ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سیلیکون ولی و رقابتی تازه بر سر اپلیکیشن‌های اجتماعی تماما صوتی

احتمالا برای حداقل برخی از ما پیش آمده باشد که اخیرا در یک شب جمعه خسته‌کننده، به ناگاه خودمان را درون چت رومی یافته باشیم که مردم در آن‌ها به صحبت راجع به هرچیزی می‌پردازند. ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

احتمالا برای حداقل برخی از ما پیش آمده باشد که اخیرا در یک شب جمعه خسته‌کننده، به ناگاه خودمان را درون چت رومی یافته باشیم که مردم در آن‌ها به صحبت راجع به هرچیزی می‌پردازند. بخش اعظمی از این مکالمات احساسی طبیعی و ناگهانی دارند، انگار که ناگهان سر از مکالمات خصوصی گروهی از مردم درآورده‌اید. اما نکته اینست که این مکالمات هرچیزی هستند جز خصوصی. به خودتان می‌آیید و می‌بینید که شمار شنوندگان به ۲۰۰۰ نفر رسیده و ناگهان هرکسی می‌تواند راجع به هر موضوعی از دیگری سوال کند.

این مکالمه که گویی در یک سالن بزرگ و عمومی در حال برگزاری است تجربه‌ای کاملا واقعی است، اما با این فرق که روی صندلی یا تخت منزل‌تان نشسته‌اید. وقتی هم که موضوع به بیراهه کشیده می‌شود و دیگر برایتان جذابیت ندارد، می‌توانید به اتاقی دیگر بروید که در آن بازی می‌کنند. ساعات می‌گذرند و ناگهان خودتان را در حال تماشای یک مسابقه فوتبال با افرادی می‌یابید که هیچوقت ملاقات‌شان نکرده‌اید.

تمام این اتفاق‌ها در اپلیکیشنی به نام کلاب‌هاوس اتفاق می‌افتد، یک شبکه اجتماعی تماما صوتی که غوغایی واقعی در سیلیکون ولی به پا کرده است.

زمین نبرد تازه شبکه‌های اجتماعی: چت روم‌ها

درحالی که مردم به دنبال راه‌های تازه (بدون نیاز به نمایشگر) برای برقراری ارتباط با یکدیگر در دوران پاندمی می‌گردند، مکالمات آزادانه و عاری از الگوریتم کلاب‌هاوس مثل تنفس یک هوای تازه می‌مانند. این اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد که چت‌ روم‌های تازه ایجاد کنید یا به چت‌ روم‌های سایرین بپیوندند تا راجع به هرچیزی، از آخرین مسائل بحث برانگیز تا استراتژی ایلان ماسک در قبال بیت‌کوین، صحبت کنید. برای ثبت نام در کلاب‌هاوس، نیاز به یک دعوت‌نامه و یک موبایل آیفون دارید - مشخصه‌هایی که باعث می‌شوند در صنعتی گرسنه‌ی اطلاعات که برای به دست آوردن توجه شما سر و دست می‌شکند، نوعی احساس دسترسی انحصاری به کاربران دست دهد.

در عرض چند هفته، شمار دانلودهای کلاب‌هاوس از ۲ میلیون به ۱۰ میلیون رسید و رقم کنونی به مراتب بیشتر از این حرف‌ها است

اعداد و ارقام خود گویای شرایط هستند. در عرض چند هفته، شمار دانلودهای کلاب‌هاوس از ۲ میلیون به ۱۰ میلیون رسید و رقم کنونی به مراتب بیشتر از این حرف‌ها است. دعوت‌نامه‌ها با قیمت‌های چند صد دلاری در eBay فروخته می‌شوند. بیشتر از ۲ میلیون کاربر اکنون به صورت فعالانه و هفتگی به کلاب‌هاوس سر می‌زنند و اپلیکیشن مورد اشاره حتی قادر به جذب شخصیت‌هایی سرشناس نظیر ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و اپرا وینفری هم بوده است.

مهم‌تر از همه این‌ها، کلاب‌هاوس باعث شده که غول‌های شبکه‌های اجتماعی حالا به فکر توسعه محصولاتی کاملا صوتی بیفتند. مدت کوتاهی بعد از محبوبیت انفجاری کلاب‌هاوس، توییتر سرویس چت روم‌های صوتی خود را راه انداخت که Spaces نام گرفته. انتظار می‌رود سایر فعالان این حوزه مانند فیسبوک و دیسکورد نیز در آینده بسیار نزدیک، اپلیکیشن‌هایی مشابه را به دست کاربران برسانند.

ظهور اپلیکیشن‌های اجتماعی کاملا صوتی، هم‌سویی فراوان با نبرد بی‌سر و صدای پادکست‌ها میان غول‌های حوزه سرگرمی مانند آمازون، اپل و اسپاتیفای نیز دارد. این کمپانی‌ها طی دو سال اخیر وقت و سرمایه فراوانی را صرف افزایش محصولات خود در زمینه پادکسب کرده‌اند، قراردادهایی گران‌قیمت با سلبریتی‌ها برای محتوای اختصاصی امضا می‌کنند و به خرید استارتاپ‌های کوچک‌تر می‌پردازند تا از رقبا جلو بیفتند.

آیا آینده محتویات وب با صوت گره خورده؟

و دیگر با بازاری محدود و برای اقشار خاص طرف نیستیم: در جهانی که رشد مدیا و سرگرمی به صورت کل تنها ۴ درصد است، گزارش‌های مختلف تخمین زده‌اند که بازارهای کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها به ترتیب ۲۵ و ۳۰ درصد رشد را طی سال جاری میلادی تجربه خواهند کرد.

بازارهای کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها به ترتیب ۲۵ و ۳۰ درصد رشد را طی سال جاری میلادی تجربه خواهند کرد

برای نسلی که با نمایشگرها احاطه شده، این تغییر مسیر به نظر اندکی عجیب و نامتعارف به نظر می‌رسد. اما همه ما در عین حال دائما به دنبال راه‌هایی تازه می‌گردیم تا مدت زمان استفاده‌مان از نمایشگرها را کاهش دهیم و به کاری جدید روی آوریم. بنابراین می‌توانیم حداقل برای مدتی کوتاه از عادات پیشین دست بکشیم و حداقل برای یک هفته سعی کنیم محتوای آنلاین را از طریق اپلیکیشن‌های صرفا صوتی مصرف کنیم. آنچه در این مسیر خواهید آموخت واقعا جالب است.

آغاز این پروسه به شکلی غافلگیرکننده آسان خواهد بود. در واقع خیلی زود پی خواهید برد که اکثر اپلیکیشن‌های عامه‌پسند امروزی (مثلا نت‌فلیکس) همین حالا قابلیتی دارند که به کاربران اجازه می‌دهد به‌جای خواندن یا تماشا کردن، خیلی ساده گوش بسپارد.

کلاب‌هاوس و اسپیسز توییتر می‌توانند جایگزینی برای هسته فعالیت‌های اجتماعی شما باشند و می‌توانید به جای بالا و پایین کردن فید‌های توییتر و اینستاگرام و فیسبوک، وارد اتاق‌هایی شوید که موضوعاتی جذاب برایتان دارند. آنچه به وجدتان خواهد آورد اینست که می‌توانید حین شنیدن مکالمات در پس‌زمینه، به کارهای دیگر روی موبایل‌تان بپردازید و برای مثال به پیغام‌هایتان پاسخ دهید. در حالت عادی، همه ما با این تجربه که برای دقایقی وارد یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی می‌شویم و درون گرداب ‌آن غرق شویم را داریم.

در این بین، عرضه اسپیکرهای هوشمند باعث شده که استریم کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها آسان‌تر از همیشه باشد

در اوقات فراغت خود می‌توانید به سراغ کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها بروید و به لطف سرمایه‌گذاری بسیار تهاجمی آمازون و اسپاتیفای در این حوزه، انبوهی از گزینه‌های مختلف پیش رویتان قرار می‌گیرد. کاتالوگ موضوعات آنقدر گسترده است که خود تبدیل به کابوسی تازه می‌شود و بنابراین خیال‌تان می‌تواند راحت باشد که بالاخره موضوعی باب میل‌تان خواهید یافت.

در این بین، روایت نمایشی کتاب‌های صوتی تجربه‌ای است که باعث می‌شود دلتان بیشتر و بیشتر از آن بخواهد. در قیاس با مطالعه معمولی کتاب‌ها، گوش دادن به کتاب‌های صوتی تجربه‌ای درگیرکننده‌تر به حساب می‌آید و نریتورها آن‌چنان عواطف را به شکلی غنی منتقل می‌کنند که احساس می‌کنید در حال زندگی در داستان کتاب هستید.

در این بین، عرضه اسپیکرهای هوشمند باعث شده که استریم کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها آسان‌تر از همیشه باشد. برای مثال هنگامی که در منزل مشغول به کار یا آشپزی هستید، می‌توانید فورا صوتی که پیشتر می‌شنیدید را از ادامه پخش کنید. در عرض چند روز، گرفتار این پدیده تازه می‌شوید و حتی شاید از گوگل بخواهید که با دستیار صوتی‌اش، صفحات وب را نیز برایتان با صدای بلند بخواند.

آیا اپلیکیشن‌های صرفا صوتی اعتیاد به نمایشگر را از بین خواهند برد؟

یک اتفاق شاداب و غافلگیرکننده اینست که متوجه می‌شوید واقعا حواس‌تان به آنچه گوش می‌دهید هست. سال‌ها اسکرول کردن منفعلانه‌ی فیدهای اجتماعی باعث شده ذهن ما به مصرف بیشترین اطلاعات ممکن عادت کند و در عین حال هیچ‌چیز را عمیقا پردازش نکند. وقتی به سراغ یک پادکست یا اتاقی در کلاب‌هاوس می‌رسید، هم تمرکز بیشتری دارید و هم بیشتر به موضوع توجه نشان می‌دهید. علاوه‌بر این، سوییچ کردن به فرمت صوتی می‌تواند موثرترین راهکار برای جلوگیری از خستگی چشم به خاطر خیره شدن بیش از حد به نمایشگر باشد و این عضو مهم از بدن‌تان، بالاخره به استراحتی که لیاقتش را دارد دست پیدا می‌کند.

اما چرا کمپانی‌های تکنولوژی انبوهی از منابع خود را صرف پادکست‌هایی می‌کنند که توجه ما را از روی نمایشگرها بر خواهند داشت؟

نبردی بر سر گوش شما

ویدیو و جذبه‌ی محتوای بصری قرار نیست به این زودی‌ها جایی برود. حتی وقتی اپلیکیشن‌هایی مانند کلا‌ب‌هاوس موفق به جلب توجه‌تان می‌شوند هم بعید است که از تماشای سریال‌های تلویزیونی یا چک کردن روزانه فید اینستاگرام‌تان دست بکشید.

اما به صورت همزمان، غول‌های تکنولوژی مقادیر محدودی از محتوای بصری را می‌توانند در روتین روزانه شما جای دهند. لحظاتی در زندگی پیش می‌آید که خیره شدن به یک نمایشگر برایتان امکان‌پذیر نیست. شاید زمانی که مشغول رانندگی هستید یا برای دویدن به بیرون رفته‌اند. کمپانی‌های تکنولوژی با پلتفرم‌های تماما صوتی چنین لحظاتی را هدف قرار داده‌اند و با توجه به تجربه‌ای که برایتان ترسیم کردیم، به نظر می‌رسد که در مسیر درست قرار گرفته‌اند.

اگرچه نمی‌توانیم خودمان را در حال تجربه اینترنت با تنها یک جفت هدفون تصور کنیم، اما اپلیکیشن‌های اجتماعی مبتنی بر صدا توانسته‌اند راه خود را به موبایل‌های هوشمند کاربران باز کنند. تجربه شخصی و مکالماتی این اپلیکیشن‌ها همان چیزی است که اکثر ما برای فرار از الگوریتم‌هایی که آن‌چه می‌بینیم و می‌خوانیم را کنترل می‌کنند، لازم داشتیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی