ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

موشک چینی احتمالا شنبه وارد جو زمین می‌شود؛ محل دقیق برخورد با زمین مشخص نیست

موشک چینی که نهم اردیبهشت‌ماه ایستگاه فضایی چین را به فضا برد، به شکل کنترل نشده‌ای به زمین نزدیک‌تر می شود و در حال سقوط و برخورد احتمالی با زمین است. یک منجم ایتالیایی موفق ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

موشک چینی که نهم اردیبهشت‌ماه ایستگاه فضایی چین را به فضا برد، به شکل کنترل نشده‌ای به زمین نزدیک‌تر می شود و در حال سقوط و برخورد احتمالی با زمین است. یک منجم ایتالیایی موفق شده از راکت لانگ مارچ در فاصله ۷۰۰ کیلومتری زمین تصویربرداری کند.

احتمال می‌رود که این موشک ۲۱ تنی روز شنبه (۸ ماه می) وارد جو زمین شود، اما همچنان هیچ کس نمی‌داند که کجا و چه زمانی سقوط خواهد کرد. چنین مواردی را معمولا فقط چند ساعت قبل از سقوط می‌توان پیش‌بینی کرد، چون کشش اتمسفر زمین با فعالیت‌های خورشیدی شدیدا تغییر می‌کند.

گفته می‌شود این موشک ۳۰ متری هنگام ورود به جو احتمالا می‌سوزد و قسمت بزرگی از آن از بین می‌رود. از آنجایی که ۷۰ درصد زمین را دریاها و اقیانوس‌ها تشکیل می‌دهند، احتمال برخورد قطعات این موشک به مناطق مسکونی بسیار کم است.

یک اخترشناس ایتالیایی با تلسکوپ ۱۷ اینچی و با استفاده از ردیاب توانست یک عکس نیم ثانیه‌ای از این زباله غول‌پیکر بردارد. این عکس دقایقی قبل از طلوع ثبت شده است که لانگ مارچ در آن در ۷۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد. به دلیل روشن بودن هوا ثبت این عکس کار بسیار مشکلی بود، اما این اخترشناس توانست تا این راکت را در مدار ثبت کند.

باید بدانیم این اولین باری نیست که چین راکت‌های غول‌پیکر خود را در مدار زمین رها می‌کند. برای مثال، اردیبهشت سال گذشته نیز یک راکت لانگ مارچ به صورت کنترل نشده وارد جو شد و از بین رفت. اکثر قطعات آن در اقیانوس آرام سقوط کرد، اما مقداری از آن‌ها نیز در مناطق غیر مسکونی ساحل عاج فرود آمد و به آن آسیب رساند. حدود دو سال گذشته نیز نسخه اولیه ایستگاه فضایی چین یعنی تیانگونگ-۱ به صورت کنترل نشده در جو زمین سقوط کرد و بر فراز اقیانوس آرام کاملا سوخت.

در حالی که همه دنیا از زباله‌های کنترل نشده چین ابراز نگرانی می‌کنند، ایالات متحده نیز چنین اتفاقاتی را تجربه کرده است. ایستگاه فضایی «اسکای لب» ناسا در سال ۱۹۷۹ به صورت کنترل نشده در جو زمین سقوط کرد و قطعاتی از آن در استرالیا فرود آمد. خوشبختانه این حادثه هیچ گونه تلفاتی نداشت. باید بدانیم قبل از اسکای لب و بعد از آن چنین حادثه‌هایی در سراسر تاریخ ماموریت‌های فضایی رخ داده است که خوشبختانه هیچ کدام آسیب شدیدی به مناطق مسکونی وارد نکرده‌اند و جای نگرانی وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • iApple
    iApple | ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

    بله... به همین سادگی هزار نفر دار فــانـی را ودا گــوینـد😐

  • VDIEX
    VDIEX | ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

    چین:استاد گند زدن

  • avvvvab
    avvvvab | ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

    سلام
    دعا کنیم جایی سقوط کند که برای بندگان خدا و مستضعفین فایده داشته باشد
    و کجا از کاخ سفید بهتر
    تا باعث رفع تحریم ظالمانه شود
    إن شاء الله

  • soroush shamsi
    soroush shamsi | ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

    خدایی خودت میدونی باید ب کجا برخورد کنه 🌚

مطالب پیشنهادی