ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا تاریخ و هدف سومین پرواز هلیکوپتر «نبوغ» را مشخص کرد

همان طور که انتظار می‌رفت، ناسا دومین پرواز هلیکوپتر «نبوغ» را با موفقیت روی مریخ انجام داد و حالا در تلاش است تا سومین پرواز این پرنده کوچک را در آسمان سیاره سرخ انجام دهد. ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

همان طور که انتظار می‌رفت، ناسا دومین پرواز هلیکوپتر «نبوغ» را با موفقیت روی مریخ انجام داد و حالا در تلاش است تا سومین پرواز این پرنده کوچک را در آسمان سیاره سرخ انجام دهد. «نبوغ» در پرواز سوم خود قرار است یک مسافت ۱۰۰ متری را طی کند.

ناسا می‌گوید سرعت «نبوغ» در پرواز بعدی به حدود ۲ متر بر ثانیه می‌رسد و ارتفاع آن تا ۵ متر بالا خواهد رفت. پرواز سوم این هلیکوپتر یکشنبه انجام می‌شود و نتیجه آن از سوی ناسا اعلام خواهد شد. اگر این ماموریت موفق باشد، ناسا به سراغ ماموریت چهارم می‌رود تا اطلاعات بیشتری درباره پرواز در اتمسفر مریخ گردآوری کند.

هلیکوپتر «نبوغ» به جز پروازهای آزمایشی قرار نیست کار دیگری انجام دهد، اما دستاوردهای این پرنده مسیر کاوش‌های آتی در مریخ و حمل و نقل هوایی در این سیاره را هموار خواهد کرد. این هلیکوپتر شبیه یک پهپاد کوچک است که با هزینه ۸۵ میلیون دلاری ساخته شده. ناسا می‌گوید پرواز در آسمان مریخ کار آسانی نیست، چون این سیاره اتمسفر بسیار رقیق‌تری نسبت به زمین دارد و نیازمند شرایط متفاوتی برای پرواز است.

نبوغ

نبوغ اولین پرنده ساخت دست بشر است که موفق شد در یک سیاره دیگر پرواز کند. نخستین پرواز این هلیکوپتر تنها ۳۹ ثانیه طول کشید و فقط توانست حرکت مستقیم از پایین به بالا داشته باشد. نبوغ در اولین پرواز خود تنها سه متر اوج گرفت. اما در پرواز دوم که روز دوم اردیبهشت ساعت ۱۴ به وقت تهران انجام شد،‌ این هلیکوپتر توانست در ارتفاع بیشتری نسبت به اولین پرواز خود قرار بگیرد. مدت زمان این پرواز ۵۱.۹ ثانیه گزارش شده است. حالا ناسا به دنبال آن است که سومین پرواز خود را در تاریخ ۵ اردیبهشت انجام دهد.

هلیکوپتر نبوغ اوایل اسفند از طریق مریخ‌نورد استقامت به سیاره سرخ رسید و حالا برنامه‌ای ۳۰ روزه را دنبال می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی