ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پشتیبان‌گیری از فایل‌ها
نرم افزار و اپلیکیشن

جعبه ابزار: بهترین اپلیکیشن‌های موبایل برای پشتیبان‌گیری از فایل‌ها

این روزها پیوند غیرقابل انکاری میان گوشی‌های هوشمند و زندگی روزمره انسان ایجاد شده، به طوری که ادامه‌ی زندگی بدون سرویس‌ها و ابزارهای مبتنی بر گوشی‌ها برای بسیاری از کاربران غیرقابل تصور و دشوار خواهد ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

این روزها پیوند غیرقابل انکاری میان گوشی‌های هوشمند و زندگی روزمره انسان ایجاد شده، به طوری که ادامه‌ی زندگی بدون سرویس‌ها و ابزارهای مبتنی بر گوشی‌ها برای بسیاری از کاربران غیرقابل تصور و دشوار خواهد بود. در چنین شرایطی، محافظت از اطلاعات موجود روی گوشی‌های هوشمند امر بسیار مهمی به شمار می‌رود و تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از آن‌ها می‌تواند اقدامی بسیار عاقلانه در جهت مقابله با شرایط غیرقابل پیش‌بینی باشد.

با وجود این که بسیاری از محصولات هوشمند همراه به صورت پیش‌فرض همراه با اپلیکیشن‌های تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان عرضه می‌شوند، اما اغلب آن‌ها محدودیت‌هایی در پی دارند. اما آیا می‌توان با استفاده از ابزارهای رایگان، چنین محدودیت‌هایی را دور زد و از تمامی تنظیمات و فایل‌های گوشی نسخه‌ی پشتیبان تهیه کرد؟ در ادامه‌ی مطلب برای یافتن پاسخ به معرفی چندین اپلیکیشن برای پشتیبان‌گیری از فایل‌ها و ارزیابی ویژگی‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

[این مقاله در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ به‌روزرسانی شد]

Autosync

پشتیبان‌گیری از فایل‌ها

اپلیکیشن‌ جامع Autosync امکان پشتیبان‌گیری از فایل‌ها در پلتفرم‌های گوناگون مانند دراپ‌باکس، گوگل درایو، وان‌درایو، Box و Mega را فراهم می‌کند. همچنین قابلیت همگام‌سازی به کاربران کمک می‌کند تا فایل‌های آپلود شده روی سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری را به صورت خودکار در گوشی خود نیز به همراه داشته باشند. از قابلیت‌های کلیدی اپلیکیشن می‌توان به انتخاب بازه‌ زمانی برای تهیه نسخه پشتیبان در کنار پشتیبانی از ابزار Tasker اشاره کرد.

اگرچه Autosync به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار گرفته اما شامل محدودیت‌هایی می‌شود که در نسخه‌ی پریمیوم وجود ندارند. از جمله قابلیت‌های نسخه‌ی پولی می‌توان به امکان آپلود فایل‌های بزرگ‌تر از ۱۰ مگابایت، همگام‌سازی چندین فولدر، تنظیم رمز عبور، حذف تبلیغات و پشتیبانی بهتر اشاره کرد. سرویس‌های ویژه شامل چندین طرح مختلف می‌شوند که با تعرفه‌های ۱.۹۹، ۴.۹۹ و ۹.۹۹ دلار در ماه ارائه می‌شوند.

واضح است که پرداخت چنین حق اشتراکی برای کاربران ایرانی چندان به صرفه نیست و اگر محدودیت‌های اپلیکیشن برای شما مشکل‌ساز به نظر می‌رسد توصیه می‌کنیم از سایر جایگزین‌هایی که در ادامه‌ی متن به آن‌ها اشاره شده، استفاده کنید.

Autosync

Autosync

سازنده: MetaCtrl قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: ۱۷ مگابایت زبان:

Alpha Backup Pro

پشتیبان‌گیری از فایل‌ها

سرویس Alpha Backup Pro به صورت تخصصی برای تهیه‌ی پشتیبان از اپلیکیشن‌ها طراحی شده و می‌تواند نسخه‌ی APK تمامی اپ‌ها را روی حافظه‌ی داخلی و ابری ذخیره کند. کاربران می‌توانند اقدام به اشتراک‌گذاری فایل‌ها کنند و به جزئیات آن‌ها مانند ورژن و تاریخ نصب دسترسی داشته باشند. بدون شک چنین ابزاری نمی‌تواند به قدرتمندی مواردی که نیازمند روت هستند، مانند Titanium Backup، باشد ولی همچنان گزینه‌ای مناسب برای کاربرانی به شمار می‌رود که علاقه‌ای به روت کردن دستگاه خود ندارند.

اگر تمایلی به تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از اپلیکیشن‌های خود به صورت دستی ندارید، می‌توانید تنظیمات خودکار برنامه را فعال کنید. تمرکز اصلی Alpha Backup Pro روی فایل‌های APK است، اما می‌توانید به کمک آن از تنظیمات دستگاه، دیتای اپ‌ها، مخاطبین، تاریخچه‌ی تماس و پیامک‌ها نیز پشتیبان‌گیری کنید.

سرویس‌های ابری گوگل درایو، دراپ‌باکس و وان‌درایو به صورت پیش‌فرض در دسترس قرار دارند و به کمک گزینه Share می‌توان از سایر پلتفرم‌ها نیز بهره برد. همچنین امکان انتقال فایل‌ها به کارت حافظه یا حافظه‌ی جانبی USB نیز وجود دارد. در نهایت رمزنگاری نسخه‌های پشتیبان می‌تواند امنیت فایل‌ها را تضمین کند.

Alpha Backup Pro

Alpha Backup Pro

سازنده: Buggysofts قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: ۳.۴ مگابایت زبان:

G Cloud Backup

پشتیبان‌گیری از فایل‌ها

سرویس G Cloud نوعی فضای ذخیره‌سازی ابری به شمار می‌رود که به صورت اختصاصی برای پشتیبان‌گیری از فایل‌ها طراحی شده است. با نصب اپلیکیشن آن می‌توانید از پیامک‌ها، مخاطبین، تصاویر، ویدیوها، اسناد، تاریخچه تماس و بسیاری دیگر از موارد، نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید.

همچنین قادر خواهید بود تا فعالیت سرویس را در شرایط و بازه‌های زمانی مختلف مانند هنگام اتصال به وای‌فای یا شارژ شدن، تنظیم کنید. هر کاربر به صورت پیش‌فرض، ۱ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان در اختیار دارد که امکان گسترش رایگان آن تا سقف ۱۰ گیگابایت وجود دارد. با پرداخت ۳.۹۹ دلار می‌توان به فضای‌ ذخیره‌سازی نامحدود دسترسی داشت.

باید در نظر داشت که G Cloud نمی‌تواند قابلیت‌های حرفه‌ای سایر سرویس‌ها مانند دراپ‌باکس یا وان‌درایو را ارائه دهد؛ زیرا تنها برای تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از گوشی‌ها طراحی شده است. همچنین با وجود تشابه اسمی، هیچ ارتباطی با سرویس‌های گوگل ندارد و داده‌های آن روی سرورهای آمازون میزبانی می‌شود.

G Cloud Backup

G Cloud Backup

سازنده: Genie9 LTD قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: ۲۹ مگابایت زبان:

Google Photos

پشتیبان‌گیری از فایل‌ها

اگر همیشه فراموش می‌کنید که تصاویر خود را از گوشی به رایانه یا حافظه‌ی جانبی انتقال دهید، گوگل Photos می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. کاربران می‌توانند تا سقف ۱۵ گیگابایت از تصاویر خود را به صورت رایگان روی فضای گوگل درایو ذخیره کنند. محیط اپلیکیشن بسیار ساده است و قادر است به صورت خودکار پشتیبان‌گیری از تصاویر را انجام دهد. همچنین برخی ویژگی‌ها مانند پاک کردن تصاویر ذخیره شده در فضای ابری از حافظه‌ی گوشی می‌تواند به افزایش فضای حافظه‌ داخلی، کمک کند.

ایجاد آلبوم‌ها، کلاژها، انیمیشن‌ها و پانورامای خودکار از تصاویر ذخیره شده، از دیگر ویژگی‌های سرویس Photos گوگل محسوب می‌شود. اپلیکیشن از ادیتور تصویر داخلی نیز بهره می‌برد که فیلترهای متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند با ثبت‌نام در گوگل وان و پرداخت ۱.۹۹ دلار در ماه از ۱۰۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی بهره‌مند شوند.

Google Photos

Google Photos

سازنده: Google LLC قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: ۳۴ مگابایت زبان:

Migrate

پشتیبان‌گیری از فایل‌ها

Migrate گزینه‌ی مناسبی برای کاربرانی است که مدام در حال فلش کردن رام‌های جدید هستند. کاربران به کمک آن می‌توانند از تمامی اطلاعات گوشی خود در قالب یک فایل زیپ قابل فلش، نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنند؛ اگرچه برای چنین کاری نیازمند دسترسی روت خواهند بود.

در حال حاضر اپلیکیشن در فاز آزمایشی قرار دارد و به صورت دسترسی زودهنگام عرضه شده است؛ در نتیجه احتمال دارد هنگام استفاده از آن با برخی باگ‌ها مواجه شوید. در جدیدترین نسخه، پشتیبانی کامل از اندروید ۱۱ نیز به اپ افزوده شده است.

Migrate

Migrate

سازنده: BaltiApps قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: ۱۱ مگابایت زبان:

Resilio Sync

پشتیبان‌گیری از فایل‌ها

Resilio Sync را می‌توان در میان برترین اپلیکیشن‌های پشتیبان‌گیری از فایل‌ها قرار دارد که قابلیت‌هایی مانند سایر سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری ارائه می‌دهد. اما مهم‌ترین ویژگی آن که موجب تمایزش از سایر رقبا شده، قرار دادن فایل‌ها روی رایانه‌ی کاربر به جای سرورهای ابری است. شاید شروع کار و تنظیم کردن رایانه برای همگام‌سازی با گوشی کمی پیچیده و دشوار باشد، اما پس از آن فرایند پشتیبان‌گیری به آسانی صورت می‌گیرد.

اگر تمایلی ندارید که اطلاعات شما در اختیار شرکت‌های بزرگ قرار گیرد، Resilio Sync می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما به شمار برود. امکان رمزنگاری نسخه‌های پشتیبان تهیه شده نیز برای افزایش امنیت، وجود دارد. با توجه به ذخیره شدن فایل‌ها روی رایانه، دیگر نگران اتمام فضای ذخیره‌سازی خود نخواهید بود و محدودیتی در حجم فایل‌ها نیز نخواهید داشت. قابلیت‌های نسخه‌ی رایگان می‌تواند برای بیشتر کاربران کافی باشد اما نسخه‌ی پولی نیز با امکانات بیشتر در دسترس قرار دارد.

Resilio Sync

Resilio Sync

سازنده: Resilio Inc. قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: ۲۴ مگابایت زبان:

Solid Explorer

پشتیبان‌گیری از فایل‌ها

اگرچه Solid Explorer یک اپلیکیشن مدیریت فایل محسوب می‌شود، اما قابلیت‌های متعددی برای پشتیبان‌گیری از فایل‌ها ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند نسخه‌های پشتیبان را روی حافظه‌ی جانبی یا سرویس‌های متنوع ابری ذخیره کنند. البته برخی دیگر از اپ‌های مدیریت فایل مانند MiXplorer Silver نیز چنین ویژگی‌هایی را دارند. امکان استفاده از سرورهای FTP برای کاربران حرفه‌ای نیز وجود دارد.

Solid Explorer File Manager

Solid Explorer File Manager

سازنده: NeatBytes قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: ۱۷ مگابایت زبان:

Swift Backup

پشتیبان‌گیری از فایل‌ها

یکی از جدیدترین اپلیکیشن‌های تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان در اندروید، Swift Backup است که قابلیت‌های ساده برای کاربران عادی و ویژگی‌های حرفه‌ای برای گوشی‌های روت شده را ارائه می‌دهد.

امکان ذخیره فایل‌های پشتیبان روی سرویس‌های ابری مانند گوگل درایو، وان‌درایو و دراپ‌باکس یا سرورهای شخصی نیز وجود دارد. اگرچه برای استفاده از قابلیت‌هایی مانند پشتیبان‌گیری خودکار و زمان‌بندی شده یا ذخیره‌ی ابری اپ‌ها، نیاز به خرید نسخه‌ی پریمیوم است. همچنین رابط کاربری ممکن است برای برخی کاربران کمی پیچیده و گمراه‌کننده به نظر برسد.

Swift Backup

Swift Backup

سازنده: SwiftApps.org قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: ۲۰ مگابایت زبان:

Titanium Backup

پشتیبان‌گیری از فایل‌ها

اگر اهل روت کردن دستگاه‌های اندرویدی و فلش کردن رام‌های کاستوم باشید، قطعاً نام Titanium Backup به گوشتان خورده است. نسخه‌ی پایدار آن برای سال‌ها در دسترس کاربران قرار داشته است و هنوز هم ویژگی‌های جدیدی توسط توسعه‌دهنده به آپدیت‌های آن افزوده می‌شود.

اگر چه برای استفاده از پتانسیل کامل اپلیکیشن نیاز به روت کردن دستگاه خود دارید، اما برخی از امکانات آن نیز بدون دسترسی روت نیز قابل استفاده هستند. نسخه‌ی حرفه‌ای امکانات بیشتری برای همگام‌سازی با سرویس‌های ابری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

Titanium Backup

Titanium Backup

سازنده: Titanium Track قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: ۷.۸ مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی