ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انویدیا: اکثر گیمرها بخاطر کمبود قطعات امسال نمی‌توانند کارت گرافیک بخرند

کمبود تراشه بسیاری از صنایع از تولید گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروها را تحت تاثیر قرار داده. در این میان کارت‌های گرافیک هم به سخت افزاری کمیاب در بازار تبدیل شده‌اند. حالا انویدیا اعلام کرده ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

کمبود تراشه بسیاری از صنایع از تولید گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروها را تحت تاثیر قرار داده. در این میان کارت‌های گرافیک هم به سخت افزاری کمیاب در بازار تبدیل شده‌اند. حالا انویدیا اعلام کرده که به علت کمبود GPU، گیمرها به سختی می‌توانند امسال کارت گرافیک گیمینگ بخرند و احتمالا باید تا سال آینده میلادی منتظر بمانند.

مدیر ارشد مالی انویدیا، «کولت کرس» در جلسه سالانه با سرمایه‌گذاران چنین موضوعی را مطرح کرده تا ۲۰۲۱ تبدیل به سالی نامناسب برای گیمرها شود.

از زمان معرفی و عرضه کارت‌های گرافیک قدرتمند سری RTX 30، مدیرعامل انویدیا یعنی «جن سون هوانگ» با انتشار چندین بیانیه از کمبود GPU خبر داده. به گفته این کمپانی، مشکلات ارسال و لجستیک به همراه کمبود قطعات موجب تامین ضعیف نسل جدید کارت‌های گرافیک شده. نتیجه این کمبود عرضه، افزایش چشمگیر قیمت این GPUها در فروشگاه‌های مختلف است.

تنها کمبود قطعات در چنین وضعیتی مقصر نیستند چرا که افزایش قیمت رمزارزها و رکوردشکنی متعدد آن‌ها، باعث شده افراد بیشتری وارد این حوزه شوند و در نتیجه، تقاضای بیشتری برای این کارت‌های گرافیک ایجاد شود. ماینرها نه تنها به کارت‌های گرافیک دسکتاپ هجوم برده‌اند، بلکه لپ‌تاپ‌های مجهز به GPUهای قدرتمند را هم برای استخراج رمزارزها می‌خرند.

کارت‌های گرافیک سری RTX 30 انویدیا

کرس در جلسه سالانه با سرمایه‌گذاران از ادامه تقاضا برای GPUها خبر داده:

«ما انتظار داریم در ادامه سال تقاضا همچنان از عرضه بالاتر باشد. تیم عملیاتی سریع و عالی عمل می‌کند. انتظار می‌رود در ادامه سال، میزان تامین قطعات افزایش پیدا کند.»

انویدیا با اقدامات مختلفی سعی کرده تا جای ممکن کارت‌های گرافیکش را در اختیار گیمرها و نه ماینرها قرار دهد. برای مثال این کمپانی هش ریت این GPUها را محدود کرد و می‌خواهد پردازشگرهای گرافیکی مجزا و مخصوص استخراج رمزارز روانه بازار کند. این محصولات که CMP نام دارند، ظاهرا تنها سه ماه گارانتی خواهند داشت و با قیمت بالایی در اختیار خریداران قرار می‌گیرند.

حتی اگر انویدیا بتواند میزان عرضه کارت‌های گرافیک خود را در ادامه سال افزایش دهد، احتمالا ماینرها مانع از دسترسی گیمرها به آن‌ها خواهند شد. بنابراین گیمرها باید تا سال ۲۰۲۲ صبر کنند تا نه تنها جدیدترین کارت‌های گرافیک RTX، بلکه بتوانند محصولات AMD‌ را هم تهیه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mehdy.z
    mehdy.z | ۲۶ فروردین ۱۴۰۰

    تا اتریوم و ماین اتر هست گرافیک به دست گیمر جماعت نمیرسه!!
    .حتی شنیدم که تولید خودرو و تلویزیون هم در دنیا دچار کمبود تراشه شدند!!!
    این ارز رمزها جز ضرر برای دنیا چیزی ندارند از گرم شدن زمین گرفته تا زمین گیر کردن تولید سخت افزار و تراشه در دنیا...حالا کاشکی تهش یه ارزش ذاتی داشتند،فقط یه سری محاسبات باطل ریاضی که جز مصرف بی رویه انرژی هیچ فایده دیگه ای ندارند!!!

مطالب پیشنهادی