ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

هیوندای کونا N معرفی شد؛ یک کراس‌اوور اسپرت و هیجان‌انگیز با 286 اسب بخار قدرت

پس از یک کمپین تبلیغاتی نسبتا گسترده، هیوندای بالاخره از نسخه N کونا رونمایی کرد. این نسخه که اولین کراس‌اوور کره‌ای‌ها با نشان N محسوب می‌شود، آمده تا ترکیبی ناب از کارایی، شتاب بالا، چالاکی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

پس از یک کمپین تبلیغاتی نسبتا گسترده، هیوندای بالاخره از نسخه N کونا رونمایی کرد. این نسخه که اولین کراس‌اوور کره‌ای‌ها با نشان N محسوب می‌شود، آمده تا ترکیبی ناب از کارایی، شتاب بالا، چالاکی و چابکی در پیست را ارائه کند.

مستقیم به سراغ پیشرانه می‌رویم، جایی که نقطه قوت کونا N بوده و این خودرو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در زیر کاپوت این کراس‌اوور آتشین یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر نصب شده؛ این موتور توربو توانایی تولید 276 اسب بخار قدرت و 392 نیوتن متر گشتاور را دارا بوده و در همکاری با گیربکس هشت سرعته دو کلاچه چرخ‌ها را به حرکت وادار می‌کند.

نکته جالب اینکه موتور کونا N به قابلیتی به نام N Grin Shift مجهز است. این قابلیت به موتور خودرو اجازه می‌دهد خروجی آن به صورت مقطعی به 286 اسب بخار افزایش پیدا کند. همچنین با بازنگری‌های صورت گرفته در گیربکس این خودرو، سرعت تعویض دنده در آن بهتر شده است.

به لطف این قوای محرکه قدرتمند و سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)، هیوندای کونا N قادر است در عرض 5.5 ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت برساند. در صورت ادامه شتابگیری این کراس‌اوور اسپرت می‌تواند نهایت سرعت 240 کیلومتر در ساعت را ثبت کند.

موتور کونا N در مقایسه با موتور 1.6 لیتری نسخه N Line قوی‌تر بوده و قدرت و گشتاور آن به ترتیب 81 و 127 واحد بیشتر است

در کنار N Grin Shift که عملکرد موتور و گیربکس را به مدت 20 ثانیه در بهترین حالت ممکن قرار می‌دهد، هیوندای کونا N به قابلیت‌های دیگری تجهیز شده که عبارتند از N Power Shift و N Track Sense Shift.

قابلیت N Power Shift در زمان شتابگیری‌های سریع فعال شده و گشتاور را هنگام رفتن به دنده بالاتر به بیشترین میزان ممکن می‌رساند؛ قابلیت N Track Sense Shift هم همانگونه که از نامش پیداست، تعویض دنده‌ها را سریع‌تر انجام داده و لذت بیشتر در رانندگی‌های پرهیجان را به ارمغان می‌آورد.

هیوندای کونا N روی رینگ‌های 19 اینچی زیبا حرکت می‌کند. در پشت این رینگ‌ها اجزای تقویت شده سیستم ترمز قرار دارند. محدود کننده الکترونیکی لغزش دیفرانسیل، سیستم اگزوز متغیر، شاسی مقاوم‌سازی شده و 5 حالت رانندگی از دیگر خصوصیات این کراس‌اوور جذاب هستند.

برای رانندگی با کونا N پنج حالت تعریف شده که عبارتند از اقتصادی، نرمال، اسپرت، N و شخصی.

اما کونا N از نظر طراحی هم تفاوت‌هایی با دیگر اعضای خانواده خود دارد. جلوپنجره اختصاصی، سپرها و رکاب جانبی اسپرت، لبه‌های گلگیر هم‌رنگ بدنه و رنگ قرمز به کار برده شده در برخی قسمت‌ها، چراغ سوم مثلثی شکل مربوط به ترمز، اسپویلر دو تکه و دو خروجی بزرگ اگزوز از جمله این تفاوت‌ها هستند.

در داخل کابین صندلی‌ها و فرمان اسپرت با نشان N، پدال‌های آلیاژی، هداپ دیسپلی اختصاصی، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان و نمایشگر 10 اینچی سیستم اینفوتینمنت با امکان ارائه اطلاعاتی درباره شکل پیست و زمان طی شده جزو ویژگی‌های قابل ذکر به شمار می‌روند.

از لحاظ ایمنی هیوندای کونا N دست پر وارد میدان شده و از سیستم‌های کمکی متعددی سود می‌برد. بعضی از مهم‌ترین این سیستم‌ها عبارتند از دستیار جلوگیری برخورد از جلو، دستیار حفظ خودرو در بین خطوط، کروز کنترل هوشمند، دستیار پیشگیری برخورد از ناحیه نقاط کور، دستیار نور بالا، هشدار وجود ترافیک در پشت خودرو و احتمال تصادف و همچنین اخطار خروج امن.

در رابطه با قیمت فعلا حرفی به میان نیامده، اما هیوندای تاکید کرده کونا N با پرداخت رقمی معقول و منطقی تا پایان سال قابل خرید خواهد بود. برخی منابع قیمتی در حدود 34 هزار دلار را برای این نسخه از کونا متصور شده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی