ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

عریض‌ترین هواپیمای جهان با موفقیت دومین آزمایش خود را پشت سر گذاشت

شرکت هوافضایی «استراتولانچ» که توسط هم‌بنیان‌گذار فقید مایکروسافت «پل آلن» تاسیس شده، برای دومین بار عریض‌ترین هواپیمای جهان را به پرواز درآورد. این اولین آزمایش هواپیمای Roc زیر نظر مالکان جدید شرکت است که حدود ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۵

شرکت هوافضایی «استراتولانچ» که توسط هم‌بنیان‌گذار فقید مایکروسافت «پل آلن» تاسیس شده، برای دومین بار عریض‌ترین هواپیمای جهان را به پرواز درآورد. این اولین آزمایش هواپیمای Roc زیر نظر مالکان جدید شرکت است که حدود دو سال پس از آزمایش نخست این هواپیما انجام می‌شود.

«زاخاری کروور» (Zachary Krevor)، مدیر عملیات شرکت استراتولانچ در یک نشست خبری گفت: «پرواز امروز، در نگاه اول، فوق‌العاده موفق به نظر می‌رسد. ما تمام اهداف آزمایشی خود را پشت سر گذاشتیم، هیچ ایراد و خطایی مشاهده نکردیم و از وضعیت فرود هواپیما بسیار خوشحالیم.»

هواپیمای Roc ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت محلی از زمین بلند شد و تا ارتفاع ۴.۱ کیلومتری بر فراز صحرای «موهاوی» در کالیفرنیا بالا رفت. در این آزمایش از شش موتور استفاده شد و کل پرواز سه ساعت و ۱۴ دقیقه طول کشید تا Roc دوباره بنشیند. مدت زمان این پرواز نسبت به آزمایش اول بیشتر بود ولی ارتفاع کمتری داشت. در زمان فرود یک سمت Roc زودتر از سمت دیگر آن به زمین برخورد کرد.

هدف آزمایش جدید Roc این بود که مشخص شود هواپیما چطور می‌تواند فشار کابین را تحمل کند. به‌علاوه، استراتولانچ می‌خواست از برخی قابلیت‌های ایمنی و ارتقاهای سخت‌افزاری این پرنده اطمینان یابد.

عرض هواپیمای Roc حدود ۱۱۷ متر است و اندازه‌ای دو برابر بوئینگ ۷۴۷ دارد. این هواپیما در نهایت می‌خواهد پرنده مافوق صوتی به نام «Talon-A» را حمل کند که ظاهری شبیه جت‌ها دارد و با ابعاد ۸.۵ در ۴.۲ متر ساخته شده تا در برنامه‌های وزارت دفاع آمریکا استفاده شود.

تصویر اولین پرواز Roc

در آزمایش جدید، Talon-A در Roc قرار نگرفته بود اما این شرکت می‌خواهد آزمایشی انجام دهد تا Talon-A پس از استقرار در مدار زمین موتور موشکی خود را روشن کند و حدود یک دقیقه در شرایط مافوق صوت به حرکت درآید. Talon-A سپس به‌صورت خودکار به زمین برمی‌گردد.

«دنیل میلمن»، مدیر ارشد فناوری استراتولانچ در جمع خبرنگاران اعلام کرد که Roc در آزمایش‌های آتی آن قدر سرعت و ارتفاع خود را افزایش می‌دهد تا به حد لازم برای آزمایش Talon-A برسد. او وعده داد که این هدف در دنباله سال دست‌یافتنی خواهد بود.

گفتنی است که نام Roc با الهام از «رخ»، پرنده شکاری اسطوره‌ای خاورمیانه انتخاب شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی