ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هند از کشف گونه جدید «سه جهشی» کرونا در این کشور خبر داد

مقامات بهداشتی هندوستان از گونه جدید «سه جهشی» کرونا در این کشور خبر دادند که احتمالاً قابلیت انتقال بیشتری دارد و می‌تواند کشنده‌تر از گونه‌های قبلی باشد. این احتمال مطرح است که گونه سه جهشی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

مقامات بهداشتی هندوستان از گونه جدید «سه جهشی» کرونا در این کشور خبر دادند که احتمالاً قابلیت انتقال بیشتری دارد و می‌تواند کشنده‌تر از گونه‌های قبلی باشد. این احتمال مطرح است که گونه سه جهشی کرونا مقاومت بیشتری در برابر واکسن‌های موجود داشته باشد هر چند این موضوع نیازمند آزمایش‌های بیشتر است.

گزارش‌هایی از موارد ابتلا از این سویه جهش یافته در استان‌های بنگال غربی، ماهاراشترا و دهلی تایید شده است. هند علاوه بر تلاش برای مهار گونه‌های قبلی ویروس کرونا، اکنون باید با گونه جدید سه جهشی نیز مبارزه جدیدی را آغاز کند. ویروس سه جهشی در واقع سه نوع مختلف ویروس کووید-۱۹ است که با یکدیگر تلفیق شده‌اند و نوع جدیدی را به وجود آورده‌‌اند.

اوایل فروردین ماه امسال نیز ابتلا به گونه «دوجهشی» ویروس کرونا در این کشور تایید شد و حالا صحبت از گونه جدیدتری می‌شود.

«مادهوکارپای» استاد دانشگاه مک‌گیل می‌گوید:

«این نوع کرونای سه جهشی بسیار خطرناک است و قدرت سرایت بالایی دارد. در نتیجه می‌‌تواند به سرعت بسیاری از مردم این کشور را بیمار کند. با توجه به اینکه گونه جدید، جهش یافته است، واکسن‌های موجود قدرت مهار آن را ندارند و باید به اصلاح واکسن‌های موجود بپردازیم تا در مقابل این سویه نیز اثربخشی لازم را داشته باشند.»

به نظر می‌رسد کوتاهی کردن برای مهار نوع دو جهشی ویروس کرونا باعث شد که مردم این کشور با بحران بزرگ‌تری روبرو شوند که حتی می‌تواند سایر ساکنان زمین را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

گفته می‌شود این نوع ویروس می‌تواند عفونت شدیدتری را در مبتلایان به وجود آورد. محققان انستیتوی ملی ژنومیک پزشکی در هند می‌گویند با بررسی این گونه جدید اثری از کرونای آفریقای جنوبی و برزیل را در آن مشاهده کرده‌اند. محققان این انستیتو معتقد هستند که اگر فردی با گونه‌های قبلی آلوده شده باشد یا حتی اگر واکسن دریافت کرده باشد، احتمالاً باز در مقابل این نوع کرونای جدید هندی در امان نخواهد بود.

ده‌ آزمایشگاه به صورت مستقل گونه جدید ویروس کرونا در هند را مورد بررسی قرار داده‌ و کماکان به تحقیقات خود ادامه می‌دهند. «اندرو وارد» متخصص ویروس شناسی از کالیفرنیا با اشاره به تغییرات مداوم ژنوم ویروس می‌گوید:

«نگران جهش ویروس هستیم زیرا ممکن است تاثیرات سوئی به همراه داشته باشد. این ویروس ممکن است اولین گام‌های خود را در مسیر نسبتا طولانی برای مقاومت در برابر واکسن کرونا برداشته باشد.»

مطالعات انجام شده توسط محققان مختلف در هند نشان می‌دهد که ظاهرا دو گونه جهش یافته از ویروس سه جهشی در برابر آنتی‌ بادی‌های موجود مقاوم هستند. با این وجود محققان این کشور کماکان به بررسی ویروس سه جهشی ادامه می‌دهند تا در مورد اثربخشی واکسن کرونا روی این سویه به اطلاعات موثق‌تری دست پیدا کنند.

محققان در سویه سه جهشی،‌ گونه B.1.618 را مشاهده کرده‌ و می‌گویند ظاهرا این سویه در مقابل روش‌های ایمن‌سازی فعلی مقاوم است تا جایی که حتی اگر فردی قبلا به بیماری کرونا مبتلا شده باشد یا حتی اگر آنتی بادی دریافت کرده باشد،‌ ممکن است نتواند در مقابل این سویه مقاومت لازم را نشان دهد. جهش دیگری که در این ویروس سه جهشی مشاهده شده است، E484K نام دارد که به عقیده محققان و براساس آزمایش‌هایی که تاکنون به انجام رسیده این حهش نیز ظاهرا نسبت به روش‌های ایمن سازی فعلی از خود مقاومت نشان داده است. به همین دلیل محققان نگران اثربخشی واکسن‌های فعلی روی این ویروس سه جهشی هستند.

تحقیقات در زمینه ویروس سه جهشی کرونا در هند ادامه دارد و باید دید سرانجام ویروس سه جهشی به کجا ختم خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی