ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

راکت ۲۱ تنی چین به‌صورت کنترل‌ نشده داخل جو زمین سقوط می‌کند

چین چندی پیش راکت Long March-5B Y2 را به مدار زمین فرستاد که حامل اولین ماژول از ایستگاه فضایی این کشور به فضا بود. آن‌ها در زمان پرتاب مدعی شدند که همه‌چیز درست پیش رفته، ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

چین چندی پیش راکت Long March-5B Y2 را به مدار زمین فرستاد که حامل اولین ماژول از ایستگاه فضایی این کشور به فضا بود. آن‌ها در زمان پرتاب مدعی شدند که همه‌چیز درست پیش رفته، اما حالا انتظار می‌رود که بخش ۲۱ تنی این راکت به‌شکلی کنترل‌ نشده ظرف چند روز آینده وارد جو زمین شود.

ورود کنترل‌ نشده این خطر را به وجود می‌آورد که قطعاتی از این فضاپیما روی مناطق مسکونی سقوط و جان و مال مردم را تهدید کند. این راکت ابتدا قرار بود در نقطه خاصی از اقیانوس سقوط کند که امری رایج در میان راکت‌های فضایی است، اما ظاهرا مدار چرخش Long March-5B Y2 از کنترل خارج شده و زودتر از موعد وارد جو می‌شود.

مقامات انتظار دارند این راکت تا چند روز دیگر به داخل زمین سقوط کند. «جاناتان مک‌دوول» که حرکت اشیا حاضر در مدار زمین را دنبال می‌کند، می‌گوید پذیرفتنی نیست که با استانداردهای کنونی اجازه دهیم اشیاء به‌صورت کنترل‌ نشده وارد جو زمین شوند. او یادآور می‌شود که از سال ۱۹۹۰ تاکنون هیچ شیء بزرگی با وزن بیشتر از ۱۰ تن به‌صورت کنترل‌ نشده به زمین سقوط نکرده است. راکت چین ۳۰ متر طول و ۴.۸ متر عرض دارد.

راکت چین

به گفته مک‌دوول، این راکت می‌تواند به‌طور کامل در هنگام ورود به جو بسوزد و از بین برود. ولی این احتمال وجود دارد که بخش‌هایی از آن از جو عبور کند و به سطح زمین برسد. البته بخش عمده سطح زمین پوشیده از اقیانوس‌هاست، در نتیجه احتمالش بیشتر است که قطعات باقی مانده در آب بیفتند. ولی در هر حال، نباید این تهدید بالقوه را برای مناطق مسکونی در نظر نگرفت.

«هولگر کراگ»، رئیس برنامه ایمنی فضا از آژانس فضایی اروپا (ESA) می‌گوید بدون دسترسی به اطلاعات طراحی این راکت به سختی می‌توان محاسبه کرد که چه مقدار از جرم فضاپیما ممکن است از جو عبور کند. با این وجود، با یک حساب سرانگشتی می‌توان پیش‌بینی کرد که ۲۰ تا ۴۰ درصد از جرم خشک اولیه به زمین برسد. او از نیویورک، مادرید، پکن و چند شهر دیگر به عنوان اصلی‌ترین شهرهای در معرض خطر نام برده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • هایزنبرگ
    هایزنبرگ | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

    زباله‌ای به نام کونیست چین کم داشتیم حالا زباله فضایی چینی هم اضافه شد.

    بشتابید طرفداران تکنولوژی چینی، بشتابید.

  • CANOPUS
    CANOPUS | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

    اون دوستانی که سنگ چین رو به سینه میزنن کجان این موقع ها ؟

    • molavy
      molavy | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

      واقعا، از آمریکا یاد بگیرید لعنتی ها
      یک دونه بمب اتم نساخت که یک وقت زمین به خطر نیفته

مطالب پیشنهادی