ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

راکت چینی در حال نزدیک‌تر شدن به زمین است؛ ارتفاع فعلی ۱۹۰ کیلومتری مدار نزدیک زمین

موشکی که هفته پیش ایستگاه فضایی چین را به فضا برد، به زمین نزدیک‌تر می شود. این راکت ۲۱ تنی در حال حاضر در مدار نزدیک زمین (Low Earth Orbit) گیر افتاده و هر لحظه ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

موشکی که هفته پیش ایستگاه فضایی چین را به فضا برد، به زمین نزدیک‌تر می شود. این راکت ۲۱ تنی در حال حاضر در مدار نزدیک زمین (Low Earth Orbit) گیر افتاده و هر لحظه می‌تواند در نقطه‌ای از زمین، مسکونی یا غیر مسکونی، سقوط کند. البته این احتمال هم وجود دارد که بخشی از آن در جو زمین از بین برود. می‌توانید مسیر حرکت این موشک را از طریق این صفحه دنبال کنید.

اعداد و ارقام این صفحه به خوبی نشان می‌دهد که طی ساعات گذشته ارتفاع این موشک از ۳۰۰ کیلومتری مدار نزدیک زمین به کمتر از ۱۹۰ کیلومتری رسیده است و همچنان در حال نزدیک‌تر شدن به زمین است.

سازمان فضایی چین در صبح پنجشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ بخش اصلی ایستگاه فضایی خود را سوار بر موشک غول‌پیکر لانگ مارچ به مدار زمین فرستاد. لانگ مارچ بعد از انجام ماموریت خود در مداری رها شد که در حال حاضر بزرگترین زباله فضایی شناخته شده در مدار زمین است.

موشک لانگ مارچ چین بزرگ‌ترین موشکی است که سازمان فضایی این کشور تاکنون ساخته است و حالا با ورود دوباره به جو زمین، بزرگترین زباله فضایی خواهد بود که در ورودی کاملا غیرقابل کنترل به زمین باز می‌گردد.

چین اعلام کرده است که این موشک ۳۰ متری هر ۹۰ دقیقه با سرعت ۲۷۶۰۰ کیلومتر بر ساعت یک دور کامل در مدار زمین می‌زند و که مدار آن از شهرهای نیویورک و پکن تا نیوزلند می‌گذرد. این قطعه بزرگ فضایی در دو هفته آینده به زمین باز می‌گردد و می‌تواند در خشکی، دریا یا هر جایی از زمین سقوط کند.

از ۳۰ سال گذشته تا کنون، این اولین فضاپیمای بزرگی است که در مدار رها می‌شود تا کاملا کنترل نشده به زمین بازگردد. جرم هسته این موشک بدون سوخت حدود ۲۱ تن است. چنین جرمی با چنین ابعادی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و به مناطق زیادی آسیب برساند.

آخرین باری که چین موشک لانگ مارچ خود را در مدار رها کرد تا در یک ورود غیرقابل کنترل به زمین بازگردد، بدنه آن تکه تکه شد و بارشی از قطعات فلزی بزرگ به زمین‌ها و ساختمان‌های اطراف ساحل عاج آسیب رساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • VDIEX
    VDIEX | ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

    و باز هم گند زدن های چین

  • Mehrdad-4444
    Mehrdad-4444 | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

    این چینیا عادت دارن گند بزنن تو همه چیز. مثل کرونا.

  • avvvvab
    avvvvab | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

    راضی به زحمت نیستیم ولی اگر قضا و قدر إلهی و ناگزیر است إن‌شاءالله به واشنگتن بخورد تا تحریم ظالمانۀ ملل پایان یابد
    و السلام

    • anaxeonoldminds
      anaxeonoldminds | ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

      ینی خوشم میاد حتی تو دعای مرگ و نابودی کردن هم-که تنها کاریه که بلدین و میتونین- حرفه ای نیستی. کل واشنگتون هم پودر بشه باز آمریکا آمریکاس.

مطالب پیشنهادی