ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

جنگل‌های آمازون در یک دهه اخیر بیش از جذب دی‌اکسید کربن، آن را منتشر کرده‌اند

در دهه گذشته، جنگل‌های آمازون در کشور برزیل حدود ۲۰ درصد کربن دی‌اکسید بیشتری را وارد جو زمین کرده‌اند. بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، آمازون ۱۳.۹ میلیارد تن از کربن دی‌اکسید کل دنیا را جذب ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

در دهه گذشته، جنگل‌های آمازون در کشور برزیل حدود ۲۰ درصد کربن دی‌اکسید بیشتری را وارد جو زمین کرده‌اند. بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، آمازون ۱۳.۹ میلیارد تن از کربن دی‌اکسید کل دنیا را جذب و حدود ۱۶.۶ میلیارد تن از این گاز گلخانه‌ای را تولید کرده. اخیرا محققان مطالعاتی انجام دادند که حجم کربن دی‌اکسید تولید شده در آتش‌سوزی‌های آمازون را نسبت به حجم جذب شده در این جنگل‌ها را نشان می‌داد.

این اولین باری است که دانشمندان آمازون را به عنوان تولیدکننده عظیم گاز گلخانه‌ای معرفی می‌کنند و در حال حاضر مطمئن نیستند که آیا می‌توان چنین پروسه‌ای را متوقف کرد یا خیر. آن‌ها در این مطالعه نشان دادند که جنگل‌زدایی در این مناطق در سال ۲۰۱۹ نسبت به دو سال قبل حدود ۴ برابر افزایش پیدا کرده و از یک میلیون هکتار در سال به ۳.۹ میلیون هکتار رسیده است. تخمین زده می‌شود که در ۲۰۱۹ حدود ۴۰ میلیارد تن کربن دی‌اکسید وارد جو زمین شده که این بیشترین مقدار در دهه گذشته است.

جنگل‌های آمازون

از مهم‌ترین عواملی که می‌توانند به کاهش کربن دی‌اکسید جو کمک کنند، اکوسیستم‌های زمینی هستند. در نیم قرن گذشته، در حالی که تولید گازهای گلخانه‌ای تا ۵۰ درصد افزایش یافت، گیاهان و خاک حدود ۳۰ درصد و اقیانوس‌ها نیز حدود ۲۰ درصد از تابش‌های گلخانه‌ای را جذب کردند.

آمازون حدود ۵۰ درصد از جنگل‌های گرمسیری دنیا را شامل می‌شود. این جنگل‌ها تاثیر بیشتری در جذب کربن دی‌اکسید نسبت به سایر جنگل‌ها دارند. اگر این ناحیه به جای جذب کربن دی‌اکسید، خود یکی از تولیدکنندگان آن باشد، می‌تواند بحران جدی‌تری در تغییرات اقلیمی ایجاد کند.

دانشمندان با پردازش داده‌های ماهواره‌ای نشان داده‌اند جنگل‌هایی که تاکنون آسیب دیده‌اند ولی به طور کلی از بین نرفته‌اند، کربن دی‌اکسید بیشتری تولید کرده‌اند. طی این ده سال، مقدار کربن دی‌اکسیدی که در جنگل‌های آسیب دیده تولید شده، سه برابر جنگل‌هایی بوده که به طور کلی از بین رفته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی