ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

از رویداد Google I/O 2021 چه انتظاراتی داشته باشیم؟

رویداد Google I/O تا به امروز میزبان برخی از مهم‌ترین اخبار گوگل بوده است و طی سال‌های اخیر، کمپانی مورد اشاره از محصولاتی نظیر Pixel 3A، نست هاب مکس و همینطور Google Duplex رونمایی کرده ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

رویداد Google I/O تا به امروز میزبان برخی از مهم‌ترین اخبار گوگل بوده است و طی سال‌های اخیر، کمپانی مورد اشاره از محصولاتی نظیر Pixel 3A، نست هاب مکس و همینطور Google Duplex رونمایی کرده است. به خاطر پاندمی کووید-۱۹ و مشکلاتی که برای جهان به وجود آورد، گوگل این رویداد را در سال ۲۰۲۰ کنسل کرد، اما امسال شاهد بازگشت Google I/O هستیم که این دفعه همه به صورت رایگان می‌توانند تجربه‌اش کنند.

Google I/O 2021 کی برگزار می‌شود و چه افراد قادر به ثبت نام خواهند بود؟

Google I/O امسال از روز ۱۸ الی ۲۰ ماه مه (۲۸ تا ۳۰ اردیبهشت) برگزار می‌شود و هرکسی به صورت رایگان قادر به مشارکت در آن خواهد بود. در صورت تمایل، می‌توانید از طریق وب‌سایت رسمی Google I/O ثبت‌ نام کنید. اگرچه این رویداد به شکلی سنتی کنفرانسی مخصوص توسعه‌دهندگان بوده، اما معمولا شامل اخبار مهمی نیز هستیم که به مصرف‌کنندگان مربوط می‌شوند. اما چه انتظاراتی باید از این رویداد داشت؟ این سوالی بزرگ است که به صورت خلاصه می‌توانیم بگوییم انتظارات‌تان باید واقعا باید باشد. دو سال از آخرین رویداد Google I/O می‌گذرد و این یعنی می‌توانیم منتظر انبوهی از رونمایی‌ها و اخبار تازه برای طرفداران گوگل باشیم.

چطور می‌توان Google I/O را زنده تماشا کرد؟

گوگل نطق اصلی این رویداد را در پلتفرم یوتیوب خود استریم خواهد کرد. فقط کافیست که یک چشم‌تان به کانال رسمی گوگل در این وب‌سایت باشد تا بتوانید کنفرانس و اعلامیه‌های مهم را به صورت زنده تماشا کنید.

Google I/O 2021 چه شکل و شمایلی دارد؟

مراسم Google I/O امسال قرار است کنفرانسی کاملا مجازی باشد. اگرچه فرمت دقیق مراسم هنوز مشخص نیست، گوگل به تشریح برخی از برجسته‌ترین نکات مربوط به آن پرداخته است.

نطق اصلی «مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان» هم روی اخبار مربوط به کمپانی و هم اخبار مربوط به محصولات متمرکز خواهد بود و بنابراین هم به صورت زنده و هم بعدا قابل تماشا است. پس اگر نتوانستید نطق اصلی را زنده تماشا کنید جای نگرانی نیست و بعدا هم بازپخش می‌شوند. «نشست‌های فنی» روی معرفی محصولات و همینطور صحبت راجع به چگونگی استفاده کاربران از ویژگی‌های تازه متمرکز خواهند بود. هنوز تاریخ دقیق این نشست‌ها تعیین نشده، اما می‌توانید منتظر برگزاری آن‌ها با فواصل زمانی مشخص در تمام طول رویداد گوگل باشید.

بعد هم نوبت به ورکشاپ‌ها و نشست‌های «از من هرچه بپرس» می‌رسد که همگی شکلی کاملا تعاملی خواهند داشت. برای مشارکت در این پنل‌ها لازم است که پیشتر زمان مقرر را رزرو کرده باشید. ورکشاپ‌ها توسط افراد متخصص برگزار می‌شوند و نشست‌های پرسش و پاسخ هم به شما اجازه می‌دهند که از کارمندان گوگل راجع به برخی محصولات این کمپانی سوال کنید. اگر به برقراری ارتباط با دیگر شرکت‌کنندگان تمایل داشته باشید، گوگل میزبان میت‌آپ‌هایی نیز هست که خودش آن‌ها را «فروم‌های دوستانه، آزادانه و کارگشا» توصیف می‌کند. دوباره باید تاکید کرد که برای مشارکت در این برنامه‌ها باید ثبت نام و یک زمان رزرو کرده باشید.

یکی دیگر از برنامه‌های برجسته گوگل، «سندباکس‌های تعاملی» هستند که بخشی از I/O Adventure به حساب آمده و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند که از طریق یک تجربه نگاه نزدیک مجازی، تازه‌ترین محصولات و قابلیت‌های گوگل را تست کنند. اگر تجربه‌ای تک‌نفره‌تر را ترجیح می‌دهید، Codelabs و Learning Pathways تجاربی شخصی‌تر هستند که به شما در تست کردن تکنولوژی‌های تازه گوگل یاری می‌رسانند.

چه انتظاراتی از Google I/O 2021 داشته باشیم؟

تا به امروز چندین شایعه راجع به آن‌چه در Google I/O 2021 خواهد گذشت شنیده‌ایم و در ادامه به آن‌ها و همینطور برخی گمانه‌زنی‌ها می‌پردازیم.

اندروید ۱۲

اگرچه به طور یقین می‌دانیم که گوگل نسخه نهایی سیستم عامل اندروید ۱۲ را در جریان I/O عرضه نخواهد کرد، اما شانس زیادی وجود دارد که شاهد صحبت راجع به ابعاد تازه‌ای از این نرم‌افزار مورد انتظار باشیم. اندروید ۱۲ اکنون در فاز پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان به سر می‌بریم و زمان‌بندی I/O هم اندکی با ارفاق، سازگاری نسبی به زمان عرضه نخستین بتای عمومی دارد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، می‌توانیم برای نخستین بار شاهد برخی قابلیت‌های تازه و همینطور المان‌های صیقل خورده رابط کاربری در اندروید ۱۲ باشیم - شرایط برای این سیستم عامل تا به امروز و در پیش‌نمایش‌های توسعه‌دهندگان آنقدرها مساعد نبوده است.

در نهایت می‌توانید منتظر عرضه نسخه نهایی و کامل اندروید ۱۲ در ماه سپتامبر باشید، ماهی که همواره میزبان ورژن‌های مختلف این سیستم عامل بوده است. در همان زمان احتمالا شاهد عرضه موبایل (یا موبایل‌های) جدید سری پیکسل هم باشیم.

گوگل پیکسل بادز A

هر زمان که به برگزاری یک کنفرانس مهم نزدیک می‌شویم، بازار شایعات هم حسابی داغ می‌شود. این موضوع راجع به Google I/O 2021 هم مصداق دارد، خصوصا اگر صحبت از ورژن جدید گوگل پیکسل بادز باشد. در ایمیلی تبلیغاتی، گوگل یک جفت پیکسل بادز جدید را با رنگ زیتونی به نمایش درآورده است که هنوز نه در دسترس قرار گرفته و نه حتی به صورت رسمی معرفی شده است.

همین ایمیل باعث شد بسیار باور کنند که گوگل احتمالا یک جفت ایربادز وایرلس جدید دیگر نیز در لاین‌آپ محصولات خود دارد - شاید اصلا یک گزینه ارزان‌قیمت‌تر که مشتریان بیشتری را نسبت به پیکسل بادز فعلی جلب خود می‌کند. با توجه به استفاده گوگل از حرف «A» برای توصیف موبایل‌های اقتصادی‌ترش، گمان می‌رود که این ایربادز جدید نیز تحت عنوان «پیکسل بادز A» شناخته شود.

گوگل پیکسل 5a

گوگل برای مدتی طولانی به عرضه یک ورزن اقتصادی از موبایل‌های پرچمدار خود پرداخته است و برای مثال می‌توان به دو موبایل گوگل پیکسل 3a و پیکسل 4a اشاره کرد. در حال حاضر، پیکسل ۵ برترین موبایل در لاین‌آپ سخت‌افزارهای گوگل است، اما از سوی دیگر نیز پیکسل 4a را داریم که آخرین مدل اقتصادی در این خانواده به حساب می‌آید.

متاسفانه برای ما، به احتمال زیاد باید مدتی طولانی منتظر بمانیم تا موبایلی دیگر از راه برسد. گوگل برای عرضه پیکسل 4a و همینطور 4a 5G نزدیک به یک سال صبر کرد و انتظار می‌رود تاریخ عرضه محصولات سال ۲۰۲۱ نیز با پیروی از برنامه زمانی سال پیش تعیین شود. بعد از اینکه در شایعات شنیدیم گوگل توسعه موبایل پیکسل 5a را کنسل کرده است، این کمپانی در بیانیه‌ای رسمی گفت که اواخر امسال می‌توانیم منتظر عرضه پیکسل 5a باشیم. این بیانیه سازگاری چندانی با زمان‌بندی Google I/O که حدودا یک ماه دیگر برگزار می‌شود ندارد.

بنابراین در نهایت شاهد رونمایی و عرضه پیکسل 5a خواهیم بود - اما بسیار بعید است که چنین اتفاقی در جریان رویداد Google I/O 2021 بیفتد.

به‌روزرسانی‌های اپلیکیشن‌های گوگل

به‌روزرسانی‌های اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها همواره بخش مهمی از رویداد سالانه Google I/O بوده‌اند. احتمال می‌رود در جریان کنفرانس امسال شاهد ارائه جزییات بیشتر راجع به قابلیت‌های متمرکز بر حریم شخصی باشیم؛ خصوصا در اپلیکیشن‌های قوت گرفته از گوگلی که راه‌شان را به اپ استور باز کرده‌اند و تحت تاثیر قوانین حریم شخصی تازه اپل قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر ممکن است شاهد به‌روزرسانی‌هایی برای اپلیکیشن‌هایی نظیر Google Translate باشیم که بزودی سازگاری با زبان‌های بیشتر و قابلیت ترجمع بلادرنگ را نیز در دسترس کاربران قرار خواهد داد. به‌روزرسانی اکثر اپلیکیشن‌های برجسته گوگل و همینطور تمرکز بیشتر بر اپلیکیشن‌های Android Auto کاملا محتمل به نظر می‌رسد.

به‌روزرسانی‌های گوگل اسیستنت

گوگل اسیستنت هم احتمالا در جریان رویداد Google I/O از به‌روزرسانی‌هایی مهم بهره‌مند شود. کاربران می‌توانند منتظر اخبار تازه راجع به قابلیت‌های دستیار صوتی گوگل و همینطور اطلاعات بیشتر راجع به قابلیت تشخیص صدا، سازگاری با دیوایس‌های بیشتر و راه‌های تازه برای کنترل کردن لوازم هوشمند خانگی باشند.

یک اعلامیه محتمل اینست که گوگل اسیستنت در کشورهای بیشتری در سراسر جهان در دسترس قرار می‌گیرد. این دستیار هوشمند همین حالا قادر به انجام کارهای زیادی است، اما گوگل هنوز نتوانسته آن را به اندازه الکسای آمازون قدرتمند و انعطاف‌پذیر کند.

سخت‌افزار تازه برای نست و گوگل اسیستنت

گوگل به شکلی آهسته به عرضه به‌روزرسانی‌های سخت‌افزاری برای دیوایس‌های هوشمند خود می‌پردازد: هرچه نباشد سال‌ها طول کشید تا Nest Mini از هرگونه آپدیتی برخوردار شود. اگرچه آنقدرها محتمل نیست که بعد از عرضه Nest Audio، در چنین فاصله کمی شاهد رونمایی از یک دیوایس هوشمند تازه باشیم، اما همواره امکان رونمایی از محصولی متفاوت برای تنوع‌بخشی به لاین‌آپ وجود دارد. با توجه به اینکه Google Home Max دیگر جایی در لاین‌آپ کمپانی ندارد، تشخیص‌اش دشوار است که کمپانی ممکن است از چه محصول تازه‌ای رونمایی به عمل آورد.

از این لحظه به بعد وارد گمانه‌زنی خالص می‌شویم، اما با توجه به فضای به وجود آمده در بازار، ممکن است گوگل از یک ساب‌ووفر نست جدید رونمایی کند. در سمت الکسا، Amazon Echo Sub دقیقا همین نیاز را برطرف ساخته است و گوگل هم هنوز همتایی برای آن روانه بازار نکرده است. اگر کمپانی ساکن مانتین ویو به دنبال تمرکز بر کیفیت تجربه صوتی باشد، این یکی از راه‌های دستیابی به آن خواهد بود.

خبری تازه راجع به Whitechapel؟

با توجه به اینکه هیچ خبر رسمی‌ای در این باره نشنیده‌ایم، به این مورد با عینک بدبینی نگاه کنید. شایعات حاکی از این هستند که گوگل دارد روی یک چیپست جدید با نام رمز Whitechapel کار می‌کند. درحالی که تا به امروز این کوالکام بوده که چیپ مورد نیاز گوگل برای موبایل‌ها و دیوایس‌های هوشمند را تامین کرده، کمبود جهانی چیپ ممکن است گوگل را به سمت توسعه یک چیپست خانگی سوق داده باشد. اگر شایعات واقعی از آب در آیند، گوگل ممکن است سیلیکون کاملا جدید خود را در جریان این رویداد به جهان نشان دهد.

فیت‌بیت و Wear OS؟

گوگل حالا صاحب برند فیت‌بیت است، اما هنوز کار خاصی با خرید تازه خود انجام نداده است. به همین ترتیب، Wear OS با اینکه هنوز زنده است اما تغییرات چندانی به خود نمی‌بیند. Google I/O 2021 بهترین فرصت ممکن برای رونمایی از محصول تازه‌ای از فیت‌بیت است که با Wear OS سازگاری دارد و یک‌جورهایی دو سرویس کمپانی با یکدیگر ادغام می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی