ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ادعای گزارشی جدید: فیسبوک اطلاعات سلامتی کاربران را به شرکت‌های داروسازی می‌فروشد

گزارشی تازه مدعی شده که فیسبوک اطلاعات کاربران از جمله داده‌های حساس مربوط به سلامتی آن‌ها را گردآوری می‌کند و از آن‌ها برای فروش تبلیغات بهره می‌گیرد. به موجب این اتفاق شرکت‌های بزرگ داروسازی می‌توانند ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

گزارشی تازه مدعی شده که فیسبوک اطلاعات کاربران از جمله داده‌های حساس مربوط به سلامتی آن‌ها را گردآوری می‌کند و از آن‌ها برای فروش تبلیغات بهره می‌گیرد. به موجب این اتفاق شرکت‌های بزرگ داروسازی می‌توانند مبتلایان بیماری‌های مختلف را هدف قرار دهند و به آن‌ها دارو بفروشند.

وب‌سایت The Markup با تحلیل داده‌های به دست آمده از پروژه Citizen Browser دریافته که شرکت‌های بزرگ داروسازی با کمک اطلاعات فیسبوک تبلیغات داروهای خود را متناسب با بیماری کاربران به آن‌ها نشان می‌دهند. این وب‌سایت می‌گوید فیسبوک با گردآوری اطلاعات مربوط به علایق کاربر در زمینه بیماری‌های مختلف از جمله سرطان، سکته‌ها، دیابت و اختلال‌های ژنتیکی داروهای خاصی را در تبلیغات به آن‌ها پیشنهاد می‌کند.

«تام چنیک»، سخنگوی فیسبوک در واکنش به این گزارش می‌گوید آن‌ها سوابق پزشکی افراد را در اختیار تبلیغ‌کنندگان قرار نمی‌دهند. طبق ادعای آقای چنیک، فیسبوک کاربران خود را بر اساس فعالیتشان، از جمله لایک‌ها و کلیک‌هایی که می‌کنند، در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌دهد.

اگرچه ادعای فیسبوک این است که به‌صورت غیرقانونی اطلاعاتی گردآوری نمی‌کند، اما سطح این اطلاعات بیشتر از آن چیزی است که مردم انتظار دارند و به نحوی از این داده‌ها استفاده می‌شود که شاید در نگاه اول واضح نباشد. هدف این شرکت درآمدزایی از تبلیغات است و برایش فرقی نمی‌کند که اطلاعات کاربران تا چه اندازه حساس و خصوصی است.

فیسبوک در سال جاری کارزاری راه‌اندازی کرده بود تا توضیح دهد که تبلیغات شخصی‌سازی‌شده چقدر به کسب و کارهای کوچک تولید می‌کند و کاربران باید اجازه دهند این شرکت فعالیت‌های آن‌ها را ردیابی کند. فیسبوک بر سر قابلیت App Tracking Transparency با اپل هم درگیر بود و می‌خواست از فعال شدن این قابلیت جلوگیری کند، هرچند در نهایت ناکام ماند.

گزارش The Markup می‌گوید حتی اگر شرکت‌های بزرگ داروسازی ندانند که هر داده مربوط به کدام کاربر است، تبلیغاتی که روی کامپیوتر آن کاربر نشان داده می‌شود، می‌تواند شرایط سلامتی او را برای بقیه افشا کند و از این حیث حریم خصوصی وی را زیر پا بگذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی