ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ماموریت جدید اسپیس ‌ایکس از برخورد احتمالی با زباله‌های فضایی جان سالم به ‌در برد

کپسول فضایی «کرو دارگون» اسپیس ایکس که حامل چهار فضانورد ناسا بود پس از پرتاب تماشایی خود در روز جمعه ۳ اردیبهشت ماه، برای لحظه‌ای کوتاه با خطر بزرگی مواجه شد زیرا یک قطعه از ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

کپسول فضایی «کرو دارگون» اسپیس ایکس که حامل چهار فضانورد ناسا بود پس از پرتاب تماشایی خود در روز جمعه ۳ اردیبهشت ماه، برای لحظه‌ای کوتاه با خطر بزرگی مواجه شد زیرا یک قطعه از زباله‌های فضایی به صورت غیرمنتظره از کنار آن عبور کرد.

انتظار می‌رفت که این اتفاق غیرمنتظره در ساعت ۲۲:۱۳ دقیقه به وقت تهران و در حالی که چهار فضانورد ماموریت Crew-2 در حال آماده شدن برای خواب بودند، اتفاق بیفتد.

«سارا ژیل» از شرکت اسپیس ایکس حدود ۲۰ دقیقه پیش از برخورد احتمالی کپسول با زباله فضایی، این موضوع را به فضانوردان اطلاع داد و از آن‌ها خواست به سرعت لباس‌های مخصوص خود را بپوشند و برای حفظ امنیت در صندلی‌های خود قرار بگیرند.

زباله‌های فضایی

با این وجود در ساعت ۲۲:۱۴ دقیقه به وقت تهران ژیل به چهار فضانورد ماموریت Crew-2 اعلام کرد که آن‌ها بدون هیچ مشکلی از کنار زباله فضایی عبور کرده‌اند و خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند. سپس فضانوردان Crew-2 یعنی «شین کیمبرو» و «مگان مک آرتور» فضانوردان ناسا، «آکی‌هیکو هوشیده» فضانورد آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن و «توماس پسکت» از آژانس فضایی اروپا با خیالی آسوده شب خود را ادامه دادند. کپسول فضایی آن‌ها در روز شنبه ۴ اردیبهشت با موفقیت به ISS متصل شد.

پیش از این هم در طول سال‌های گذشته چندین بار برخورد احتمالی کپسول‌ها و ایستگاه‌های فضایی با زباله‌ها پیش بینی شده بود و حتی در برخی موارد اتفاق افتاده است. باید اشاره کرد که ایستگاه فضایی تقریبا به اندازه یک زمین فوتبال بزرگ است اما یک کپسول فضایی مانند کرو دارگون اسپیس ایکس تقریبا کمتر از ۸ متر طول دارد. بنابراین برخورد آن‌ها با زباله‌های فضایی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

با وجود اینکه در حال حاضر ماموریت‌های فضایی شرکت‌هایی مانند اسپیس ایکس روز به روز بیشتر می‌شود، زباله‌های فضایی به یک مشکل بزرگ برای فضانوردان و ماهواره‌ها تبدیل شده‌اند. آژانس فضایی اروپا این هفته، با برگزاری هشتمین کنفرانس اروپایی قصد دارد برای مشکل زباله‌های فضایی چاره‌اندیشی کند. طبق گزارش‌ها، برآورد شده که هم اکنون ۱۲۸ میلیون شی بزرگتر از یک میلی‌متر در مدار وجود داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی