ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سیاستمداران هلندی در یک کنفرانس ویدیویی فریب دیپ فیک را خوردند

سیاستمداران هلندی با یک تجربه عجیب بالاخره با خطرات جدی ویدیوهای دیپ فیک آشنا شدند. گروهی از اعضای پارلمان هلند قرار بود با نماینده رهبر مخالفان دولت فعلی روسیه گفتگو کنند، اما کاشف به عمل ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

سیاستمداران هلندی با یک تجربه عجیب بالاخره با خطرات جدی ویدیوهای دیپ فیک آشنا شدند. گروهی از اعضای پارلمان هلند قرار بود با نماینده رهبر مخالفان دولت فعلی روسیه گفتگو کنند، اما کاشف به عمل آمد که آن‌ها در حال صحبت با شخص دیگری بوده‌اند که با فناوری دیپ فیک چهره خود را تغییر داده است.

به گزارش NL Times، کمیته امور خارجه پارلمان هلند می‌خواست در یک کنفرانس ویدیویی با «لئونید وولکوف»، رئیس دفتر «الکسی ناوالنی» حرف بزند، ولی با یک تصویر جعلی روبرو شد. فعلا مشخص نیست که چه کسی خودش را به جای وولکوف جا زده، اما این اتفاق اولین نمونه از این نوع جعل هویت نیست. همین فرد ظاهرا در گذشته با سیاستمداران لتونی و اوکراین گفتگو داشته و برای صحبت با چهره‌های سیاسی استونی، لیتوانی و بریتانیا هم اقدام کرده است.

مجلس نمایندگان هلند در بیانیه‌ای اعلام کرد که از این اتفاق خشمگین است و به دنبال روش‌هایی برای جلوگیری از بروز مجدد آن خواهد بود. البته به نظر نمی‌رسد که این تماس جعلی آسیب ملموسی بر جای گذاشته باشد، ولی به‌خوبی نشان می‌دهد که فناوری دیپ فیک به‌خصوص در زمینه گفتگوهای ویدیویی تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد.

دیپ فیک

دیپ فیک در سطح عادی می‌تواند موجب سرگرمی و طنز شود، اما در عالم سیاست ممکن است بر تصمیمات دولت‌ها اثر بگذارد و توازن قدرت‌های جهانی را بر هم بزند. شاید لازم باشد که برای شناسایی چت‌های دیپ فیک فناوری‌های پیشرفته‌ای توسعه یابد تا طرفین نسبت به هویت یکدیگر اطمینان پیدا کنند.

چند وقت پیش، محققان دانشگاه بوفالوی آمریکا مدعی ساخت الگوریتمی شدند که از طریق آنالیز بازتاب‌های درون چشم می‌تواند صحت و درستی تصاویر را بسنجد. آن‌ها گفته‌اند که این الگوریتم تا ۹۴ درصد در زمینه تشخیص تصاویر و ویدیوهای جعلی موفق عمل می‌کند. علت توانایی این الگوریتم در شناسایی تصاویر جعلی بسیار ساده است؛ چون هوش مصنوعی در فناوری دیپ فیک به هیچ عنوان در زمینه ساخت بازتاب‌های دقیق چشمی عملکرد خوبی ندارد. با این حال، هنوز باید تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد تا چنین فناوری‌هایی در سطوح حساس به کار گرفته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی