ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کنترل وزن در کودکی می‌تواند در کاهش بیماری‌های مغزی در میانسالی موثر باشد

نتایج تحقیق جدیدی که در نشریه انجمن قلب آمریکا به نام «Circulation» منتشر شده، نشان می‌دهد که کنترل وزن، فشار خون و کلسترول در دوران کودکی و جوانی می‌تواند بروز مشکلات و بیماری‌های مربوط به ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۵

نتایج تحقیق جدیدی که در نشریه انجمن قلب آمریکا به نام «Circulation» منتشر شده، نشان می‌دهد که کنترل وزن، فشار خون و کلسترول در دوران کودکی و جوانی می‌تواند بروز مشکلات و بیماری‌های مربوط به عملکرد مغز در میانسالی را کاهش دهد.

تحقیقات انجام شده نشان می‌‌دهد تقریبا از هر ۵ نفری که سن بالاتر از ۶۰ سال دارند، یکی از آنها از مشکلات و بیما‌ری‌های مرتبط با مغز رنج می‌برند.

مطالعات جدید از رابطه احتمالی بین فشار خون بالا، چاقی، دیابت نوع ۲، سیگار کشیدن، عدم تحرک بدنی و رژیم غذایی نامناسب در دوران کودکی و جوانی با مشکلات مغزی در دوران میانسالی خبر می‌دهند.

بسیاری از بیماری‌ها مانند آلزایمر که باعث بروز مشکلات و نقص‌های عصبی می‌شوند، مرحله بالینی طولانی مدت دارند. در نتیجه تشخیص زودهنگام و جلوگیری از بروز چنینی بیماری‌هایی بسیار کمک کننده خواهد بود. محققان در بررسی‌های خود از ارتباط احتمالی بین چاقی در کودکی و بروز برخی مشکلات مغزی در دوران میانسالی خبر می‌دهند و بر این باورند که از دوران کودکی و جوانی باید با سبک زندگی درست ابتلا به چنین مشکلاتی را به حداقل رساند.

دانشجویان مرکز تحقیقات پزشکی قلب و عروق در دانشگاه تورکو فنلاند می‌گویند با نظارت دقیق بر وضعیت سلامت قلب و تعادل وزن در سنین پایین‌تر‌ می‌توان به پیشگیری ابتلا به بیماری‌های مغزی و از جمله خطر سکته مغزی کمک کرد. در واقع محققان این مرکز می‌گویند با چنین مکانیزم‌هایی می‌توان گام موثری در سلامت مغز برداشت. محققان در مقاله منتشر شده خود اعلام کردند که باید به وضعیت کودکانی که نشانه‌هایی از بروز بیماری‌های قلبی دارند یا دچار اضافه وزن هستند، از همان کودکی توجه داشت تا چنین کودکانی در میانسالی و پیری با بیماری‌های مغزی کمتر دست و پنجه نرم کنند.

مطالعات بالینی اصلی این پژوهش در سال ۱۹۸۰ روی تقریبا ۳۶۰۰ دختر و پسر در گروه سنی ۳ تا ۱۸ سال آغاز شد. به علاوه بیش از ۲۰۰۰ شرکت کننده در سنین ۳۴ تا ۴۹ سال نیز در سال ۲۰۱۱ تحت آزمایش عملکرد شناختی قرار گرفتند. نتایج تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که بین چاقی در دوران کودکی و سرعت پردازش اطلاعات بصری و تمرکز در دوران پیری می‌‌تواند ارتباط معناداری وجود داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی