ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

داسو از جت شخصی فالکون 10X با بزرگترین کابین در دنیا رونمایی کرد

شرکت هواپیمایی داسو (Dassault Aviation) از جدیدترین جت شخصی یا تجاری خود به نام «فالکون 10X» رونمایی کرد. اگرچه این هواپیما تا چندین سال آینده تکمیل نخواهد شد، اما این کمپانی طراحی داخلی آن را ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

شرکت هواپیمایی داسو (Dassault Aviation) از جدیدترین جت شخصی یا تجاری خود به نام «فالکون 10X» رونمایی کرد. اگرچه این هواپیما تا چندین سال آینده تکمیل نخواهد شد، اما این کمپانی طراحی داخلی آن را به صورت مجازی نمایش داد.

همه‌گیری کویید-۱۹ ضربه شدیدی به صنعت هوانوردی وارد کرد و بسیاری از بررسی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که حتی پس از پایان همه‌گیری، افت شدیدی در سفرهای کاری رخ خواهد داد. به هر حال این شرکت هواپیمایی کابین جدیدش را برای کسانی طراحی کرده که نیاز دارند مسیرهای طولانی را طی کنند.

این هواپیما با دو موتور «Pearl 10X» رولزرویس کار می‌کند که می‌توانند ۸۰ هزار نیوتن نیرو تولید کنند و با هر بار سوخت‌گیری، حدود ۱۴ هزار کیلومتر مسافت را طی کند. همچنین می‌تواند از پاریس تا شمال استرالیا را در ۱۵ ساعت و بدون توقف با سرعت ۱۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

داسو فالکون 10X

علاوه بر چنین توانایی‌هایی، داسو فالکون 10X را هم برای مسافران و هم برای خدمه پرواز بسیار راحت طراحی کرده است. عرض این کابین ۲.۷۷ متر و ارتفاع آن ۲.۰۳ متر است که بزرگترین کابین تجاری دنیا محسوب می‌شود. کابین بخش‌های متفاوتی دارد که شامل یک اتاق بزرگ و سرویس حمام کامل است.

برای راحتی بیشتر، هنگام پرواز در ارتفاع ۱۲۵۰۰ متری فشار هوای داخل کابین با فشار ارتفاع ۹۱۰ متری از سطح زمین تنظیم می‌شود. هوای داخل آن فیلتر و صدای نویز داخل کابین تا حد امکان کم شده است.

برای اینکه فالکون 10X بتواند در فرودگاه‌های کوچک نیز فرود بیاید، بال آن با بالابر تاشو و نسبت ابعاد بسیار بالا طراحی شده و بدنه آن برای سبکی از کامپوزیت کربن ساخته شده است.

عرشه پرواز کاملا دیجیتال و دارای تعداد زیادی حسگر لمسی است. سیستم کنترل پرواز دیجیتالی داسو از کار قبلی این شرکت برای هواپیماهای ارتشی الهام گرفته شده که می‌تواند با یک دریچه هر دو موتور را کنترل کند. کامپیوتر هواپیما موتورها را کنترل می‌کند و نیروی خروجی آن‌ها را تنظیم می‌کند و حتی می‌تواند در موارد ضروری واکنشی معادل با شرایط نشان دهد. این هواپیما با سیستم بینایی «FalconEye» این شرکت کار می‌کند که با سیستم هدآپ دیسپلی در ناوبری می‌تواند به خلبان پرواز در شرایط دید صفر کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی