ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزارت ارتباطات گزارش کاملی از وضعیت اختلال کلاب هاوس منتشر کرد

وزارت ارتباطات گزارش کاملی از نحوه اختلال به وجود آمده در کلاب هاوس توسط اپراتورهای موبایل و شرکت مخابرات ایران را منتشر کرد. در این گزارش که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۱

وزارت ارتباطات گزارش کاملی از نحوه اختلال به وجود آمده در کلاب هاوس توسط اپراتورهای موبایل و شرکت مخابرات ایران را منتشر کرد. در این گزارش که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) منتشر شده، بار دیگر تاکید شده که این اقدام نه به دستور قوه قضاییه انجام شده و نه مصوبه‌ای در کمیته فیلترینگ برای آن وجود دارد.

در این گزارش نوشته شده که اختلال روی کلاب هاوس از پنج شنبه ۱۹ فروردین‌ماه در اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران مشاهده شد و بررسی‌های اولیه نشان داد که مصوبه‌ای توسط کمیته فیلترینگ یا دستور مقام قضایی در این مورد وجود ندارد. رگولاتوری حالا پس از گذشت تقریبا دو هفته روش‌های اعمال شده برای به وجود آمدن این اختلال را در گزارشی تفصیلی منتشر ساخته است.

این گزارش به ترتیب هر سه اپراتوری که کلاب هاوس در آنها اختلال دارد را بررسی کرده و در مورد شرکت ارتباطات سیار ایران گفته که DNSهای شرکت همراه اول در پاسخ به دامنه clubhouseapi.com تغییر پیدا کرده و صفحه پیوندها را به کاربر بازمی‌گرداند. رگولاتوری گزارش داده این اپراتور آدرس اینترنتی maintrenance.joinclubhouse.com را نیز در DNS سرورهای خود مسدود نموده است.

رگولاتوری تاکید کرده در ابتدای اختلال با توجه به وجود DNS Cache احتمالا تمامی کاربران با انسداد مواجه نمی‌شدند.

در ادامه این گزارش به بررسی اختلال در شبکه ارتباطات ایرانسل اشاره شده است. به گفته رگولاتوری این اپراتور IPهای دامنه clubhouseapi.com را استخراج کرده و سپس روی روتر اپراتور مسدود شده است. رگولاتوری در گزارش خود اعلام کرده اختلال در ایرانسل به شکلی انجام می‌شود که در برخی مناطق کشور مسدودسازی انجام شده و در برخی مناطق این اتفاق نیفتاده و این موضوع به صورت چرخشی در مناطق تغییر پیدا می‌کند؛ به همین دلیل کاربران این شبکه در سراسر کشور احساس می‌کنند که کلاب هاوس دچار اختلال شده و نه مسدودسازی کامل.

در ادامه این گزارش به بررسی این اختلال در شرکت مخابرات ایران پرداخته شده است. به گفته رگولاتوری شرکت مخابرات ایران نیز مانند ایرانسل مسدود سازی به صورت آدرس IP را انجام داده است و انسداد این شبکه ارتباطی نیز به صورتی است که کاربر حس می‌کند کلاب هاوس دچار اختلال است و نه مسدودسازی کامل.

آنطور که رگولاتوری در گزارش خود تاکید کرده هیچ دستوری مبنی بر حکم قضایی و یا مصوبه‌ای از سوی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه برای این انسدادها وجود ندارد، از طرفی فعالیت در این شبکه‌ها توسط مشترکین اپراتورها، قاعدتا به نفع اپراتورها خواهد بود چرا که باعث مصرف دیتا توسط مشترکین خواهد شد و بعید به نظر می‌رسد که اپراتورها خودسرانه به ضرر خود رفتار کرده باشند. با این وجود تا لحظه نگارش این خبر هنوز هیچ ارگان یا نهادی مسئولیت دستور این اختلال را برعهده نگرفته و اپراتورها نیز نسبت به وضع پیش آمده اظهار نظری نداشته‌اند؛ این در حالیست که اکنون به واسطه‌ی مصوبه هیات وزیران، دولت می‌تواند روزانه ۵۰ میلیارد تومان آنها را جریمه کند.

می‌توانید متن کامل این گزارش به همراه تصاویری که نشان دهنده مشکلات فنی در هر سه اپراتور است را در قالب یک فایل PDF از این لینک دانلود نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • abolfazlm1384
    abolfazlm1384 | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

    بازی های انتخاباتی، کل اینترنت روی هواست، بعد برای نشون دادن اینکه ما مسئول هستیم گیر دادن به قضیه کلاب هوس.

  • molavy
    molavy | ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

    خدایی خر شاخ دار هستن اینا،
    کل شبکه اینترنت دو روزه رو هواست
    ولی وزیر ما دنبال عشقش کلاپ هاوس افتاده فقط اونو درست کنه

  • hossein.bp
    hossein.bp | ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

    الان رسما هیشکی و همگی مقصرن 😐 😐

مطالب پیشنهادی