ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران از تاثیر مصرف نمک روی عملکرد سلول‌های ایمنی می‌گویند

پژوهشی جدید به ما دوباره یادآوری می‌کند که چرا باید در مصرف نمک محتاط باشیم. طبق تحقیق مرکز پزشکی مولکولی «Max Delbrück» در آلمان، مصرف غذاهایی مانند پیتزا می‌تواند تاثیر موقت اما چشمگیری روی تعادل ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

پژوهشی جدید به ما دوباره یادآوری می‌کند که چرا باید در مصرف نمک محتاط باشیم. طبق تحقیق مرکز پزشکی مولکولی «Max Delbrück» در آلمان، مصرف غذاهایی مانند پیتزا می‌تواند تاثیر موقت اما چشمگیری روی تعادل انرژی در سلول‌های ایمنی داشته باشد.

همه ما می‌دانیم که مصرف بیش از حد نمک برای سلامتی مضر است، اما به راحتی این موضوع را از یاد می‌بریم و میزان مصرف روزانه نمک را هم دست کم می‌گیریم. به گفته پژوهشگران، بزرگسالان باید روزانه ۵ تا ۶ گرم نمک مصرف کنند، اما با توجه به مصرف چشمگیر غذاهای آماده، مصرف روزانه ما بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده است.

این مصرف بیش از حد طبق پژوهش جدید، می‌تواند برای ما دردساز شود، چرا که تعادل انرژی سلول‌های ایمنی را به شدت مختل می‌کند. به گفته محققان، این تاثیر ظاهرا محدود به سلول‌های ایمنی نمی‌شود. علت این موضوع، ارتباط مصرف بالای نمک با کاهش در «آدنوزین تری‌فسفات» (ATP)، حامل انرژی در سلول است.

زمانی که سطح ATP کاهش می‌یابد، سلول‌ها اکسیژن کمتری مصرف می‌کنند و عملکرد آن‌ها مختل می‌شود. در زمینه مصرف نمک، تحقیق جدید به این موضوع پی برده که سدیم بالا می‌تواند در چرخه تنفس تداحل ایجاد کند. کاهش انرژی منجر به بلوغ متفاوت «مونوسیت‌ها» می‌شود.

ATP توسط میتوکندری یا همان نیروگاه سلول تولید می‌شود. پژوهشگران متوجه شده‌اند که مصرف یک پیتزا که اغلب نمک بالایی دارد، می‌تواند برای چندین ساعت میتوکندری را سرکوب کند. خبر خوب این است که چنین تاثیری موقت است، اما اگر فردی در طول شبانه‌روز نمک زیادی مصرف کند، این چرخه چندین بار تکرار می‌شود و خطرات مخصوص به خودش را خواهد داشت.

به علت اینکه ATP توسط میتوکندری تولید می‌شود و میتوکندری در تمام سلول‌های بدن وجود دارد، تاثیر مصرف نمک احتمالا محدود به سلول‌های ایمنی نمی‌شود. بنابراین پژوهشگران باید درباره تاثیر مصرف نمک روی سلول‌های مختلف تحقیق کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی