ۱۰ هستید، باید به سراغ مرورگرها هم بروید. در حالی که نوار ابزارها زمانی یک مشکل شایع در مرورگرها بودند، نسخه‌های مدرن کروم و مرورگرهای دیگر با چنین مشکلی مقابله کرده و آن را از بین برده‌اند. با این حال هنوز افزونه‌های نامناسب زیادی وجود دارد.

در لیست برنامه‌ها به دنبال نوار ابزارهایی مانند بینگ بار، گوگل تولبار یا Ask Toolbar باشید. اگر آن‌ها یا مواردی مشابه به چشمتان خورد، آن‌ها را حذف کنید. پس از آن به سراغ افزونه‌های نصب شده روی مرورگر رفته و آن‌ها را بررسی کنید. تمام آن‌ها را شناسایی کرده و موارد مشکوک یا ناشناس را از مرورگرتان حذف کنید.

نرم افزارهای اضافی سازنده کامپیوتر

اگر یکی از کاربران محصولاتی مانند سرفیس پرو نباشید و اینکه ویندوز را از همان ابتدا روی دستگاه خود نصب نکرده باشید، احتمالا کامپیوتر شما برنامه‌های پیش فرض و اضافی (Bloatware) زیادی دارد. برای مثال برخی لپ‌تاپ‌های اچ‌پی، لنوو یا دل که بطور پیش فرض ویندوز ۱۰ اورجینال دارند، احتمالا نرم افزارهای اضافی در اختیارتان قرار می‌دهند.

هیچ‌کدام از این برنامه‌های اضافی که توسط سازندگان روی کامپیوتر نصب شده‌اند، برای کارکرد عادی دستگاه ضروری نیستند. برخی برنامه‌های برندها مانند اپ‌های عکس، ابزارهای گیمینگ یا هرگونه برنامه مشابه ابزارهای ویندوز، کاملا غیرضروری محسوب می‌شوند. با این حال ابزارهای بروزرسانی درایور/BIOS را حذف نکنید.

نرم افزارهای اضافی ویندوز ۱۰

برنامه‌های غیرضروری ویندوز ۱۰

حذف نرم افزارهای اضافی سازندگان به اندازه کافی آزاردهنده است، با این حال مایکروسافت هم تعدادی از آن‌ها را برای کاربران درنظر گرفته است. خوشبختانه می‌توانید اکثر برنامه‌های غیرضروری ویندوز ۱۰ را بدون مشکل خاصی حذف کنید.

برخی از برنامه‌های مدرن پیش فرض مانند ایکس باکس یا آب و هوا برای تعدادی از کاربران کاربردی هستند، اما برای برخی چندان کارایی ندارند. بنابراین می‌توانید آن‌ها را حذف کنید.

WinRAR

اگرچه داشتن برنامه‌ای برای استخراج و فشرده‌سازی کاربردی است، اما WinRAR یکی از بهترین آن‌ها محسوب نمی‌شود. این برنامه یک نسخه آزمایشی برای مدت محدود در اختیارتان قرار می‌دهد و پس از مدتی از شما درخواست هزینه می‌کند. با این حال هیچ‌ وقت مانع از استفاده شما از آن نمی‌شود، بنابراین می‌توانید یکی از کاربران دائمی آن باشید.

با وجود چنین قابلیتی، دلیلی برای استفاده از WinRAR وجود ندارد و یکی از برنامه‌های غیرضروری ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود. بجای آن می‌توانید به سراغ 7-Zip بروید که یک ابزار رایگان و ساده است و نیازهای اکثر کاربران را پوشش می‌دهد. اگر علاقه‌ای به این برنامه نداشتید، می‌توانید به سراغ ابزارهای دیگری بروید.

برنامه‌های موجود در این لیست به علت اینکه کارایی چندانی ندارند و روی عملکرد سیستم شما هم تاثیری نمی‌گذارند، ضروری محسوب نمی‌شوند و می‌توانید آن‌ها را حذف کنید. اگر می‌خواهید فضای بیشتری از کامپیوترتان خالی شود، می‌توانید فولدرها و فایل‌های غیرضروری را هم حذف کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی