ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مراکز ثبت نام واکسیناسیون در تهران برای افراد بالای ۶۰ سال اعلام شد [آپدیت: وزارت بهداشت ثبت نام را تکذیب کرد]

برخی رسانه‌ها خبر می‌دهند ثبت‌نام اولویت دوم واکسیناسیون کرونا در کشور آغاز شده است. بر این اساس افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری‌های خاص با مراجعه به پایگاه و مراکز جامع سلامت تحت پوشش ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۵

برخی رسانه‌ها خبر می‌دهند ثبت‌نام اولویت دوم واکسیناسیون کرونا در کشور آغاز شده است. بر این اساس افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری‌های خاص با مراجعه به پایگاه و مراکز جامع سلامت تحت پوشش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای واکسیناسیون کرونا ثبت‌نام می‌کنند. وزارت بهداشت به طور رسمی این فراخوان را تکذیب کرده با این حال مشاهدات عینی خبرنگاران حکایت از این دارد که مراکز سلامت در نقاط مختلف تهران مشغول ثبت نام افراد برای واکسیناسیون هستند.

اینطور که به نظر می‌رسد ثبت‌نام واکسن کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال در شرایطی در حال انجام است که فهرست پایگاه‌های سلامت اعلام‌شده، هنوز مورد تأیید مراجع رسمی از جمله وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا قرار نگرفته و هیچ اعلام رسمی از سوی این نهادها صورت نگرفته است. آنطور که روزنامه همشهری گزارش داده به نظر می‌رسد معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی اقدام به انتشار این فهرست کرده‌اند.

روابط عمومی وزارت بهداشت حتی به طور رسمی در اینباره اعلام کرده «هیچ ثبت نامی برای نوبت گیری واکسن انجام نشده و از هموطنان عزیز تقاضا داریم از حضور و تجمع بی مورد در مراکز بهداشتی خودداری کنند.» اما با این وجود گزارش‌های میدانی و مشاهدات عینی خبرنگار دیجیاتو نشان می‌دهد که ثبت نام در مراکز داخل این فهرست انجام می‌شود واز صبح امروز صف‌هایی برای ثبت نام در برخی مراکز نیز ایجاد شده است.

به نظر می‌رسد در برخی ‌پایگاه‌ها، ثبت‌نام حضوری است و در برخی دیگر تلفنی. در بعضی از این مراکز هم تنها شماره تلفن و اسم متقاضی برای ثبت‌نام کفایت می‌کند. این روزنامه همچنین گزارش داده که ثبت نام در برخی از سایر استان‌های کشور نظیر اصفهان نیز برای افراد بالای ۶۰ سال شروع شده است.

مشاهدات دیجیاتو نشان می‌دهد در برخی مراکز حضور خود متقاضی واکسن نیز الزامی نیست و هر یک از افراد خانوار با داشتن کارت ملی فرد بالای ۶۰ سال آن خانواده می‌تواند اقدام به ثبت نام واکسن برای فرد مذکور کند.

آنطور که دولت در روزهای پیشین اعلام کرده واکسیناسیون کرونا در ایران قرار است در ۴ فاز دنبال ‌شود و به نظر می‌رسد در حال حاضر فاز دوم آغاز شده است:

  • فاز اول کادر بهداشت و درمان و گروه‌های آسیب‌پذیرند که این مرحله در حال تمام‌شدن است.
  • فاز دوم افراد دارای بیماری‌های خاص و زمینه‌ای و سالمندان است.
  • فاز سوم شامل زندانیان، سربازخانه‌ها و گروه‌های خاص شغلی است، که به‌دلیل تجمعات ریسک بالایی دارند، می‌شود.
  • از چهارم واکسیناسیون هم سایر افراد جامعه از  ۱۸‌ سال به بالا.

ثبت‌نام در مراکز سلامت، در شرایطی انجام می‌شود که متقاضیان هیچ اطلاعی از زمان واکسیناسیون و واکسنی که قرار است تزریق شود، ندارند.

خاطرنشان می‌شود »علیرضا رئیسی»، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز گذشته، زمان تقریبی واکسیناسیون عمومی را از اواخر تیر و مرداد اعلام کرد و با اشاره به سامانه‌ای که قرار است برای واکسیناسیون‌ راه‌اندازی شود، توضیح داد: «به افراد زمان و مرکز سلامت مربوطه اعلام می‌شود و آنها خودشان انتخاب می‌کنند در کجا تزریق انجام دهند.»

برای آگاهی از اینکه کدام مراکز در حال ثبت نام واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال هستند می‌توانید از این جدول که فهرست پایگاه‌های سلامت و مرکز خدمات سلامت شهری استان تهران را در خود قرار داده استفاده کنید. (دانلود جدول) پیشنهاد می‌شود حتما پیش از عزیمت با این مراکز تماس بگیرید و از کم و کیف مراحل ثبت نام آگاهی کامل پیدا کنید چرا که همانطور که گفته شد، وزارت بهداشت این ثبت نام‌ها را تایید نمی‌کند اما از آنسو به نظر می‌رسد که با این وجود ثبت‌نام‌ شهروندان در برخی از این مراکز انجام می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی