ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران از ارتباط احتمالی بین پروتئینی در معده و چاقی خبر می‌دهند

محققان دانشگاه «ایندیانا» ارتباطی احتمالی بین چاقی و پروتئینی که در معده ترشح می‌شود، پیدا کرده‌‌اند. در شرایط آزمایشگاهی، مهار ترشح این پروتئین باعث کاهش سطح چربی موش‌ها حتی در صورت داشتن رژیم غذایی پرچرب ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

محققان دانشگاه «ایندیانا» ارتباطی احتمالی بین چاقی و پروتئینی که در معده ترشح می‌شود، پیدا کرده‌‌اند. در شرایط آزمایشگاهی، مهار ترشح این پروتئین باعث کاهش سطح چربی موش‌ها حتی در صورت داشتن رژیم غذایی پرچرب شد.

چاقی یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های بهداشتی در عصر حاضر است که خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را در فرد افزایش می‌دهد. یک رژیم متعادل و ورزش منظم، بهترین روش درمان چاقی محسوب می‌شود. هرچند برخی افراد چاق در جستجوی روش‌های دیگری برای درمان چاقی هستند.

ترکیب میکروبیوم روده به عنوان عاملی اصلی بر سلامت فرد تاثیرگذار است. در مطالعه جدید، محققان اثر پروتئین خاصی با نام Gastrokine-1 (GKN1) را روی میکروبیوم مورد بررسی قرار دادند.

این پروتئین در معده ترشح می‌شود و محققان با این پیش فرض تحقیق خود را ادامه دادند که شاید این ماده در تنظیم میکروب‌های روده نقش داشته باشد. در فاز اول تحقیق، آنها ترشح GKN1 را در موش‌ها مهار کردند. سپس نشانگرهایی مانند قند خون و سطح انسولین، چربی بدن، میزان مصرف انرژی و برخی مولفه‌های دیگر را اندازه‌گیری کرده و به نتایج جالبی دست یافتند.

نتایج اولیه نشان می‌دهد موش‌هایی که GKN1 در آنها مهار شده است، وزن کمتری دارند و سطح چربی بدن آنها پایین‌تر از بقیه است. در واقع این موش‌ها حتی وقتی غذاهای چرب مصرف می‌کنند و بیشتر می‌خورند، لاغرتر از بقیه موش‌ها هستند.

یکی از موضوعات مهم این است که سطح پایین GKN1 ارتباطی احتمالی با ابتلا به سرطان معده دارد که این موضوع نیز مورد توجه محققان قرار گرفته است. با این وجود، پژوهشگران می‌گویند براساس یافته‌های فعلی هنوز ارتباطی بین سرطان یا سایر عوارض جانبی در موش‌های آزمایشگاهی که پروتئین در آنها مهار شده رویت نکرده‌اند. اما اذعان داشته‌اند که ممکن است در مراحل بعدی زندگی، چنین افرادی مستعد ابتلا به چنین بیماری‌هایی شوند.

محققان همچنین می‌گویند این احتمال وجود دارد که کمبود GKN1 بتواند به عنوان یکی از علائم تشخیص سرطان مورد استفاده قرار گیرد ولی لزوما به معنی این نیست که بیمار را مستعد ابتلا به چنین بیماری‌هایی کند.

بدیهی است که قبل از شروع آزمایش‌های بالینی روی انسان‌ها، نمی‌توان نظر قطعی در مورد نتایج آزمایش روی موش‌ها داد. محققان در تلاشند رابطه بین GKN1 و سرطان، میکروبیوم روده و چاقی را بیشتر بررسی کنند تا به نتایج دقیق‌تری دست یابند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی