ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیارک
علمی

ناسا با شبیه‌سازی برخورد سیارک به زمین، نحوه واکنش به آن را بررسی می‌کند

ناسا به همراه آژانس‌های فضایی کشورهای مختلف در این هفته با برگزاری یک جلسه قصد دارند برای برخورد احتمالی زمین با یک سیارک بسیار بزرگ، یک راه‌حل و واکنش اضطراری پیدا کنند. در این جلسه ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

ناسا به همراه آژانس‌های فضایی کشورهای مختلف در این هفته با برگزاری یک جلسه قصد دارند برای برخورد احتمالی زمین با یک سیارک بسیار بزرگ، یک راه‌حل و واکنش اضطراری پیدا کنند.

در این جلسه اعضای دفتر هماهنگی حفاظت سیاره‌ای ناسا (PDCO) به همراه سایر دانشمندان فضایی حضور خواهند داشت. با وجود برگزاری چنین جلسه‌ای، باید به این موضوع اشاره کرد که هیچ اخباری درباره برخورد احتمالی وجود ندارد و آن‌ها فقط قصد دارند برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی چاره‌ای پیدا کنند.

«لیندلی جانسون»، افسر دفاع سیاره‌ای ناسا در بیانیه‌ای گفته:

«هر بار که در چنین تمرینی شرکت می‌کنیم، بیشتر متوجه می‌شویم که عاملان اصلی در یک فاجعه چه کسانی هستند و چه افرادی باید در زمان مشخص از این اطلاعات آگاهی داشته باشند. انجام این تمرینات در نهایت به جامعه دفاع سیاره‌ای کمک می‌کند تا با یکدیگر و دولت‌ها ارتباط برقرار کنند و اطمینان حاصل می‌شود که در صورت وقوع تهدید احتمالی در آینده، همه هماهنگ هستیم.»

سیارک

اکنون تلسکوپ‌های پیچیده‌ای وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان سیارک‌ها، ستاره‌های دنباله‌دار و اجسام بالقوه خطرناک دیگری که به زمین نزدیک می‌شوند را شناسایی کرد. اما اگر تشخیص داده شود که چنین جسمی در مسیر خود با سیاره زمین برخورد خواهد کرد، چه تصمیمی باید گرفته شود؟ این همان سوالی است که جلسه این هفته به عنوان بخشی از یک استراتژی برای حفاظت از سیارات به آن پاسخ خواهد داد.

دکتر «پاول چوداس»، مدیر مرکز آزمایشگاه ناسا عنوان می‌کند:

«تمرینات مربوط به برخورد احتمالی سیارک در آینده، فرصتی را برای ما فراهم می‌کند تا در مورد عبور و برخورد احتمالی یک سیارک قابل توجه و تاثیرگذار با زمین فکر کنیم و چاره‌ای پیدا کنیم. جزئیات سناریوی در نظر گرفته شده از جمله احتمال برخورد سیارک و زمان و مکان این اتفاق طی چند مرحله و در طول روزهای کنفرانس اعلام خواهد شد تا یک وضعیت واقعی به صورت کامل شبیه‌سازی شود.»

اگرچه احتمال برخورد سیارکی با زمین در آینده نزدیک وجود ندارد، اما آژانس‌های فضایی با استراتژی‌های مختلف می‌خواهند خود را برای چنین سناریویی آماده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی