ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افزایش محبوبیت رمزارز Chia می‌تواند منجر به کمبود هارد دیسک و SSD در جهان شود

با ظهور رمزارز Chia یا چیا، ماینرها در چین به فضاهای ذخیره‌سازی شامل هارد دیسک و حافظه SSD هجوم برده‌اند و آن‌ها را می‌خرند که این موضوع می‌تواند در آینده باعث کمبود این سخت افزارها ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

با ظهور رمزارز Chia یا چیا، ماینرها در چین به فضاهای ذخیره‌سازی شامل هارد دیسک و حافظه SSD هجوم برده‌اند و آن‌ها را می‌خرند که این موضوع می‌تواند در آینده باعث کمبود این سخت افزارها در جهان شود.

برخلاف رمزارزهای بازار، شما Chia را به وسیله پردازنده، کارت گرافیک یا ASIC استخراج نمی‌کنید و بجای اینکار به سراغ فضای ذخیره‌سازی می‌روید که می‌تواند هارد دیسک یا حافظه SSD باشد. در حال حاضر Chia برای خرید و فروش در دسترس نیست، بنابراین برای احتکار هارد دیسک و SSD خیلی زود است، با این حال ظاهرا ماینرها از چنین منطقی پیروی نمی‌کنند.

Chia از مدل فضا و زمان استفاده می‌کند و به عنوان یک رمزارز دوستدار محیط زیست از راه می‌رسد. «برام کوهن» که برای خلق «بیت‌تورنت» شناخته می‌شود، چیا را توسعه داده تا از فضای ذخیره‌سازی خالی دستگاه‌ها استفاده کند. علت چنین رویکردی، مصرف پایین‌تر انرژی توسط هارد دیسک‌ها و حافظه‌های SSD و همچنین قیمت پایین‌تر آن‌هاست.

حالا گزارش جدیدی منتشر شده که از خرید گسترده هارد دیسک‌ها با ظرفیت ۴ تا ۱۸ ترابایت خبر می‌دهد. ماینرها با هجوم به این سخت افزار می‌توانند در نهایت باعث کمبود آن و افزایش چشمگیر قیمتش شوند. انتظار می‌رود در هنگ کنگ قیمت هارد دیسک و SSD افزایشی ۲۶ تا ۷۷ دلاری را تجربه کند.

رمزارز Chia هارد دیسک

به علت نحوه عملکرد Chia، حافظه‌های SSD حرفه‌ای نسبت به نمونه‌های مصرفی برای استخراج انبوه کارایی بالاتری دارند. یکی از تولیدکنندگان چینی حافظه SSD به نام «Jiahe Jinwei» به تازگی اعلام کرده تمام حافظه‌های SSD NVMe M.2 با ظرفیت ۱ و ۲ ترابایت این کمپانی فروخته شده‌اند. این شرکت می‌خواهد برای جلوگیری خرید آن‌ها توسط ماینرها، یک محدودیت درنظر بگیرد.

تقاضا به اندازه‌ای بالاست که این کمپانی چینی می‌خواهد تولیداتش را افزایش دهد و حتی ظاهرا مشغول توسعه حافظه SSD مخصوص برای عملیات‌های استخراج رمزارز است.

حافظه SSD مصرفی برای استخراج رمزارز چیا مناسب است، اما ماینرهای حرفه‌ای باید به سراغ نمونه‌های حرفه‌ای‌تر و با حجم بالاتر بروند، بنابراین حافظه‌های سازمانی یا مخصوص دیتاسنترها را می‌خرند.

تا به امروز رمزارزها زیادی وارد بازار شده‌اند و پس از مدتی بخش بزرگی از ارزش خود را از دست داده‌اند. با این حال، چندین سال پیش بیت کوین چندان مورد توجه افراد نبود و حالا ارزشی بیش از ۵۰ هزار دلار دارد. بنابراین شاید چنین سرنوشتی در انتظار چیا هم باشد و البته پس از کمبود چیپ‌ها، جهان اینبار با کمبود فضای ذخیره‌سازی مواجه شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی