ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

داچیا اسپرینگ با نمایشی ضعیف، عملکردی بهتر از تسلا مدل Y را در تست گوزن ثبت کرد

پس از ارزیابی عملکرد داچیا ساندرو استپ‌وی در تست گوزن، دست‌اندرکاران نشریه km77 این بار به سراغ مدل برقی اسپرینگ رفته و رفتارهای آن را در تغییر مسیر ناگهانی بررسی کرده‎‌اند. همانطور که در ویدیوی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۵

پس از ارزیابی عملکرد داچیا ساندرو استپ‌وی در تست گوزن، دست‌اندرکاران نشریه km77 این بار به سراغ مدل برقی اسپرینگ رفته و رفتارهای آن را در تغییر مسیر ناگهانی بررسی کرده‎‌اند. همانطور که در ویدیوی ضمیمه شده می‌توانید مشاهده فرمایید، در تلاش نخست با سرعت اولیه 74 کیلومتر در ساعت، اسپرینگ به شدت متزلزل ظاهر شده و پس از برخورد با مخروطی‌ها از مسیر مارپیچ منحرف می‌شود. با این حال عدد ثبت شده توسط این کراس اوور فوق اقتصادی برقی بهتر از رکورد تسلا مدل Y بوده‌است.

اما در تلاش دوم با سرعت اولیه 77 کیلومتر در ساعت، این خودرو علی‌رغم بازی زیاد اتاق و سر خوردن، به هر ترتیب ممکن و البته با چاشنی شانس بدون انحراف از مسیر و روی چهار چرخ به انتهای مسیر مارپیچ می‌رسد! این امر به معنای آنست که اسپرینگ نمره قبولی را از km77 کسب می‌کند!

در سایر تلاش‌ها که با سرعت‌های بیشتر انجام شده، داچیا اسپرینگ بخاطر نرمی سیستم تعلیق و بیش‌فرمانی عملکردی بسیار نامطمئن و ناپایدار از خود نشان داده و تا مرز واژگونی پیش می‌رود!

در هر حال با رکورد 77 کیلومتر در ساعت، داچیا اسپرینگ در رده‌ای بالاتر از دیگر خودروهای الکتریکی قرار می‌گیرد. برای نمونه هاچبک برقی هوندا e در همین تست نتوانسته رکوردی بهتر از 75 کیلومتر در ساعت ثبت کند؛ و یا تسلا مدل Y با آن همه ادعا رکورد سرعت 70 کیلومتر را در تست گوزن km77 از خود بر جای گذاشته است!

به غیر از اینها، پورشه تایکان توربو S که تنها وجه اشتراک آن با اسپرینگ برقی بودن پیشرانه است، با رکورد 78 کیلومتر در تست گوزن km77 به کار خود پایان داده؛ اما در مقابل تسلا مدل 3 با دستیابی به رکورد 83 کیلومتر در ساعت، یک رکورد دست‌نیافتی ثبت کرده است.

اسپرینگ اولین خودروی برقی داچیا و یکی از ارزان‌ترین مدل‌های الکتریکی دنیا محسوب می‌شود. این خودرو نیروی خود را از پیشرانه تمام الکتریکی با 44 اسب بخار قدرت و 125 نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند. وظیفه تامین انرژی در این خودرو به پک باتری 27.4 کیلووات ساعتی محول شده که با تکیه بر آن و مطابق با استاندارد WLTP امکان پیمایش مسافت 305 کیلومتری با یک بار شارژ وجود دارد. اسپرینگ صفر تا صد را در عرض 19.1 ثانیه محقق کرده و قادر است حداکثر سرعت خود را به 125 کیلومتر در ساعت برساند!

ناگفته نماند مدل پایه از این اتومبیل سبز در فرانسه با پرداخت ۱۶,۹۹۰ یورو قابل خرید است. البته با احتساب مشوق‌‌های دولتی، رقم نهایی به ۱۲,۴۰۳ یورو کاهش پیدا می‌کند. شاید بدانید میزان مشوق‌ دولتی برای خرید خودروهای برقی از کشوری به کشوری دیگر تفاوت دارد. برای نمونه در رومانی، این رقم حدود ۱۰ هزار یورو است؛ با چنین کمک قابل توجهی، داچیا اسپرینگ در سرزمین مادری فقط ۷ هزار یورو قیمت دارد!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی