ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان: پیک‌های همه گیری کرونا بازتاب مستقیم رفتارهای اجتماعی مردم است

دانشمندان با استفاده از مدل ریاضی به بررسی پیک‌های همه گیری کرونا پرداخته و می‌گویند رفتارهای اجتماعی مردم عامل اصلی افزایش تعداد مبتلایان است و فاکتورهای دیگر از جمله جهش‌ ویروس،‌ سن،‌ بیماری زمینه‌ای و ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

دانشمندان با استفاده از مدل ریاضی به بررسی پیک‌های همه گیری کرونا پرداخته و می‌گویند رفتارهای اجتماعی مردم عامل اصلی افزایش تعداد مبتلایان است و فاکتورهای دیگر از جمله جهش‌ ویروس،‌ سن،‌ بیماری زمینه‌ای و سایر موارد به این اندازه در پیک‌های همه گیری کرونا نقش ندارند.

دانشمندان آمریکایی مدل ریاضی جدیدی طراحی کرده‌اند که چگونگی گسترش و شیوع بیماری کرونا را با دقت بررسی و حتی پیش بینی می‌کند. در این مدل ریاضی با توجه به الگوهای فعالیت اجتماعی مردم، می‌توان متوجه شد که چه زمانی با پیک بعدی همه گیری کرونا روبرو خواهیم شد.

اوایل همه گیری کرونا به دلیل به حداقل رسیدن ارتباطات اجتماعی و شرایط قرنطینه شدید، مصونیت موقتی به وجود آمد. اما با تغییر رفتارهای اجتماعی این وضعیت پایدار نماند و در برخی کشورها شاهد بروز پیک‌های جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا بودیم.

دانشمندان آزمایشگاه ملی وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) و دانشگاه ایلینوی  (UIUC) مدل ریاضی جدیدی را برای بررسی  چگونگی شیوع اپیدمی‌ها از جمله کووید-۱۹ طراحی کرده‌اند. در این مدل میزان فعالیت اجتماعی افراد در بازه‌های زمانی مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

این تیم تحقیقاتی مراحل اولیه شیوع کرونا را به نام «مصونیت جمعی گذرا» نامگذاری کردند که در آن مردم با قرنطینه شدید تا حدی توانستند از شیوع گسترده این ویروس جلوگیری کنند. اما این مرحله بسیار گذرا و موقتی بود و به دنبال آن موج‌های بعدی ابتلا به بیماری به وجود آمد.

محققان علت به وجود آمدن موج‌های بعدی ابتلا به بیماری کرونا را به تغییر رفتارهای مردم نسبت می‌دهند. یکی از دلایل بروز این وضعیت خسته شدن از شرایط قرنطینه و ناتوانی در تحمل شرایط موجود است. با توجه به نمودارهای تحلیلی، دقیقا رفتار مردم در شرایط مختلف زمانی طی یک سال گذشته، باعث شده است که میزان ابتلا به ویروس کرونا کاهش یا افزایش پیدا کند.

محققان بر این باور هستند که تغییر رفتارهای اجتماعی در ابتلا به بیماری کرونا و هر بیماری اپیدمی دیگری آنقدر اهمیت دارد که قابل مقایسه با فاکتورهای دیگری همچون سن، میزان حساسیت به عفونت، بیماری‌های زمینه‌ای،‌ شرایط سلامتی جسمی و حتی جهش‌های ویروس نیست.

در واقع آنقدر که تغییر رفتارهای اجتماعی می‌تواند باعث بروز پیک‌های جدید ابتلا به بیماری شوند، هیچ عامل دیگری در این زمینه نمی‌‌تواند به این حد تاثیرگذار باشد.

بعد از همه گیری کرونا، موضوعاتی همچون مصونیت گله‌ای مطرح شد که موضوعی بحث برانگیز بود. در مصونیت گله‌ای این باور وجود دارد که باید تعداد زیادی از افراد جامعه به بیماری اپیدمی مبتلا شوند تا در نهایت به نقطه‌ای از مصونیت برسد. مطالعه انجام شده می‌گوید این نوع مصونیت گله‌ای نیز درمورد ویروس کرونا پایدار نمانده و پاسخگو نیست. بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که مصونیت گله‌ای در مورد ویروس کرونا کارساز نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی