ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل با پرواز هلیکوپتر نبوغ در صفحه جستجوها، به استقبال موفقیت ناسا رفت

دیروز روز مهمی بود چون ناسا بالاخره توانست اولین پرنده ساخت دست بشر را در آسمان مریخ به پرواز در بیاورد. پرواز آزمایشی هلیکوپتر «نبوغ» دستاورد بزرگی برای ناسا محسوب می‌شود چون زمینه‌های زیادی را ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

دیروز روز مهمی بود چون ناسا بالاخره توانست اولین پرنده ساخت دست بشر را در آسمان مریخ به پرواز در بیاورد. پرواز آزمایشی هلیکوپتر «نبوغ» دستاورد بزرگی برای ناسا محسوب می‌شود چون زمینه‌های زیادی را برای فعالیت و اکتشاف در سیاره سرخ ایجاد می‌کند. گوگل هم برای قدردانی از این لحظه تاریخی، «ایستر اگ» جذابی را در موتور جستجوی خود قرار داده که پرواز «نبوغ» را به‌صورت نمادین نشان می‌دهد.

اگر واژه Ingenuity یا Mars Ingenuity Helicopter یا ترکیبات مشابه آن را در گوگل جستجو کنید، در کارت ویکی‌پدیای نتایج جستجو این ربات کوچک و جذاب قابل مشاهده است. با کلیک روی آن، کل صفحه تم قرمز رنگ مریخ را به خود می‌گیرد و هلیکوپتر ناسا به پرواز در می‌آید و در طول صفحه حرکت می‌کند. این ایستر اگ حتی روی ارزان‌ترین گوشی‌های اندرویدی هم کار می‌کند و به سخت‌افزارهای قدرتمند نیازی ندارد.

انجام موفقیت‌آمیز این پرواز از آن جهت اهمیت دارد که فشار اتمسفر مریخ خیلی کمتر از زمین است. در واقع، تراکم اتمسفر مریخ فقط ۱۰ درصد زمین است. یعنی برای رسیدن به این سطح از فشار هوا روی زمین باید به ارتفاع بالغ بر ۳۰ هزار متری یا ارتفاعی بیشتر از سه برابر قله اورست بروید. موفقیت برای پرواز در چنین فشار پایینی آن‌قدر دشوار است که هیچ هلیکوپتری حتی روی خود زمین تاکنون به آن دست نیافته است.

نکته جالب‌تر شاید این باشد که هلیکوپتر «نبوغ» با پردازنده اسنپدراگون ۸۰۱ کوالکام این کار را انجام داده. این پردازنده روزگاری در گلکسی اس ۵ استفاده می‌شد. دلیل انتخاب این پردازنده قدیمی این است که ناسا می‌خواهد از عملکرد سخت‌افزار و نرم‌افزار خود مطمئن باشد، چون اگر مشکلی برای این قطعات پیش بیاید، تعمیر آن با توجه به فاصله چند میلیون کیلومتری با زمین کار آسانی نخواهد بود.

پرواز موفق «نبوغ» مسیر دستاوردهای جذاب‌تر در مریخ و سایر سیارات از جمله «تایتان»، قمر زحل را ممکن می‌کند. البته تایتان اتمسفر غلیظ‌تری نسبت به زمین دارد و شرایط کاملا متفاوتی را برای پرواز می‌طلبد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی