ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش رگولاتوری: مشترکین اینترنت ثابت در سال ۹۹ از مرز ۱۰ میلیون نفر عبور کردند

مشترکان خانگی و تجاری ارتباطات پهن‌باند ثابت تا پایان سال ۱۳۹۹، بیش از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار عدد بوده که از فناوری‌های اینترنت پرسرعت، شامل ADSL، VDSL ،  FTTX و TD-LTE با سرعت‌های متفاوت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

مشترکان خانگی و تجاری ارتباطات پهن‌باند ثابت تا پایان سال ۱۳۹۹، بیش از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار عدد بوده که از فناوری‌های اینترنت پرسرعت، شامل ADSL، VDSL ،  FTTX و TD-LTE با سرعت‌های متفاوت بهره می‌برند. با این حساب ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور به ۱۲.۶۱ درصد رسیده است. همچنین ضریب نفوذ اینترنت سیار در کشور در سال گذشته از ۱۰۰ درصد گذشته و حالا بیش از ۸۴ میلیون مشترک اینترنت سیار وجود دارد، یعنی تقریبا هم جمعیت کل کشور.

آمار ۹ میلیون و ۷۱۸ هزار نفری سه ماهه سوم سال ۹۹ در پایان سال به بیش از ۱۰ میلیون رسید و تقریبا کمی کمتر از نهصد هزار  نفر به آن افزوده شد. این آمار سازمان تنظیم مقررات تا پایان سال ۱۳۹۹ حاکی از آن است که تعداد مشترکان خانگی اینترنت X-DSL مربوط به شرکت مخابرات ایران، بیش از چهار میلیون و ۵۹۹ بوده و تعداد اشتراک‌های اداری و تجاری این سرویس، بیش از ۳۳۶ هزار بوده که مجموع اشتراک‌های سرویس را به چهار میلیون و ۹۳۵ هزار و ۶۶۲ می‌رساند.

شرکت مخابرات ایران بیشترین مشترک را در بین مصرف‌کنندگان اینترنت ثابت خانگی دارد و پس از آن شرکت‌های شاتل، آسیاتک و نداگسترصبا و فن آوا فرار دارند. در این آمار اعلام شده که ۵۲ هزار و ۱۸۲ روستا به اینترنت ثابت مجهز هستند و در مجموع ۳ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۴۸۱ مشترک از این روستاها وجود دارد.

آمار رگولاتوری حاکی از آن است که مشترکان تعداد مشترکان خانگی اینترنت فیبر نوری مخابرات ایران تا پایان سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹، بالغ‌بر ۱۴۹ هزار و ۱۵۴ مشترک بود و تعداد اشتراک‌های اداری و تجاری این سرویس، ۱۰ هزار و ۲۶۸ مشترک بوده که مجموع اشتراک‌های فیبر نوری مخابرات را به ۱۵۹ هزار و ۴۲۲ می‌رساند.

با این تفاصیل باید گفت ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور به ۱۲.۶۱ درصد رسیده است و این آمار کمی بیشتر از یک درصد نسبت به سه ماهه سوم سال گذشته رشد داشته است.

ضریب نفوذ اینترنت سیار هم در سال گذشته از ۱۰۰ درصد عبور کرد و حالا به ۱۰۰.۱۹ درصد رسیده است. این آمار پیش‌تر ۹۲.۴۹ درصد اعلام شده بود و نشان می‌دهد که رشد اینترنت سیار مانند همیشه با شیب زیادی به سمت بالاست. در حال حاضر ۸۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۸۲۸ مشترک اینترنت سیار در ایران وجود دارد که این آمار نسبت به آمار پیش‌تر اعلام شده نزدیک به ۷ میلیون بیشتر شده است.

ضریب تلفن همراه و ثابت

ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور نیز به مرز ۱۵۶ درصد (به طور دقیق ۱۵۵.۹۵ درصد) رسیده است. این آمار در سه ماهه سوم سال ۹۹ به عدد ۱۵۱.۸ درصد رسیده بود.

همانند قبل بیشترین کاربران اپراتورها به ترتیب به همراه اول و ایرانسل و رایتل تعلق دارد. در سه ماهه پایان سال مشترکین همراه اول بیشترین رشد را در بین سایر اپراتورها داشتند و حالا همراه اول در حال حاضر به طور کلی ۷۰ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۲۸۶ خط فعال دارد. این آمار در ایرانسل به ۵۶ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۴۴۰ مورد می‌رسد. رایتل نیز با داشتن ۴ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۱۴ خط فعال در این بازار فعالیت دارد.از نظر پوشش دهی همراه اول ۹۶.۹ درصد جمعیتی کشور را در برمی‌گیرد و ایرانسل نیز ۸۷.۲۱ درصد. رایتل نیز توانسته ۵۸ درصد جمعیتی کشور را پوشش دهد.

ضریب نفوذ تلفن ثابت نیز در کشور به ۳۴.۶۷ درصد رسیده است. و در حال حاضر ۲۹ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۲۷۸ خطوط دایر ثابت در کشور وجود دارد و البته ۳۸ میلیون و ۷۶۲ هزار و ۴۴۰ خط تلفن به طوری کلی در کشور ثبت شده است. برای خواندن گزارش کامل رگولاتوری می‌توانید این فایل PDF را دانلود کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی