ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

زنبورهای عسل آموزش دیده نیز وارد میدان می‌شوند؛ تشخیص سریع کرونا در عرض چند ثانیه

دانشمندان هلندی در تلاش هستند با کمک حس بویایی زنبورهای عسل آموزش دیده، موارد آلوده به ویروس کرونا را در عرض چند ثانیه تشخیص بدهند و در این مسیر به موفقیت‌هایی نیز دست یافته‌اند. در ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

دانشمندان هلندی در تلاش هستند با کمک حس بویایی زنبورهای عسل آموزش دیده، موارد آلوده به ویروس کرونا را در عرض چند ثانیه تشخیص بدهند و در این مسیر به موفقیت‌هایی نیز دست یافته‌اند.

در مطالعه انجام شده،  بیش از ۱۵۰ زنبور عسل در آزمایشگاه تحقیقات زیست دامپزشکی دانشگاه واگنینگن مورد بررسی قرار گرفتند. دانشمندان در فاز اول این تحقیق می‌گویند زنبورهای عسل‌های آموزش دیده می‌توانند از طریق حس بویایی در عرض چند ثانیه ویروس کرونا را شناسایی کنند.

دانشمندان برای پیشبرد تحقیق، از روش شرطی کردن زنبورهای عسل استفاده کردند. در واقع زمانی که زنبورها در معرض بوی آلوده به کووید-۱۹ قرار می‌گرفتند، به عنوان پاداش محلول آب قند به آنها داده می‌شد و برعکس زمانی که در معرض نمونه غیر آلوده قرار می‌گرفتند، پاداشی دریافت نمی‌کردند.

درنهایت، زنبورهای عسل شرطی شده در این تحقیق توانستند نمونه‌های آلوده به ویروس را در عرض چند ثانیه شناسایی کنند و جالب بود که بعد از شناسایی مورد آلوده، زبان خود را برای خوردن محلول آب قند حرکت می‌دادند.

زنبورهای عسل اولین حیواناتی نیستند که از طریق بویایی برای تشخیص کرونا آموزش می بینند. محققان می گویند سگ های آموزش دیده نیز می‌توانند با دقت نسبتا بالایی از طریق حس بویایی ویروس کرونا را تشخیص بدهند. مطالعه محدودی در آلمان نشان می دهد که سگ ها با دقت ۹۴ درصد می توانند نمونه های مثبت کووید-۱۹ را شناسایی کنند.

به این دلیل تغییرات متابولیکی ناشی از ویروس کرونا، مایعات بدن فرد آلوده بوی نسبتا متفاوتی با بوی مایعات بدن سایر افراد می دهد. البته محققان هنوز مطمئن نیستند که این حیوانات گزینه مناسبی برای شناسایی کرونا در خارج شرایط آزمایشگاهی هستند.

«هولگر ولک» متخصص مغز و اعصاب دامپزشکی می‌گوید:

«هیچ کس نمی‌تواند با قطعیت بگوید که چنین روش‌هایی می‌توانند جایگزین تست‌های معمول تشخیص کرونا شوند، اما چنین نتایجی می‌تواند امیدوار کننده باشد.»

برخی از حیوانات می‌توانند برای شناسایی ویروس کرونا در برخی کشورهایی که تجهیزات آزمایشگاهی یا فناوری پیشرفته‌ای ندارند، بسیار کمک کننده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • MHNLEGEND
    MHNLEGEND | ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

    هه
    اونجاش جالبه که خودش میدونه درست تشخیص داده،سریع بدون اینکه چیزی بشه زبونشو میاره بیرون،اب قند میخاد

مطالب پیشنهادی