ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایرتگ اپل
نقد و بررسی‌

بررسی ایرتگ اپل؛ دیوایس ۳۰ دلاری با محدودیت‌های فراوان

فکر کنم بر کسی پوشیده نیست که ایرتگ مورد انتظارترین گجت اپل برای من است؛ یک ردیاب ۳۰ دلاری که نمی‌دانم چرا با قیمت ۱.۵ میلیونی در ایران به فروش می‌رسد. در هر صورت این ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

فکر کنم بر کسی پوشیده نیست که ایرتگ مورد انتظارترین گجت اپل برای من است؛ یک ردیاب ۳۰ دلاری که نمی‌دانم چرا با قیمت ۱.۵ میلیونی در ایران به فروش می‌رسد. در هر صورت این دیوایس کوچک ۱۱ گرمی پایش به دفتر دیجیاتو باز شد تا آن را بررسی کنم. در این مطلب سعی کردم جنبه‌های فنی ایرتگ را بیان کنم. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم برای این که با قابلیت‌های ردیابی ایرتگ اپل بیشتر آشنا شوید، حتما ویدیو بررسی آن را تماشا کنید.

بررسی ویدیویی:

تماشای ویدیو در یوتوب دیجیاتو:

تماشای ویدیو در آپارات دیجیاتو:

طراحی ظاهری؛ چرا ایرتگ سوراخ ندارد اپل؟

ایرتگ اپل

همین ابتدا در مورد فیل درون اتاق بگویم. ایرتگ اپل سوراخ ندارد که شما هزینه‌ای بیشتر برای اکسسوری‌های گران‌قیمتش بپردازید. البته این سخت‌گیری اهالی تکنولوژی و صد البته سوالی است که همه کاربران یکبار از خودشان می‌پرسند. اگر از اپل همین سوال را بپرسید احتمالا با همچین پاسخی مواجه می‌شوید: زیبایی ظاهری و مینمیال بودن اهمیت بیشتری دارد! اپل معمولا برای هر تصمیمی که در بخش طراحی می‌گیرد، پاسخی محکم دارد. اما این بار هر پاسخی به جز این که «ما می‌خواهیم از فروش اکسسوری هم درآمدزایی کنیم» احتمالا راضی کننده نیست.

ایرتگ خود یک اکسسوری یا لوازم جانبی به حساب می‌آید. حال فرض کنید برای لوازم جانبی خود، لوازم جانبی بخرید! برای مثال اگر بخواهید ایرتگ را به کلید خود آویزان کند، باید یک جاسوئیچی مانند همین که من هم داشتم تهیه کنید. قیمت جاسوئیچی اپل چقدر است؟ ۳۵ دلار! از خود ایرتگ گران‌تر. این موضوع به مرور زمان و با معرفی جاسوئیچی‌های ارزان‌تر از سوی کمپانی‌های شخص ثالث حل می‌شود، اما در حال حاظر برای ردیابی کلید‌هایتان ۳ میلیون کنار بگذارید.

ایرتگ اپل

به جز این با یک طراحی کاملا اپلی طرف هستیم. رنگ سفید سازمانی اپل در یک طرف که می‌توانید با ایموجی یا حروف هم آن را سفارش دهید و در طرف دیگر هم یک قاب استیل که باتری ساعتی یا CR2032 زیر آن پنهان شده است. باتری قابل تعویض نکته‌ای است که اصلا انتظار دیدن آن را در یک محصول اپل نداشتم. به خصوص این که اگر بدانید حتی باتری دو آیفون ۱۲ نو را با یکدیگر هم تعویض کند، با ارور سرویس مواجه می‌شوید. در هر صورت این باتری تا یک سال دوام می‌آورد و نیازی به شارژ یا تعویض زودهنگام آن ندارید.

ایرتگ اپل

در کنار این موضوع، ایرتگ از استاندارد IP67 هم پشتیبانی می‌کند. یعنی تا عمق یک متری و برای ۳۰ دقیقه می‌تواند زیر آب بماند. البته پیشنهاد من به شما این است که هیچ دیوایسی را در آب غوطه‌ور نکنید. حتی آن‌هایی که از استاندارد هم پشتیبانی می‌کنند. ایرتگ‌های اپل برای مواقعی که شما نیاز دارید صدایی بشنوید نیز یک اسپیکر دارند تا به کمک صدا شما را به سمت مکان خود هدایت کنند. در کل ایرتگ طراحی ساده‌ای دارد، ولی دلیل نمی‌شود یک سوراخ نداشته باشد تا هر چیزی که می‌خواهیم را به آن وصل کنیم.

تکنولوژی‌های ایرتگ؛ بهترین دوست آیفون

ایرتگ اپل

پیش از این که به سراغ تکنولوژی‌ها و نحوه کارکرد ایرتگ توضیح دهم، لازم است یک نکته مهم را بدانید. فعال‌سازی ایرتگ نیازمند فعال بودن تایید هویت دو مرحله‌ای اپل آی‌دی شماست. از آن‌جایی که اپل از شماره تلفن‌های ایران پشتیبانی نمی‌کند، احتمالا به مشکل برخواهید خورد. در نتیجه بهتر است یک شماره مجازی معتبر خریداری کنید تا بتوانید هم امنیت حساب خود را افزایش دهید و هم از ایرتگ گران‌قیمت خود استفاده کنید. فقط، این نکته را فراموش نکنید که نباید تحت هیچ شرایطی از شماره‌های مجازی موقت یا رایگان استفاده کنید. شماره‌های مجازی موقت عموما عمر کوتاه یک هفته‌ای دارند و پس از مدتی از دسترس خارج می‌شوند. آن وقت ممکن است دیوایس شما روی اپل آی‌دی شما قفل شده و در این صورت ایفون چند ده میلیون شما به یک آجر بلا استفاده تبدیل شود. اگر حوصله این دردسرها را ندارید، بهتر است سراغ ایرتگ هم نروید.

تکنولوژی به کار رفته در ایرتگ را به دو بخش تقسیم می‌کنم. بخش اول مربوط به تجهیزاتی است که روی خود دستگاه قرار داند، بخش دوم هم سرویس‌هایی هستند که در پشت صحنه مشغول به فعالیت هستند. به صورت کلی ایرتگ‌ها برای مکان‌یابی مانند دیگر ردیاب‌ها از بلوتوث استفاده می‌کنند. تا این جای کار با یک ردیاب مشابه تایل (Tile) طرف هستیم. وجه تمایز ایرتگ و چیزی که مشخص می‌کند این دستگاه را اپل ساخته، تکنولوژی اولتراوایدبند است. این تکنولوژی را پیش از این نیز در آیفون‌های سری ۱۱ و ۱۲ دیده‌ایم و با نام چیپ U1 می‌شناسیم. به کمک این تکنولوژی شما می‌توانید مکان دقیق ایرتگ را روی گوشی‌هایی که گفتم مشاهده کنید. حتی می‌توانید به صورت خیلی دقیق و با دقتی در حد متر، جای ایرتگ را مشاهده کنید. اپل به این قابلیت می‌گویند «جستجوی دقیق» یا «Precision Finding». این همان قابلیتی است که در ایران کار نمی‌کند.

ایرتگ اپل

برای این که به قابلیت جستجوی دقیق هدایت شوید، اپل از شما می‌خواهد که در اپلیکیشن «Find My» ابتدا ایرتگ خود را انتخاب کنید و سپس روی گزینه ناوبری بزنید تا اپل شما را به اپل مپس هدایت کند. متاسفانه هیچ مورد از ۵ مورد ناوبری اپل مپس در ایران فعال نیست. در نتیجه مهمترین وجه تمایز ایرتگ اپل با مدل‌های مشابه غیر اپلی موجود در بازار، در ایران کار نمی‌کند. به نظر من مهمترین دلیلی که کسی بخواهد از این ردیاب استفاده کند، همین است که بتواند جای دقیق آن را مشاهده کند. این عدم کارکرد به دلیل تحریم یا عدم پشتیبانی اپل از ایران رخ داده و مشخص نیست که کی فعال شود. در نتیجه پیش‌بینی می‌کنم اگر روزی ناوبری اپل مپس هم مانند گوگل مپس در ایران فعال شود، جستجوی دقیق ایرتگ هم به درستی کار خواهد کرد.

ایرتگ اپل

از این جا به بعد دیگر کار ساده می‌شود. اگر آیفون داشته باشید، احتمالا با اپلیکیشن «Find My» آشنا هستید. این اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد مکان دقیق تمامی دیوایس‌های متصل به حساب اپل آی‌دی خود را مشاهده کنید. ایرتگ هم از لحظه فعال‌سازی به حساب شما متصل شده و مانند دیگر دیوایس‌ها روی نقشه قابل مشاهده است. ایرتگ به کمک بلوتوث جای خود را به شما نشان می‌دهد و اگر دکمه پخش صدا را نیز فشار دهید، به کمک صدا می‌توانید جای ایرتگ را مشاهده کنید.

ایرتگ اپل

اکنون نوبت به سرویس‌های پشت صحنه می‌رسد. اپل می‌گوید سازوکار مکان‌یابی تمامی گجت‌هایش وابسته به شبکه آیکلاد و میلیاردها دستگاهی است که در آن حضور دارند. برای این که یک ایرتگ بتواند مکان خود را به شما نشان دهد، نیازمند این است که یک دیوایس اپل، هر چه می‌خواهد باشد، در آن نزدیکی حضور داشته باشد یا از آن حوالی عبور کند. در این صورت ایرتگ مکان خود را به آیفون شخصی که در آن نزدیکی بوده اعلام می‌کند، این مختصات جغرافیای در شبکه آیکلاد آپلود و سپس به شما نمایش داده می‌شود. نکته‌ای که باید بدانید این است که تمامی این موقعیت‌های جغرافیایی، رمزنگاری شده هستند و جز خود شما کسی نمی‌تواند مکان آن‌ها را مشاهده کند. حتی خود اپل.

ایرتگ اپل

به کمک این ویژگی است که بر فرض اگر شما ایرتگ خود را در زاهدان هم گم کرده باشید، در تبریز می‌توانید موقعیت مکانی آن را مشاهده کنید. چون بالاخره یک دیوایس اپل از آن حوالی عبور کرده تا ایرتگ از آن به عنوان واسط استفاده کند. در نتیجه هر چه تعداد دیوایس‌های اپل در یک منطقه بیشتر باشد، مکان‌یابی ایرتگ یا مثلا کوله‌پشتی گمشده شما نیز ساده‌تر و سریع‌تر خواهد شد. تا صحبت از گمشدن ایرتگ است بگذارید این نکته را هم بگویم که حالتی وجود دارد که شما بتوانید ایرتگ خود را در حالت گمشده قرار دهید. در این صورت می‌توانید شماره تلفن و متن دلخواهی را در اپلیکیشن بنویسید تا یابنده بتواند ایرتگ شما را در صورت پیدا شدن، پس دهد. تکنولوژی NFC به کار رفته در ایرتگ به هر شخصی اجازه می‌دهد تا تنها با ضربه زدن آن به پشت گوشی خود، خواه اندروید یا آیفون، اطلاعاتی که نوشته‌اید را دیده و به شما برگرداند.

ایرتگ اپل

نکته مهم این جاست که هیچ کس جز شما نمی‌تواند از ایرتگ استفاده کند و حتی درآوردن باتری آن نیز کمکی به آن شخص نمی‌کند. چرا که به محض قرار دادن باتری درون ایرتگ، فرایند ارسال موقعیت مکانی از ابتدا آغاز شده و حتی اگر ایرتگ شما در کشوری دیگر هم باشد، مکانش را می‌بینید.

جمع‌بندی؛ ایرتگ برای چه کسی ساخته شده؟

ایرتگ اپل

با توجه به تجربه‌ای که با ایرتگ اپل داشتم، می‌توانم بگویم اگر یک جاسوئیچی ۳ میلیونی می‌خواهید که دوستانتان از دیدن آن چند دقیقه‌ای شما را سوال پیچ کنند، ایرتگ مناسب شماست. مخصوصا در کشور ما که اگر چیزی گم شود، دیگر پیدا نمی‌شود. فارغ از این داستان‌ها، شاید تنها دلیلی که خود من را وادار می‌کرد ایرتگ اپل را خریداری کنم، همان جستجوی دقیق بود که فعلا و تا آینده‌ای نامعلوم در ایران کار نمی‌کند. در نتیجه ایرتگ اپل فعلا یک اکسسوری گران‌قیمت است که خرید آن را به هیچ کس پیشنهاد نمی‌کنم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Ali_RF
    Ali_RF | ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

    من امروز خریدم و فهمیدم کلا چیپ U1 رو ایران هم کار نمیکنه! و یعنی precision Finding در ایران هم به این دلیل کار نمیکنه.
    همچنین به همین دلیل Transfer to Homepod هم کار نمیکنه درست و حسابی.

  • alimardaniiii
    alimardaniiii | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

    خیلی جالب بود ممنون از بررسی
    امیدوارم رقیب شیائومی ارزون تر بیاد واسه اندروید
    که مطمئناً به زودی معرفی میشه .
    واقعا کاربردیه .

  • noisymind
    noisymind | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

    انصافا باید این رو در نظر داشت که اینکه مردم این کشور 30 دلار براشون خیلی زیاده یا چون سوراخ نداره و باید 30 دلار دیگه بدن جاسویچی اصل بگیرن یا مشکلات ما که باعث شده خودمون تحریم بشیم و تنونیم خدمات پولی اونها رو استفاده کنیم و انتظار استفاده همه چی رو به صورت مفتی داریم، مشکل اپل نیست! این همه تو دنیا دارن استفاده میکنن و نفهمیدن ولی ما فهمیدیم که اپل مشکل داره و ما فقط خوبیم!!

    • anaxeonoldminds
      anaxeonoldminds | ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

      کسی مشکلی با کیفیت اپل نداره، کسی نمی تونه اصلا انکارش کنه! این یک حقیقته. ولی مشکل رو ما برنامه نویس ها داریم باهاش که داره مفت بری میکنه. مشکل دوم تعمیر پذیری سخت دستگاهه که تو آمریکا هم کمپین راه افتاده علیهش هم بحثش رو به کنگره کشیدن. مشکل سوم هم اکوسیستم بسته اون هستش. تو دنیا داره ازش انتقاد میشه. شما چون دوست داری پزش رو بدی چشات نمی بینه.

  • Sina
    Sina | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

    از بالا تا پایین این کشور یک مشت بیسواد ریختن که شما تازه کسی هستی که تو این حوزه کار میکنی و حتی یه اشاره نکردی که این دیوایس تو ایران هیچ کاربردی نداره شبکه فایند مای ای که میگی روی ۹۵٪ گوشیای ایران بخاطر شناسایی دو مرحله ای فعال نیست بررسیتون رو هم که از ورج کپی کردین حداقل میدیدن که توی ورج میره وسط شهر قایم میکنه تا پیدا بشه نه که پایین ساختمون قایم کنه تا رسید طبقه همکف بگه واییی صداش فعال شد واقعا جالبین شما و بررسیاتون !!! اون زمون که نارنجی بود و شما جایگزین اونا شدین واقعا فک میکردم شما هم حداقل در حد بررسی کننده های اون سایت هستین!

    • کورش چایچی
      کورش چایچی | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

      سینا جان ممنون از نظرت. اپلیکیشن فایند مای برای کارکردهای اصلیش به تایید هویت دو مرحله‌ای نیاز نداره. لطفا تحقیق کن راجع بهش. اگر هم نمونه می‌خوای من می‌تونم تورو به تمامی اشخاصی که آیفون دارن معرفی کنم. در رابطه با بررسی هم ما با توجه به زمان کمی که داشتیم سعی کردیم بهترین تصمیم رو بگیریم که تمامی اشخاص با کارکرد تقریبی ایرتگ آشنا بشن. حالا شما ببخش که به جای وسط نیویورک توی پارکینگ شرکت رفتیم.

    • noisymind
      noisymind | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

      find my وابسته به تایید دو مرحله ای نیست و کافیه اپل آیدی داشته باشی

  • Nasserxan
    Nasserxan | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

    خیلی ممنون از برسی جالبتون، سایت خیلی عالی دارید

    • کورش چایچی
      کورش چایچی | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

      قربون شما

مطالب پیشنهادی