ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سومین پرواز هلیکوپتر «نبوغ» با سرعت بالاتر و طی مسافت بیشتر انجام شد

هلیکوپتر «نبوغ» پس از دو پرواز موفقیت آمیز،‌ برای سومین بار توانست صعودی موفقیت آمیز را با سرعت بالاتر و طی مسافت بیشتری نسبت به دو پرواز قبلی در کارنامه خود ثبت کند تا آماده ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۶

هلیکوپتر «نبوغ» پس از دو پرواز موفقیت آمیز،‌ برای سومین بار توانست صعودی موفقیت آمیز را با سرعت بالاتر و طی مسافت بیشتری نسبت به دو پرواز قبلی در کارنامه خود ثبت کند تا آماده صعود چهارم شود.

سومین پرواز موفقیت آمیز نبوغ چندین ساعت پیش به انجام رسید. مدت زمان این پرواز از دو صعود قبلی طولانی‌تر و حدود ۸۰ ثانیه گزارش شده است. در این صعود موفق،‌ نبوغ تا ارتفاع ۵ متر مشابه پرواز دوم اوج گرفت و این بار مسافتی برابر ۵۰ متر را با سرعت ۲ متر در ثانیه طی کرد.

«دیو سالاری» از ناسا می‌گوید:

«پرواز سوم، مطابق برنامه قبلی پیش رفت. در این صعود، توانایی‌های مهمی از نبوغ به بوته آزمایش رفت و شرایط نشان می‌دهد که نبوغ می‌تواند برای پرواز آزمایشی چهارم آماده شود.»

هلیکوپتر نبوغ که اوایل اسفندماه از طریق مریخ نورد استقامت به مریخ رسید،‌ برنامه‌ای ۳۰ روزه را دنبال می‌‌کند. نبوغ به جز پروازهای آزمایشی قرار نیست کار دیگری انجام دهد،‌ اما دستاوردهای این هلیکوپتر کوچک می‌تواند مسیر را برای کاوش‌های بعدی در مریخ و حمل و نقل هوایی در این سیاره هموار کند.

نخستین پرواز این هلیکوپتر تنها ۳۹ ثانیه طول کشید و توانست فقط به صورت مستقیم از پایین به بالا صعود کند. نبوغ در اولین پرواز خود تنها ۳ متر اوج گرفت. اما در پرواز دوم که دوم اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۴ به وقت تهران انجام شد، نبوغ موفق شد ارتفاع بیشتری نسبت به پرواز اول، اوج بگیرد و مدت زمان پرواز نیز به ۵۱.۹ ثانیه افزایش یافت.

این هلیکوپتر شبیه یک پهپاد کوچک است که با هزینه ۸۵ میلیون دلاری ساخته شده. ناسا می‌گوید پرواز در آسمان مریخ کار آسانی نیست، چون این سیاره اتمسفر بسیار رقیق‌تری نسبت به زمین دارد و نیازمند شرایط متفاوتی برای پرواز است. ناسا می‌گوید در حال برنامه‌ریزی برای چهارمین صعود موفقیت آمیز نبوغ است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی