ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

از مراسم Spring Loaded اپل در روز ۳۱ فروردین چه انتظاراتی داشته باشیم؟

اپل چند روزی است که به صورت رسمی خبر از برگزاری رویداد «Spring Loaded» در روز ۲۰ آپریل (برابر با ۳۱ فروردین) داده است و بنابراین حالا می‌دانیم که نخستین رویداد بزرگ اپل در سال ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

اپل چند روزی است که به صورت رسمی خبر از برگزاری رویداد «Spring Loaded» در روز ۲۰ آپریل (برابر با ۳۱ فروردین) داده است و بنابراین حالا می‌دانیم که نخستین رویداد بزرگ اپل در سال ۲۰۲۱ چه روزی برگزار می‌شود و چه زمانی شاهد رونمایی از محصولات تازه کمپانی خواهیم بود.

برخلاف بسیاری از رویداد‌های اپل، رویدادهای بهاری اپل شکلی درهم‌ریخته‌تر از همیشه دارند: یک سال ممکن است شاهد آیپدهای پریمیوم باشید، یک سال دیگر ممکن است رویداد با تمرکز بر آموزش برگزار شود یا یک‌بار شاهد رونمایی از استراتژی اپل در قبال سرویس‌هایش هستیم. امسال شایعات حکایت از این دارند که از لاین‌آپ آیپد پرو به‌روزرسانی شده پرده برداشته می‌شود که احتمالا برای نخستین بار به پنل‌های Mini LED اپل مجهز باشند - جهشی بزرگ برای کیفیت نمایشگر تبلت‌های کمپانی. اما در عین حال ممکن است شاهد ایرپادز، پایشگرهای AitTag که برای مدتی طولانی شایعه‌شان به گوش رسیده، یک آیپد مینی جدید و چیزهایی از این دست هم باشیم.

این رویداد ساعت ۲۱:۳۰ روز سه‌شنبه به وقت ایران برگزار خواهد شد، اما اگر به دنبال نوعی پیش‌نمایش زودهنگام از مراسم هستید، در این مقاله به مرور هرآن‌چیزی پرداخته‌ایم که ممکن است در جریان مراسم Spring Loaded اپل رونمایی شود.

آیپد پرو

بیشتر از یک سال از زمانی که اپل برای آخرین به به‌روزرسانی آیپد پرو پرداخت می‌گذرد و مدل سال ۲۰۲۰ این دیوایس -که به‌روزرسانی‌های اندک نسبت به ورژن سال ۲۰۱۹ داشت- اکنون مقداری خسته‌کننده و ضعیف به نظر می‌رسد؛ خصوصا وقتی به مقایسه آن با مشخصات سخت‌افزاری بهبودیافته آیفون‌ها و مک‌های مجهز به چیپ M1 می‌پردازیم.

درست مانند سال گذشته، انتظار می‌رود اپل از آیپد پروهای ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی رونمایی کند، اما در عین حال به احتمال فراوان مدل بزرگ‌تر از تکنولوژی نمایشگر جدیدی برخوردار شود که آن را تحت عنوان Mini LED می‌شناسیم. شایعات طی چند وقت اخیر حکایت از این داشته‌اند که موجودی پنل‌های Mini LED آنقدرها زیاد نیست و بنابراین موجودی مدل ۱۲.۹ اینچی آیپد پرو نیز یا در زمان عرضه بسیار محدود خواهد بود یا اینکه اپل آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی را دیرتر روانه بازار می‌کند تا مشتریان به راحتی قادر به تهیه این دیوایس جدید باشند.

اگرچه انتظار می‌رود طراحی کلی دو تبلت عمدتا مشابه با مدل‌های سال گذشته باقی بماند، اپل می‌خواهد پردازنده‌ای جدید را جایگزین چیپ قبلی A12Z کند

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی جزییات بیشتری راجع به آنچه باید انتظار داشته باشیم منتشر کرده است: اگرچه انتظار می‌رود طراحی کلی دو تبلت عمدتا مشابه با مدل‌های سال گذشته باقی بماند، اپل می‌خواهد پردازنده‌ای جدید را جایگزین چیپ قبلی A12Z کند که ظاهرا از لحاظ قدرت پردازشی، عملکردی نزدیک‌تر به چیپست تازه از راه رسیده M1 دارد. آیپدهای جدید ضمنا احتمالا به پورت تاندربولت (برای سرعت انتقال داده بیشتر و سازگاری گسترده‌تر با لوازم جانبی در قیاس با پورت استاندارد USB-C) مجهز شود و دوربین‌هایی ارتقایافته داشته باشد.

از طرف دیگر، ممکن است در کنار آیپد پروهای تازه، اپل مشغول توسعه یک Apple Pencil جدید هم باشد. تصاویر مربوط به یک استایلوس تازه چند وقتی است که در توییتر به چشم می‌خورد و از طرفی این احتمال وجود دارد که اپل استایلوس مجهز به قابلیت ارتجاعی (Spring) ساخته باشد که پیشتر در قلم‌های Wacom دیده شده‌اند. این شایعه با نامی که برای رویداد انتخاب شده نیز سازگاری دارد.

ایرتگ‌ها

یکی از اسرار نه‌چندان پنهان اپل طی سال‌های اخیر، ایرتگ‌های کاشی شکلی بوده‌اند که پیش از برگزاری تقریبا تمام رویدادهای اپل از سال ۲۰۱۹ تا به امروز، شایعه معرفی‌شان را شنیده‌ایم. گفته می‌شود ایرتگ‌ها اساسا تگ‌هایی دایره‌ای شکل و کوچک هستند که به چیپ‌های رادیوی باند فوق عریض و بلوتوث مجهز شده‌اند و با اتکا به شبکه و اپلیکیشن Find My روی آیفون‌ها، آیپدها و کامپیوترهای مک، امکان پایش و یافتن اشیای گمشده را برای کاربر مهیا می‌سازند (درست همانطور که در حال حاضر می‌توان لوکیشن موبایل‌های گمشده را یافت).

تا به امروز بارها شاهد اشاراتی به ایرتگ‌ها در کدهای iOS، انبوه شایعات و حتی ویدیویی رسمی که به وضوح به نام «AirTags» اشاره می‌کند بوده‌ایم

ایرتگ‌ها ضمنا می‌توانند با چیپ جدید U1 در مدل‌های تازه آیفون کار کنند تا امکان یافتن اشیای گمشده از طریق واقعیت افزوده مهیا شود - و ضمنا این همان چیزی است که سامسونگ اخیرا با Galaxy SmartTag Plus خود به مشتریان ارائه کرد.

تا به امروز بارها و بارها شاهد اشاراتی به ایرتگ‌ها (یا اپل تگ‌ها) در کدهای iOS، انبوه شایعات و حتی ویدیویی رسمی برای بخش پشتیبانی اپل که به وضوح به نام «AirTags» اشاره می‌کند بوده‌ایم. حالا فقط نوبت اپل رسیده که از این محصول به صورت رسمی رونمایی کند.

آیپد مینی

یک محصول دیگر اپل که نیازی جدی به به‌روزرسانی دارد، آیپد مینی است که برای آخرین بار بیش از دو سال پیش و در ماه مارس ۲۰۱۹ از مدلی تازه بهره‌مند شد. با توجه به اینکه آن مدل جدید هم با فاصله ۴ سال از مدل قبلی عرضه شد، در واقع اپل لطف بزرگی کرده است اگر بالاخره به به‌روزرسانی دیوایس طی سال جاری میلادی بپردازد. مدل کنونی آیپد مینی که در بازار یافت می‌شود، به همان طراحی از مد افتاده‌ای مجهز است که اپل برای نزدیک به یک دهه به کار گرفت و در عین از پردازنده قدیمی A12 بهره‌مند شده. بنابراین جای زیادی برای بهبود وجود دارد.

برای اینکه اندکی به زندگی امیدوارتر شوید باید بگوییم که هم خبرگزاری بلومبرگ و هم مینگ-چی کو، تحلیلگر نام‌آشنای اخبار اپل، به عرضه یک آیپد مینی بزرگ‌تر (احتمالا مجهز به نمایشگر ۸.۵ اینچی که به خاطر حذف حاشیه‌ها ابعادی بزرگ‌تر یافته) طی سال ۲۰۲۱ میلادی اشاره کرده‌اند.

ایرپادز ۳

شایعات مربوط به ورژن نسل سومی ایرپادز اپل برای چندین ماه به گوش رسیده و این‌بار قرار است پایه‌هایی کوتاه‌تر و سری‌های گوش قابل تعویض داشته باشد، درست مانند طراحی ایرپادز پرو کنونی. ایرپادز آپدیت شده ضمنا قرار است عمر باتری بیشتری نسبت به مدل‌های پیشین خود داشته است. گفته می‌شود اپل احتمالا مشغول کار روی طراحی به‌روزرسانی شده‌ای برای ایرپادز پرو نیز هست که در آن کاملا پایه ایرباد کنار گذاشته می‌شود. اما بلومبرگ در گزارش خود آورده که این طراحی برای آینده دورتر برنامه‌ریزی شده و بنابراین بعید است در جریان رویداد این هفته اپل شامل رونمایی از آن باشیم.

اپل تی‌وی

Apple TV 4K جایگاهی عجیب در لاین‌آپ محصولات اپل دارد. این ستاپ‌باکس که در سال ۲۰۱۷ میلادی عرضه شد، یکی از قدیمی‌ترین محصولات اپل به حساب می‌آید که هنوز به فروش می‌رسد. با قیمت ۱۸۰ دلار، این دستگاه گران‌قیمت‌تر از مدل‌های تازه روکو، آمازون و گوگل به حساب می‌آید که همگی استریم 4K را با هزینه بسیار پایین‌تر امکان‌پذیر کرده‌اند.

حالا گویا اپل مشغول کار روی یک مدل به‌روزرسانی شده برای سال ۲۰۲۱ است که پردازنده‌ای سریع‌تر دارد و ریموتی جدید که جایگزین سیری ریموت نه‌چندان محبوب می‌شود. پشتیبانی از HDMI 2.1 و نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز هم احتمالا از دیگر مشخصات این ستاپ باکس باشد. اما بیشتر از قابلیت‌های تازه، لازم است اپل قیمت Apple TV 4K را کاهش دهد که البته این حرکت سازگاری چندانی با رویکرد معمول اپل ندارد.

iOS 14.5

با توجه به روندی که از سوی توسعه‌دهندگان و همینطور با نسخه‌های بتای عمومی طی شده، عرضه رسمی iOS 14.5 همزمان با رویداد Spring Loaded یا به فاصله کمی از آن تقریبا قطعی به نظر می‌رسد (خصوصا اگر شاهد سخت‌افزار آیپد جدید باشیم). این نرم‌افزار قرار است باز کردن قفل آیفون را هنگامی که ماسک به صورت زده‌اید از طریق اپل واچ آسان‌تر کند، حاوی اموجی‌تازه باشد و قابلیت شفافیت پایش اپلیکیشن (App Tracking Transparency) را نیز در خود جای خواهد داد که برای مدتی طولانی‌، کابوس شب‌های فیسبوک بوده است.

مک‌بوک‌ها و آی‌مک‌ها و مک پروها

اپل اکنون مشغول توسعه مک‌های تازه است و می‌خواهد هدف جاه‌طلبانه خود در راستای گذار کامل از اینتل به آرم را ظرف دو سال عملی کند

بعد از عرضه به شدت قدرتمند موج جدید کامپیوترهای مجهز به اپل سیلیکون طی فصل پاییز گذشته (شامل مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو و مک‌ مینی) حالا تمام چشم‌ها به گام بعدی اپل در گذار از اینتل به آرم دوخته شده است. در شایعات شنیده‌ایم که اپل اکنون مشغول توسعه مک‌های تازه است و می‌خواهد هدف جاه‌طلبانه خود در راستای گذار کامل از اینتل به آرم را ظرف دو سال عملی کند. از سوی دیگر، برخی قابلیت‌های سال‌های اخیر کنار گذاشته می‌شوند. به این ترتیب شامل مک‌بوک پروهای جدید و قدرتمندی خواهیم بود که خبری از تاچ بار روی آن‌ها نیست، بار دیگر به مگ‌سیف و پورت‌های اضافه مجهز شده‌اند و چیپ ارتقایافته سری M را در خود جای داده‌اند. گفته می‌شود علاوه بر این، یک آی‌مک و یک مک پرو کوچک‌تر (هر دو مجهز به چیپ‌های سری M) هم در دستور کار هستند.

اما با توجه به اینکه فاصله زیادی تا رویداد WWDC نداریم، اندکی بعید به نظر می‌رسد که طی رویداد این هفته شاهد سخت‌افزار مک جدید باشیم. خصوصا با درنظرگیری اینکه اپل برای عرضه لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌های مجهز به اپل سیلیکونی برنامه‌ریزی کرده که بیش از پیش به مذاق توسعه‌دهندگان و کاربران حرفه‌ای خوش خواهند آمد.

چیزی کاملا غافلگیرکننده

البته که با اپل هیچوقت نمی‌توان به طور یقین دانست که باید منتظر چه بود. این یعنی همچنان می‌توانیم منتظر یک یا دو خبر غافلگیرکننده در جریان رویداد Spring Loaded این کمپانی باشیم که اصلا حدس‌شان هم نمی‌زدیم. آیا ممکن است اپل به ناگاه از هدست واقعیت ترکیبی خود رونمایی کند؟ شاید هم یک مدل به‌روزرسانی شده از آیفون SE؟ نگاه نخست به اتومبیل اپل؟ هر اتفاقی که بیفتد، می‌توانید مطمئن باشید که ما در دیجیاتو خبرها را فورا به دست‌تان خواهیم رساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی