ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمیسیون اروپا: اپل ناقض قوانین رقابت در بازار اتحادیه اروپاست

بر اساس یافته‌های مقدماتی کمیسیون اروپا، اپل با سرویس اپل موزیک ناقض قوانین رقابت در بازار اتحادیه اروپا شناخته شده است. این اتهام به دنبال بررسی‌های دو ساله‌ای اعلام می‌شود که از زمان آغاز پرونده ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰

بر اساس یافته‌های مقدماتی کمیسیون اروپا، اپل با سرویس اپل موزیک ناقض قوانین رقابت در بازار اتحادیه اروپا شناخته شده است. این اتهام به دنبال بررسی‌های دو ساله‌ای اعلام می‌شود که از زمان آغاز پرونده اسپاتیفای در جریان بود.

«مارگرت وستاگر»، رئیس کمیسیون رقابت دیجیتال اتحادیه اروپا پیش از اعلام رای نهایی و رسمی این اتحادیه در توییتی درباره یافته‌های اولیه کمیسیون نوشت: «اپل ناقض قوانین رقابت اتحادیه اروپاست. اپل موزیک در رقابت با سایر سرویس‌های استریم موسیقی است، اما اپل در اپ استور از رقبا کارمزدهای بالایی می‌گیرد و نمی‌گذارد از روش‌های جایگزین ثبت اشتراک استفاده کنند. این اتفاق به مصرف‌کنندگان ضرر می‌زند.»

ظاهرا اپل به‌صورت رسمی در جریان رای این کمیسیون قرار گرفته است. اسپاتیفای در سال ۲۰۱۹ شکایت خود را به کمیسیون اروپا برد و مدعی شد که اپل با قوانین اپ استور حق انتخاب و نوآوری را به هزینه کاربران محدود می‌کند. این شرکت مدعی بود که اپل با ایفای نقش به عنوان بازیگر و داور عمدا به ضرر سایر توسعه‌دهندگان عمل می‌کند.

کمیسیون اروپا

وستاگر در بیانیه‌ای به دنبال این توییت اعلام کرد: «اپ استور نقشی مرکزی در اقتصاد دیجیتالی امروز بازی می‌کند. یافته‌های مقدماتی ما نشان می‌دهد که اپل از طریق اپ استور دروازه‌دار کاربران آیفون و آیپد است. اپل با اپل موزیک با سایر سرویس‌های استریم موسیقی در حال رقابت است. این شرکت با اعمال قوانین سخت‌گیرانه در اپ استور که به ضرر سرویس‌های استریم رقیب است، حق انتخاب سرویس‌های ارزان‌تر را از کاربر می‌گیرد و رقابت را مختل می‌کند. اپل این کار را با دریافت کارمزدهای سنگین از رقبا در هر تراکنش اپ استور انجام می‌دهد و نمی‌گذارد سرویس‌ها روش‌های جایگزین ثبت اشتراک را به کاربران بگویند.»

خانم وستاگر در یک کنفرانس خبری افزود نحوه عملکرد فروشگاه‌های اپلیکیشنی که بیشترین کاربر را دارند، باعث جذب حداکثر توسعه‌دهندگان می‌شود و این مسئله به افزایش شمار اپ‌های موجود در آن فروشگاه کمک می‌کند. ولی به همین خاطر، یک فروشگاه اپلیکیشن می‌تواند دروازه‌دار یک پلتفرم شود و در مورد اپل همین اتفاق افتاده است. کاربران محصولات اپل صرفا به خاطر این که قیمت سرویس‌های استریم در اپ استور بالاست به سراغ دستگاه دیگری که مثلا گوگل پلی استور داشته باشد، نمی‌روند: «بنابراین گوگل پلی استور جایگزین مناسبی برای میلیون‌ها کاربر دستگاه‌های اپل نیست. پس اپل انحصار ایجاد کرده است.»

این اظهارات از نقض قوانینی خبر می‌دهند که سوءاستفاده از موقعیت برتر شرکت‌ها در بازار رقابت را ممنوع کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی