ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گروه سام: در شرایط برابر، حضور برندهای خارجی در بازار لوازم خانگی ایران باعث رشد صنعت می‌شود

گروه سام به عنوان یک شرکت بخش خصوصی که شریک تجاری سامسونگ در بخش لوازم خانگی در سال‌های گذشته بود، به حواشی اخیری که درباره فعالیت این شرکت کره‌ای در ایران از سوی برخی مسئولان ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۵

گروه سام به عنوان یک شرکت بخش خصوصی که شریک تجاری سامسونگ در بخش لوازم خانگی در سال‌های گذشته بود، به حواشی اخیری که درباره فعالیت این شرکت کره‌ای در ایران از سوی برخی مسئولان مطرح شد، پاسخ داد و تاکید کرد که این گروه علی‌رغم تمام محدودیت‌ها و تحریم‌ها گارانتی محصولات سامسونگ را تا آخرین روز تاریخ آن پشتیبانی می‌کند. این گروه همچنین اعلام کرد که ورود شرکت‌های خارجی در شرایط برابر، بازار لوازم خانگی به نفع تولیدکنندگان است و نباید جلوی این مساله را گرفت.

سام با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه در سال ۹۳ با راه‌اندازی خطوط عظیم تولید محصولات برودتی و شوینده گام اصلی را برای تبدیل شدن به هاب منطقه و صادرات برداشت اما پس از خروج سامسونگ از ایران نتوانسته خطوط تولید کولرگازی در کشور را در آن زمان ایجاد کند و حال این محصولات را با همان کیفیت جهانی اما با برند ایرانی سام الکترونیک تولید می‌کنند.

«احسان فدایی» مدیر ارتباطات شرکت سام به دیجیاتو می‌گوید درباره فعالیت مجدد سامسونگ در ایران نمی‌تواند پاسخ شفافی بدهد چرا که به عنوان مثال ایران خودرو هم نمی‌تواند درباره ورود پژو به ایران توضیح دهد. با این حال او در همین رابطه می‌گوید: «بر اساس قراردادی که ما با سامسونگ داریم تمامی محصولاتی که با گارانتی سام سرویس به دست مردم رسیده‌اند و یا همچنان به فروش می‌رسند تا آخرین روز ضمانت‌شان پشتیبانی خواهند شد.» او به دیجیاتو درباره چگونگی وجود محصولات سامسونگ در بازار علی‌رغم خروج این کمپانی از ایران در سال ۹۸ می‌گوید: « به دلیل کشش و عطش کم سابقه بازار در آن مقطع، حجم تولید به بالاترین سطح خود رسید و با توزیع گسترده کالا ،انبارهای بنکداران مملو از کالا شد که هنوز هم بخشی از این محصولات در بازار وجود دارد و با گارانتی سام سرویس عرضه می‌شوند.»

او می‌گوید آنها در همکاری چندین ساله با سامسونگ دانش را به کشور منتقل کرده‌اند: «این دانش را در خطوط تولیدی کشور همچنان داریم و در حال حاضر با شرکت‌هایی در چین کار می‌کنیم و قطعاتی از آنها می‌گیریم که مشابه همان کیفیت به شرکت‌هایی چون سامسونگ داده می‌شود.»

فدایی به دیجیاتو می‌گوید درست مانند بقیه شرکت‌های خودرویی یا سایر صنایع که شرکای تجاری داشتند تا برندهای معتبر دنیا را وارد کشور کنند و اشتغالزایی هم کنند، سام الکترونیک هم از دهه هفتاد این کار را انجام داده است: «از دهه هفتاد این کار را می‌کنیم و باور داریم که ورود شرکت‌های خارجی به ایران باعث شد که لوازم خانگی در ایران پیشرفت کند.»

خط تولید لوازم خانگی دهه هفتاد

مدیر ارتباطات شرکت سام می‌گوید بسیاری از قطعات هم‌اکنون توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود اما برخی قطعات هنوز هیچ صرفه اقتصادی برای تولید در داخل کشور ندارد. او یکی از این موارد را پنل‌های LCDها و نمایشگرها عنوان می‌کند و درباره آن به دیجیاتو می‌گوید: «این پنل‌ها توسط چند کشور محدود تولید می‌شوند و ماهانه بیش از ۱۲ میلیون قطعه به سراسر جهان می‌فروشند. این رقم اما برای بازار ایران اصلا منطقی نیست چرا که نیاز بازار کشور بسیار کمتر است و بازار فروش این نوع کالاها در ماه به ۲ میلیون مورد هم نمی‌رسد.»

فدایی تاکید می‌کند که به همین دلایل صرفه اقتصادی نبودن تولید برخی قطعات، نمی‌توان صفر تا صد یک محصول را در داخل یک کشور تولید کرد و تاکید دارد که کشورهای پیشرفته در دنیا هم چنین سیاستی را پیش ندارند. او می‌گوید هر شرکت معتبری از جمله سامسونگ اگر به بازار لوازم خانگی کشور برگردد می‌تواند باعث رونق این بازار بشود: «اگر سامسونگ و ال‌جی وارد بازار لوازم خانگی ما نشده بودند ما هنوز هم در خانه یخچال‌ها و فریزرهای قدیمی بزرگ را داشتیم.»

او در پاسخ به این سوال که ورود یک برند خارجی به بازار چگونه به بهبود آن کمک می‌کند و آیا شانسی برای برندهای داخلی باقی می‌ماند یا خیر به دیجیاتو می‌گوید: «ورود برندهای خارجی به بازار باعث تکاپوی تولیدکننده داخلی می‌شود و کاری می‌کند که آنها به پیشرفت فکر کنند و مجبور شوند که کیفیت محصولات و خدمات را ارتقا ببخشند. همچنین باعث ارزان‌تر شدن قیمت کالاهای داخلی هم خواهد شد؛ کالاهایی که برخی از مدل‌های آن در حال حاضر هیچ قیمت منطقی ندارند و کمی ارزان‌تر نسبت به مدل‌های خارجی هستند. همچنین دولت را مجاب می‌کند تا حمایت‌ها از این شرکت‌ها را بیشتر کند.»

فدایی تاکید دارد که شرکت آنها با ورود برند خارجی به بازار رقابت موافق است اما از آنسو هم معتقد است که دولت باید از تولیدکننده داخلی حمایت‌های ویژه‌ای کند تا بتواند در بازار به حیات خود ادامه دهد: «این حمایت‌ها در هر قالبی که باشد چه تسهیلات و چه موارد دیگر باید یکسان به همه تولیدکنندگان داخلی اعطا شود.»

فدایی در پاسخ به این پرسش که آیا اساسا قرار است سامسونگ در حال حاضر به بازار لوازم خانگی برگردد یا خیر به دیجیاتو می‌گوید که نمی‌تواند به طور قطعی در این مورد نظر بدهد اما صحبت‌های علیه این برند و دیگر برندهای خارجی را یک نوع شانتاژ خبری می‌داند که از سوی برخی تولیدکنندگان داخلی ایجاد شده تا مبادا بازار را از دست بدهند. او در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا سامسونگ اگر روزی به ایران برگردد با شریک تجاری دیگری همکاری خواهد کرد یا با شرکت سام الکترونیک وارد همکاری مجدد خواهد شد نیز به دیجیاتو می‌گوید: «این هم بستگی به سیاست‌های این شرکت خارجی دارد اما از آنجایی که ما زبان همدیگر را طی این سال‌ها بهتر فهمیدیم، بعید نیست همکاری مجددی بین ما و آنها رخ بدهد هرچند هیچ چیزی صد درصدی نیست.»

سام الکترونیک در حال حاضر محصولاتی همچون تلویزیون و جاروبرقی را ارائه می‌کند و به زودی قرار است یخچال و فریزر نیز توسط این شرکت عرضه شود.

گفتنیست چندی پیش دبیر انجمن لوازم خانگی ایران نیز اعلام کرد که واردات لوازم خانگی با کیفیت خارجی خواسته عمومی جامعه است و باید این اتفاق رخ بدهد. همچنین عضو هیات مدیره این انجمن نیز اعلام کرده بود ورود این کالاها به کشور باعث رشد و پیشرفت بازار لوازم خانگی خواهد شد. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا موافق ورود برندهای معتبر خارجی در زمینه لوازم خانگی هستید یا تصور می‌کنید حضور آنها به ضرر بازار و تولیدکنندگان و مساله اشتغال در کشور خواهد بود؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • noisymind
    noisymind | ۳۰ فروردین ۱۴۰۰

    کاری ندارم که اصلا تو ایران این برندها جایگزینی دارند یا اصلا غیر از اینها چاره دیگه داریم یا نه! ولی اینها هم تا دیدن ممکنه تحریمها کم بشه سریع تا دیدن تنور داغه گفتن بچسبونیم جا پامون محکم بشه زود برگردیم!!

مطالب پیشنهادی