ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی خواستار رفع محدودیت فروش آنلاین داروی بی‌نسخه شد

در واکنش به برخوردهای سلیقه‌ای و مانع‌تراشی‌ها برای محدود ساختن فعالیت پلتفرم‌های ارسال محصولات بهداشتی و دارویی، اتحادیه‌ی کشوری‌ کسب‌وکارهای مجازی، به نمایندگی از جمعی از استارتاپ‌ها، طی نامه‌‌ای به رئیس جمهور، خواستار رفع فوری ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۲

در واکنش به برخوردهای سلیقه‌ای و مانع‌تراشی‌ها برای محدود ساختن فعالیت پلتفرم‌های ارسال محصولات بهداشتی و دارویی، اتحادیه‌ی کشوری‌ کسب‌وکارهای مجازی، به نمایندگی از جمعی از استارتاپ‌ها، طی نامه‌‌ای به رئیس جمهور، خواستار رفع فوری محدودیت‌ها و موانع ایجاد شده بر سر راه فعالیت این پلتفرم‌ها شد و از لزوم حمایت از این کسب‌وکارهای اینترنتی در پیک چهارم کرونا در جهت حفظ جان شهروندان گفت.

چندی پیش با اوج گرفتن دوباره مبحث فروش داروی بدون نسخه در دیجی کالا و توییت‌های مدیرعامل این فروشگاه اینترنتی و سخنگوی سازمان غذا و دارو، افراد زیادی از اکوسیستم استارتاپی کشور و حتی بدونه دولت نسبت به این روند انتقاد داشتند. اتحادیه کسب و کارهای مجازی در نامه‌ای ضمن تشریح چرایی اهمیت گشایش این موضوع برای استارتاپ‌ها تاکید کرده که با توجه به فرمایشات رهبری و نقش مهم استارتاپ‌ها، این مهم باید اتفاق بیفتد.

در این نامه تاکید شده استارتاپ‌ها با هوشمندسازی خدمات مورد نیاز مردم به یکی از قهرمان‌های اصلی مبارزه با بیماری در کشور تبدیل شدند: «استارتاپ‌های فناوری موفق شدند ساماندهی بخش مهمی از نیازها و فعالیت‌های روزمره مردم را در این شرایط سخت برعهده بگیرند، از حوزه‌ی آموزش گرفته تا تامین مایحتاج ضروری، همگی تاثیر چشمگیری در کاهش رفت‌وآمدهای غیرضروری ایجاد کردند. در این بین استارتاپ‌هایی که در بخش تامین محصولات دارویی و داروهای OTC (بدون نیاز به نسخه) و اقلام بهداشتی فعال بودند مراجعات حضوری به یکی از پرریسک‌ترین نقاط آلوده به ویروس را ساماندهی کردند.

در این نامه تاکید شده بر اساس گزارش‌های جهانی شبکه‌های بهداشتی و داروخانه‌ها از جمله اماکن پر رفت‌وآمدی محسوب می‌شوند که احتمال تردد افراد مبتلا به کرونا در آنها بیش از سایر نقاط است و کار در داروخانه به عنوان دومین شغل پرخطر در زمان کرونا شناخته شده ‌است. اتحادیه ضمن تاکید به اهمیت فعالیت استارتاپ‌ها که مورد توجه دولت هم بوده تاکید کرده که این کسب و کارهای آنلاین در راستای کمک به خانه مردم ماندن در خانه نقش مهمی را ایفا کردند.

این اتحادیه در نامه خود با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» و با اشاره به موضوع استنکاف سازمان غذا و دارو از درخواست کمیته حمایت از کسب‌وکار و معاونت حقوقی ریاست جمهوری جهت بازنگری دستورالعمل‌ها و ضوابط قدیمی و به‌روزنشده در مورد استارتاپ‌های فعال در ارسال محصولات بهداشتی و دارویی، نامه خود را این چنین ادامه داده است:

«استارتاپ‌های فعال در ارسال محصولات بهداشتی و دارویی که دارای مجوز فعالیت از اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی به عنوان تنها نهاد قانونی در این حوزه هستند، با برخی دستورالعمل‌ها و ضوابط قدیمی و به‌روزنشده توسط سازمان غذا و دارو مواجه‌اند که اجازه هرگونه فعالیتی را از آن‌ها سلب کرده است و متاسفانه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای فراوان با این سازمان نیز به نتیجه‌ای نرسیده است. این موضوع این ظن را تقویت می‌کند که اراده‌ی محکمی در مقابل هرگونه تحول دیجیتال در عرضه محصولات بهداشتی و دارویی وجود دارد و سلامت مردم قربانی منافع صنفی گروه خاصی از جامعه شده است. شایان ذکر است که کمیته حمایت از کسب‌وکار (کمیته ماده ۱۲ قانون احکام دائمی) با مشارکت معاونت حقوقی ریاست جمهوری و نهادهای ذی‌ربط دیگر در این مورد تشکیل جلسه داده و از سازمان غذا و دارو درخواست کرده که ضوابط مربوطه را بازنگری یا طراحی کند و این سازمان از درخواست این کمیته نیز تا امروز استنکاف کرده است.»

اتحادیه در پایان نامه خود تاکیده کرده که آماده خدمت‌رسانی در بستری کاملا شفاف است: «با تکیه بر خدمات این بخش می‌توان حضور فیزیکی در داروخانه‌ها را به حداقل رساند و دغدغه مردم را در تامین محصولات بهداشتی و دارویی مرتفع کرد. پلتفرم‌های ارسال محصولات داروخانه‌ای فروشنده دارو نیستند، بلکه اقلام بهداشتی و دارویی‌ را با همکاری داروخانه‌ها به طور مستقیم و با نظارت مسئولین فنی از خود داروخانه به دست متقاضی می‌رسانند. تلاش این پلتفرم‌ها بر این است که فرآیند ارسال محصولات بهداشتی و دارویی را به‌گونه‌ای انجام دهند تا نگرانی‌های سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به حداقل برسد و در عین حال در پیک چهارم کرونا سهم موثری در کاهش رفت‌وآمدهای غیرضروری و حفظ جان میلیون‌ها انسان داشته باشند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی