ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

افزایش دوبرابری قیمت خودروهای کوچک در پی استانداردهای سخت گیرانه یورو7

سختی رعایت استاندارد محیط زیستی یورو ۷ صدای اعتراض خودروسازان را در آورده‌است. پس از صحبت‌های چند هفته قبل مدیران ارشد فولکس واگن که از نابود شدن لذت رانندگی در این رابطه صحبت کرده بودند٬ ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

سختی رعایت استاندارد محیط زیستی یورو ۷ صدای اعتراض خودروسازان را در آورده‌است. پس از صحبت‌های چند هفته قبل مدیران ارشد فولکس واگن که از نابود شدن لذت رانندگی در این رابطه صحبت کرده بودند٬ حالا خبر می‌رسد که مدیران رنو نیز اعتقاد دارند که وجود عناصر گرانبها در فیلتر ذرات مورد نیاز برای رعایت این استاندارد٬‌ قیمت تمام شده خودروهای مینی را در حدود دو برابر افزایش خواهد داد و از این رو توجیه اقتصادی تولید چنین خودروهایی از بین رفته و چاره‌ای جز برقی سازی تمام تولیدات کوچک وجود ندارد.

در بسیاری از بازارها، خودروهای ساب کامپکت را به عنوان خودروهای سگمنت B یا سوپی مینی می‌شناسند. با این حال، در چند سال گذشته در بسیاری از نقاط جهان از جمله اروپا، بازار سوپر مینی‌ها رو به زوال رفته است. البته که آنها هنوز در برخی کشورها زنده‌اند و نفس می‌کشند، اما در اکثر نقاط دنیا، این کراس‌اوورهای کوچک هستند که جای سوپر مینی‌ها را پر کرده‌اند. با فروش تقریبی 2.25 میلیون دستگاه در سال 2020، به نظر می‌رسد که سگمنت B فعلا توانسته در اروپا حیات خودش را حفظ کند.

افزون بر پیچیدگی‌های طراحی خودروهای کوچک، قاره اروپا استانداردهای سخت گیرانه‌ای برای مدل‌های جدید آنها وضع کرده است. استاندارد آلایندگی یورو 7 از سال 2025 اجرایی می‌شود و این موضوع، کار را برای سوپر مینی‌هایی که همچنان از موتورهای درون سوز بهره می‌برند، سخت می‌کند. اگر لازم باشد که این استاندارد را پاس کنند، قطعا با افزایش قیمت روبرو خواهند شد. در واقع افزایش قیمتی قابل توجه!

لوکا دی مئو، مدیر عامل کمپانی رنو، به تازگی گفتگویی با وب سایت Autocar داشته و موضوعات زیادی را مطرح کرده است. استراتژی جدید این گروه خودروسازی، عرضه سوپر مینی‌ها در قالب خودروهای تمام برقی است. در نگاه اول، این موضوع بسیار کسل کننده به نظر می‌رسد. چرا که خودروهای برقی عملکرد چندان هیجان انگیزی ندارند.

دی مئو به این وب سایت انگلیسی گفته‌است: «برای ارتقای آلایندگی موتورهای درون سوز، هزینه باید کرد. برای این کار به فیلترهایی که حاوی ذرات پلاتین، رودیوم و سایر عناصر گران قیمت باشند، نیازمندیم. از این نظر، تفاوتی هم بین یک رنو کلیو 15,000 یورویی و مرسدس بنز S کلاس 120,000 دلاری وجود ندارد. از طرفی پرداخت چند هزار دلار بیشتر برای آلایندگی کمتر، فشار زیادی به خریدار S کلاس نمی‌آورد! اما کار برای کمپانی‌هایی که به ساخت خودروهای کوچک می‌پردازند، بسیار سخت خواهد شد.»

دی مئو بدون اینکه به جزئیات دیگر بپردازد، بار دیگر به Autocar گفته که در صورت الزامی شدن اجرای استاندارد آلایندگی یورو 7، قیمت سوپر مینی‌های بنزینی دو برابر می‌شود. اما راه حل چیست؟

مدیر عامل رنو عقیده دارد که پاسخ به این پرسش، حرکت به سمت الکتریکی شدن است. او در ادامه می‌افزاید: «طبق تجربه ما، هزینه ساخت و نصب باتری‌ها هر سال، حدود 10 درصد کاهش می‌یابد. خودروهای کوچک هم به باتری‌های کوچک نیاز دارند. بنابراین قطعا قیمت آنها در مقایسه با خودروهای الکتریکی فول سایز، ارزان‌تر خواهد بود. دقیقا به همان نسبتی که هزینه ساخت سوپر مینی‌های بنزینی بالا می‌رود، از قیمت تمام شده نسخه‌های برقی کاسته می‌شود. اگر افت قیمت برقی‌ها از رشد بنزینی‌ها سبقت بگیرد، آنگاه بازار اروپا به تصرف آنها در می‌آید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی