ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیر اجرایی اپل در سال ۲۰۱۱ پیشنهاد کاهش کارمزد اپ استور را مطرح کرده بود

«اپیک گیمز» در دادگاه اپل،‌ متن ایمیلی را فاش کرده که براساس آن «فیل شیلر» مدیر اجرایی اپ استور اپل در سال ۲۰۱۱ برای افزایش رقابت به «استیو جابز» مدیر عامل وقت شرکت اپل پیشنهاد ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

«اپیک گیمز» در دادگاه اپل،‌ متن ایمیلی را فاش کرده که براساس آن «فیل شیلر» مدیر اجرایی اپ استور اپل در سال ۲۰۱۱ برای افزایش رقابت به «استیو جابز» مدیر عامل وقت شرکت اپل پیشنهاد کرده بود ۳۰ درصد کارمزد دریافتی به ۲۵ یا حتی ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

ایمیل شیلر با این جمله آغاز می‌شود: «آیا انتظار داریم تقسیم سهم ۷۰ به ۳۰ برای همیشه ادامه پیدا کند؟» او در ادامه ایمیل خود به این موضوع اشاره می‌کند که پلتفرم‌های دیگری در آینده باعث خواهند شد تا اپل سیاست‌های خود را تغییر دهد. شیلر در ادامه نامه خود عنوان می‌کند اگر اپل مجبور شود ساختار کارمزد خود را تغییر دهد، این کار را باید از موضع قدرت و نه از روی ضعف انجام شود و در این رابطه نوشته، هنگامی که درآمد سالیانه اپ استور به بیش از یک میلیارد دلار رسید، اپل می‌تواند نرخ کارمزد دریافتی خود را کاهش دهد.

در ادامه این نامه عنوان شده است: «می‌دانم این موضوع بحث برانگیز است اما من از آن فقط به عنوان راه دیگری برای بررسی توسعه کسب‌وکار خود و آنچه می‌خواهیم به دست بیاوریم و نحوه رقابت سخن می‌گویم.»

همچنین در یکی از مقاله‌های سال ۲۰۱۱ نشریه وال‌استریت به ایمیل مربوطه اشاره شده است. در آن مقاله نیز گفته شده که توسعه‌دهندگان با استفاده از برخی اپلیکیشن‌های وب می‌توانند هزینه‌های اپ استور و اپل را دور بزنند.

با این وجود و طبق گزارش بلومبرگ، در پاسخ به این موضوع اپل عنوان می‌کند که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه هزینه اپ استور با سود این شرکت ارتباط دارد، وجود نداشته و ایمیل ارسال شده در سال ۲۰۱۱ تایید نمی‌کند که فروشگاه اپل یک میلیارد دلار سود داشته است. با این وجود تجزیه و تحلیل‌های انجام شده توسط Sensor Tower نشان می‌دهد که سود اپل از کارمزدها در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۲ میلیارد دلار بوده است.

اپل طی سال‌های گذشته ساختار کارمزدهای خود را مجددا تنظیم کرده اما هرگز نرخ آن را تا ۲۵ یا ۲۰ درصد کاهش نداده است. برای مثال در سال گذشته، آن‌ها کارمزد خود را برای توسعه‌دهندگانی که به صورت سالانه کمتر از یک میلیون دلار از فروش اپلیکیشن‌های خود در اپ استور درآمد دارند تا ۱۵ درصد کاهش داد.

کارمزد ۳۰ درصدی اپل و قوانین سختگیرانه‌‌ کوپرتینویی‌ها در برابر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها طی چند مدت گذشته مورد انتقاد بسیاری از شرکت‌ها قرار گرفته و دادگاه این شرکت و اپیک گیمز نیز در همین رابطه هم اکنون در حال انجام است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی