ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا از عملکرد چین در ارتباط با سقوط موشک «لانگ مارچ 5B» انتقاد کرد

به دنبال سقوط موشک چینی «لانگ مارچ 5B» در اقیانوس هند، «بیل نلسون»، مدیر ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد چین نتوانسته استانداردهای مربوط به زباله‌های فضایی را رعایت کند و از رفتار غیرمسئولانه این کشور ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۵

به دنبال سقوط موشک چینی «لانگ مارچ 5B» در اقیانوس هند، «بیل نلسون»، مدیر ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد چین نتوانسته استانداردهای مربوط به زباله‌های فضایی را رعایت کند و از رفتار غیرمسئولانه این کشور در این حوزه انتقاد کرد.

«بیل نلسون» در بیانیه کوتاهی که در وب سایت ناسا منتشر شده، اعلام کرد دولت‌هایی که در حوزه تحقیقات فضایی فعالیت می‌کنند،‌ باید متوجه خطرات ناشی از ورود زباله‌های فضایی به اتمسفر و برخورد احتمالی آنها با زمین باشند. وی با تاکید بر اینکه زباله‌های فضایی ممکن است با زمین برخورد کرده و خطراتی را برای ساکنان آن به همراه داشته باشد،‌ خواستار برخورد مسئولانه دولت‌ها در ارتباط با این موضوع شد. نلسون می‌گوید در چنین موضوعاتی باید همه استاندارهای مربوط به زباله‌های فضایی باید به صورت شفاف و دقیق مورد توجه دولت‌‌ها قرار بگیرند.

نلسون می‌گوید واضح است که چین در رعایت استانداردهای مسئولانه در مورد زباله‌های فضایی عملکرد موفقیت‌آمیزی نداشته است. وی معتقد است که نه تنها چین، بلکه سایر کشورها و نهادهای تجاری که در حوزه تحقیقات فضایی فعالیت می‌کنند باید با رویکردی مسئولانه و با شفافیت هر چه تمام‌تر در این حوزه به فعالیت خود ادامه دهند و از ایمنی و امنیت چنین فعالیت‌هایی اطمینان حاصل کنند.

راکت چینی لانگ مارچ 5B که نهم اردیبهشت‌ماه ایستگاه فضایی چین را به فضا برد، به شکل کنترل نشده‌ای به زمین نزدیک‌ شد تا در نهایت تکه‌های باقی‌مانده از رآن روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت با عبور از جو، در عرض جغرافیایی ۷۲.۴۷ درجه شرقی و ۲.۶۵ درجه شمالی در اقیانوس هند در نزدیکی کشور مالدیو در آب سقوط کرد. سازمان فضایی ایالات متحده در حال بررسی بقایای موشک چینی است.

برنامه فضایی چین پارسال هم به خاطر یک ماموریت لانگ مارچ و ورود کنترل‌ نشده آن مورد انتقاد قرار گرفته بود. تکه‌های لانگ مارچ قبلی در منطقه‌ای در شمال آفریقا سقوط کرد و رئیس وقت ناسا گفته بود بسیار خوش‌شانس بودیم که کسی در آن حادثه آسیب ندید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی