ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه حسگر اولتراسونیک جدیدی که با لیزر در بدن به دنبال بافت سرطانی می‌گردد

پژوهشگران دانشگاه «ناتینگهام» حسگر اولتراسونیک منحصر به فردی ساخته‌اند که می‌تواند وارد بدن انسان شود و از ساختارهای سلولی نقشه‌های سه‌بعدی بسازد. نمونه اولیه این دستگاه که ترکیبی از لیزر و امواج صوتی را درون ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۵

پژوهشگران دانشگاه «ناتینگهام» حسگر اولتراسونیک منحصر به فردی ساخته‌اند که می‌تواند وارد بدن انسان شود و از ساختارهای سلولی نقشه‌های سه‌بعدی بسازد. نمونه اولیه این دستگاه که ترکیبی از لیزر و امواج صوتی را درون یک فیبر نوری قرار داده، ضخامتی در حد یک تار مو دارد. این اختراع جدید می‌تواند در کنار آندوسکوپ‌های استاندارد برای تشخیص ناهنجاری‌های سلولی که می‌توانند نشان‌دهنده سرطان باشند، به کار گرفته شود.

این کاوشگر اولتراسونیکِ فیبر نوری توسط محققان دانشگاه ناتینگهام بریتانیا توسعه یافته و هدفش رفع نواقص موجود در زمینه تصویرسازی‌های سلولی است. دستیابی به این تصاویر در حال حاضر فقط از طریق ابزارهای بزرگ و پیچیده در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی ممکن است.

مقایسه اندازه حسگر در برابر سکه یک پنی

دکتر «سالواتوره لاکاورا» از این تیم مطالعاتی می‌گوید: «تکنیک‌هایی برای شناسایی سختی تومورهای سرطانی از طریق میکروسکوپ‌های آزمایشگاهی وجود دارد، اما استفاده از این ابزارهای قدرتمند دشوار است و قابلیت جابه‌جایی ندارند. فناوری اولتراسونیک مقیاس نانو در ابزارهای آندوسکوپی آمده تا این موانع را پشت سر بگذارد.»

این حسگر تصویربردار دارای یک جفت لیزر است که یکی از آن‌ها از طریق یک لایه فلزی در نوک فیبر به نوعی ذرات صوتی فرکانس بالا به نام فونون تبدیل می‌شود. دستگاه فونون‌ها را در بافت هدف پخش می‌کند و توسط آن شکلی از پراکندگی این امواج صوتی به وجود می‌آید که با لیزر دوم برخورد می‌کنند. سیستم با تحلیل این برخوردها می‌تواند تصویری از شکل امواج صوتی در حال حرکت را رسم کند. این تصویر اطلاعات مفیدی را درباره سلول‌هایی که امواج از آن‌ها عبور کرده به ما می‌دهد.

بالا: تصویر میکروسکوپ‌های معمولی / پایین: تصویر حاصل از حسگر اولتراسونیک

این روش اطلاعات مربوط به سختی و شکل هندسی بافت‌ها را به ما می‌گوید. به گفته محققان، این حسگر می‌تواند درون یک فیبر نوری منفرد یا مجموعه‌ای از ۱۰ تا ۲۰ هزار فیبری که در آندوسکوپ‌های مرسوم استفاده می‌شود، قرار بگیرد. آندوسکوپ‌ها لوله‌های کوچکی با دوربین و نور هستند که می‌توانند برای تشخیص بیماری‌ها به داخل بدن بروند.

دکتر سالواتوره لاکاورا می‌گوید: «معتقدیم قابلیت‌های این دستگاه در زمینه اندازه‌گیری سختی بافت‌ها، تطبیق‌پذیری زیستی و پتانسیل‌های آندوسکوپی همان چیزهایی هستند که این سیستم را متمایز می‌کنند. این قابلیت‌ها بستر پیشرفت فناوری برای تشخیص‌های بیشتر از داخل بدن را فراهم می‌کنند، با این هدف و امید نهایی که تشخیص‌های موقع درمان به حداقل برسند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی