ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

صادرات قطعات خودرو در سطح بین‌المللی؛ چشم‌انداز شرکت کروز پس از رفع تحریم‌ها

مدیران هولدینگ قطعه سازی کروز به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه شرکت‌های فعال در زنجیره تامین قطعه خودرو در کشور در اولین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۰ از مسائل پیرامون این شرکت در سال ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۵

مدیران هولدینگ قطعه سازی کروز به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه شرکت‌های فعال در زنجیره تامین قطعه خودرو در کشور در اولین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۰ از مسائل پیرامون این شرکت در سال گذشته و شرایط تحریمی سخن گفتند.

نادر سخا مدیرعامل صنایع تولیدی کروز در این نشست گفت «میزان مطالبه شرکت قطعه سازی کروز به عنوان بزرگترین تامین کننده قطعات خودرو از شرکت‌های خودروسازی به عددی بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان رسیده است. اینکه خودروسازها بدهی های خودرا پرداخت کنند یک موضوع است، اما اینکه به موقع پرداخت شود موضوع مهمتری است.»

ظاهرا ابتکار عمل برای تسریع در روند پرداخت بدهی قطعه سازان در زمستان سال گذشته، نتیجه چندانی در پی نداشته است و همچنان مشکلات قابل توجهی در خصوص تامین نقدینگی مناسب صنایع قطعه سازی وجود دارد.

بر این اساس درست مانند رویه چند سال اخیر، درخواست مدیران صنعتی، ارائه حمایت بانکی با نرخ سود مناسب است، تا امکان ادامه کار برای صنایع مهم قطعه سازی وجود داشته باشد.

خالی ماندن بیش از 30 درصد از ظرفیت تولید قطعات در پی شرایط تحریمی و عدم همکاری شرکای خارجی از دیگر مسائل مطرح شده در این نشست خبری بود.

همچنین کروز برنامه دارد تا در سال 1400 برخی از قطعات پیشرفته نظیر اجزای سیستم ABS و ECU را داخلی سازی کرده که شمار این قطعات به 35 مورد می رسد اما این شرکت برنامه‌ای برای داخلی سازی اجزای الکترونیکی به دلیل نیاز به سرمایه گذاری سنگین ندارد و تولید مجموعه‌های خاصی نظیر فرمان برقی نیز به دلیل ناکافی بودن تیراژ تولید، هنوز به مرحله توجیه اقتصادی نرسیده‌است.

https://static.digiato.com/digiato/2019/06/corus-1.jpg

همین مورد در مورد داخلی‌سازی برخی از قطعات خودروهای چینی نظیر محصولات مدیران خودرو نیز وجود دارد، چرا که عملا قیمت تمام شده در ایران، بالاتر از قیمت قطعه مشابه ساخت چین خواهد بود که این نکته تا حد زیادی به تیراژ پایین مونتاژ خودروهای چینی در کشور مربوط می‌شود.

نادر سخا برورکراسی های متعدد در پروسه تولید و واردات موارد اولیه را از چالش‌های بزرگ شرکت کروز طی سال‌های گذشته قلمداد کرد و ضمن تاکید در مورد افزایش 30 درصدی تیراژ تولید و تحویل 55 میلیون قطعه به خودروسازان، از طلب 4000 میلیارد تومانی از شرکت‌های مربوطه سخن گفت.

مدیرعامل صنایع کروز در رابطه با اتهام انحصاری طلبی در بازار قطعات، تک منبعی بودن قطعات ساخت این شرکت را تکذیب کرد و سهم این شرکت در بازار قطعات یدکی را کمتر از 50 درصد عنوان کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی