ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

«مایکل کالینز» یکی از فضانوردان آپولو ۱۱ در سن ۹۰ سالگی درگذشت

«مایکل کالینز» فضانورد آمریکایی و یکی از سه فضانوردی که در سال ۱۹۶۹ با فضاپیمای آپولو ۱۱ در ماموریت سفر به ماه حضور داشت، در اثر بیماری سرطان و در سن ۹۰ سالگی درگذشت. خانواده ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

«مایکل کالینز» فضانورد آمریکایی و یکی از سه فضانوردی که در سال ۱۹۶۹ با فضاپیمای آپولو ۱۱ در ماموریت سفر به ماه حضور داشت، در اثر بیماری سرطان و در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

خانواده مایکل از او به عنوان فضانوردی شوخ طبع و «فراموش شده» یاد می‌کنند که در ماموریت افسانه‌ای آپولو ۱۱ نقش موثری داشته است. کالینز نمادی از اکتشافات فضایی است که در تمام طول فعالیت‌های خود با شور و اشتیاق به کشف جهان پیرامون پرداخته و همواره مورد احترام فضانوردان، مقامات ناسا و همه افرادی که به فضانوردی علاقمند هستند، قرار داشته است.

نیل آرمسترانگ و باز آلدرین به همراه مایکل کالینز سه فضانورد آپولو ۱۱ بودند که در سال ۱۹۶۹ ماموریت تاریخی را به انجام رساندند. نیل آرمسترانگ و باز آلدرین با کپسول کوچکی روی ماه فرود آمدند ولی مایکل در حدود ۲۱ ساعت در کپسول آپولو ۱۱ منتظر همکارانش ماند تا بازگردند. از این رو نام دو همکارش به عنوان نخستین انسان‌هایی که به کره ماه رفته‌اند در تاریخ ثبت شد و از مایکل کالینز به عنوان سومین فضانورد «فراموش شده» در آن ماموریت تاریخی نام می‌برند.

از بین این سفر مرد نامدار تاریخ فضانوردی، تنها باز آلدرین در قید حیات است که در توییتی نسبت به درگذشت مایکل کالینز ابراز تاسف کرد.

مایکل کالینز کتابی تحت عنوان «آتش به دوش: سفرهای یک فضانورد» به رشته تحریر درآورده و خاطراتش را از آن ماموریت تاریخی بازگو کرده است. این کتاب در سال ۱۹۷۴ منتشر شد. وی پس از ترک ناسا، مدتی در بخش دولتی مشغول فعالیت شد و سپس به عنوان مدیر موزه ملی هوا فضای آمریکا تا سال ۱۹۷۸ مشغول فعالیت بود. کالینز کتاب های مختلفی در زمینه فضا به رشته تحریر درآورده است.

مایکل کالینز در بیانیه‌ای به ناسا در سال ۲۰۰۹ گفت:

«اگر بگویم در ماموریت آپولو ۱۱ من مهمترین نقش را داشتم، دروغ و حماقت است.  اما می‌توانم صادقانه بگویم از نقشی که در آن ماموریت برعهده داشتم عمیقا راضی هستم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی