ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پایان پشتیبانی واتس‌اپ از آیفون 5c
تکنولوژی

روش شکستن قفل آیفون 5C مهاجم سن برناردینو پس از سال‌ها مشخص شد

سال‌ها بعد از گذشت حادثه تیراندازی «سن برناردینو» در آمریکا و شکستن قفل آیفون 5C متعلق به یکی از مهاجمان، حالا بالاخره مشخص شده که یک شرکت استرالیایی به نام Azimuth Security از طریق درگاه ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

سال‌ها بعد از گذشت حادثه تیراندازی «سن برناردینو» در آمریکا و شکستن قفل آیفون 5C متعلق به یکی از مهاجمان، حالا بالاخره مشخص شده که یک شرکت استرالیایی به نام Azimuth Security از طریق درگاه لایتنینگ و اکسپلویت کدی از شرکت موزیلا توانسته قفل این دستگاه را باز کند.

تا مدت‌ها تصور می‌شد که شرکت Cellebrite به FBI کمک کرده تا قفل این آیفون را باز کند، اما حالا واشنگتن پست در گزارشی می‌گوید شرکت «ازیموت» مسئول شکستن قفل این دستگاه بوده است. موسس این شرکت نقصی را در یکی از نرم‌افزارهای متن‌باز موزیلا پیدا کرده بود که اپل از آن برای لوازم جانبی لایتنینگ استفاده می‌کرد.

یکی از محققان «ازیموت» با این اکسپلویت دسترسی اولیه خود را به این آیفون ایجاد کرد و بعد با دو اکسپلویت دیگر توانست کنترل کامل پردازنده را به دست آورد. سپس شرایط لازم به وجود آمد تا این شرکت بتواند بدون خطر از دست دادن اطلاعات گذرواژه‌های مختلف را آزمایش کند و وارد دستگاه شود. موزیلا یک یا دو ماه بعد از این اتفاق آپدیتی برای رفع این آسیب‌پذیری منتشر و اپل نیز آن را در محصولات خود اعمال کرد.

اگر یادتان نیست، در سال ۲۰۱۵ دو مهاجم به اهالی منطقه سن برناردینو در کالیفرنیای آمریکا حمله کردند و در این حادثه ۱۴ نفر جان باختند. هر دو مهاجم در درگیری با پلیس کشته شدند اما FBI امیدوار بود که با شکستن قفل آیفون 5C یکی از مهاجمان به نام «رضوان فاروق»، بتواند به اطلاعات مربوط به سایر شرکای این حمله دست پیدا کند. ولی این خطر وجود داشت که با حدس بیش از حد گذرواژه‌ها تمامی داده‌ها از این دستگاه حذف شود.

FBI از اپل خواست که قفل این دستگاه را باز کند، اما آن‌ها نپذیرفتند و تیم کوک مدعی شد که ایجاد درب پشتی می‌تواند خطرات زیادی داشته باشد. در نهایت اداره تحقیقات فدرال توانست قفل دستگاه را باز کند و متوجه شد که هیچ اطلاعات مفیدی در آن آیفون وجود نداشته است.

در سال ۲۰۱۷ سه نشریه بزرگ «آسوشیتدپرس»، «وایس مدیا» و USA Today با استناد به قانون آزادی اطلاعات از FBI شکایت کردند و خواستار انتشار اطلاعات مربوط به شرکت ناشناسی شدند که قفل آیفون 5C را شکسته بود. ولی قاضی منطقه‌ای آمریکا اعلام کرد که این اطلاعات جزو اسناد محرمانه ملی بوده و به درستی مخفی نگه داشته شده است. گفته می‌شود FBI حدود ۹۰۰ هزار دلار برای دسترسی به اطلاعات این آیفون هزینه کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی