ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فایزر احتمالا تا پیش از پایان ۲۰۲۱ قرصی برای درمان خانگی کرونا عرضه می‌کند

ویروس کرونا بیش از یکسال است که به بزرگترین کابوس بشر تبدیل شده و با وجود اینکه واکسیناسیون در برخی کشورها آغاز شده، درمان این بیماری هم اهمیت بالایی دارد. حالا مدیرعامل فایزر ابراز امیدواری ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

ویروس کرونا بیش از یکسال است که به بزرگترین کابوس بشر تبدیل شده و با وجود اینکه واکسیناسیون در برخی کشورها آغاز شده، درمان این بیماری هم اهمیت بالایی دارد. حالا مدیرعامل فایزر ابراز امیدواری کرده که تا پیش از پایان ۲۰۲۱، قرص کرونا برای درمان خانگی روانه بازار شود.

این دارو به گونه‌ای طراحی می‌شود تا آنزیم موردنیاز برای نفوذ کووید-۱۹ به سلول را مهار کند و البته همانطور که می‌توان حدس زد، عرضه آن به بازار در گروی پشت سر گذاشتن موفقیت‌آمیز آزمایش‌های بالینی خواهد بود.

فایزر اولین شرکتی بود که توانست از سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) مجوز واکسن دریافت کند و شاید چنین اتفاقی برای قرص این کمپانی هم رخ دهد. البته همه چیز باید طبق برنامه پیش برود و نتایج آزمایش‌ها مثبت باشد تا فایزر بتواند آن‌ها را برای دریافت مجوز در اختیار FDA قرار دهد.

مدیرعامل این کمپانی، «آلبرت بورلا» اخیرا در مصاحبه‌ای از تلاش‌ها برای تولید چنین دارویی سخن گفته. این درمان به عنوان یک مهارکننده پروتئاز، آنزیم‌هایی که ویروسی مانند کووید-۱۹ از آن‌ها برای تکثیر استفاده می‌کند، هدف قرار می‌دهد. فایزر آزمایش بالینی زودهنگام این دارو را ماه گذشته میلادی آغاز کرد.

این دارو زمانی که وارد بازار شود، می‌تواند برای افرادی که به تازگی به کرونا مبتلا شده‌اند، کاربرد داشته باشد. در حقیقت فردی که در روزهای اولیه ابتلا به کرونا قرار داشته باشد، با مصرف یک قرص از تکثیر ویروس و وخامت وضعیت جلوگیری می‌کند. این دارو در دورانی که بیمارستان‌ها با مشکلات شدیدی برای پذیرش بیماران دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌تواند بسیار مفید باشد و فشار را تا حدودی از روی کادر درمان بردارد.

در نهایت دوباره باید به این موضوع اشاره کنیم که همه چیز بستگی به نتایج آزمایش‌های بالینی و البته تصمیم‌گیری سازمان‌هایی مانند FDA دارد. اگر تمام کارها طبق برنامه‌ریزی پیش بروند و نتایج مناسب باشند، احتمالا تا پیش از پایان ۲۰۲۱ این دارو وارد آمریکا و سپس در ۲۰۲۲ وارد کشورهای دیگر می‌شود. البته موفقیت فایزر می‌تواند راه را برای شرکت‌های دیگر باز کند و همانند واکسن، شاهد عرضه قرص‌های متنوعی از سوی شرکت‌های مختلف باشیم تا شاید کابوس کرونا زودتر به پایان برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی