ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رقیب M1 اپل در راه است: چیپ ۵ نانومتری اگزینوس سامسونگ با پردازشگر گرافیکی AMD

اپل با معرفی چیپ M1 برای مک‌ها و آیپدها، تحولی بزرگ در دنیای فناوری ایجاد کرد و شرکت‌ها می‌خواهند با کوپرتینویی‌ها رقابت کنند. حالا گزارشی جدید از عرضه چیپ اگزینوس سامسونگ با پردازشگر گرافیکی AMD ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

اپل با معرفی چیپ M1 برای مک‌ها و آیپدها، تحولی بزرگ در دنیای فناوری ایجاد کرد و شرکت‌ها می‌خواهند با کوپرتینویی‌ها رقابت کنند. حالا گزارشی جدید از عرضه چیپ اگزینوس سامسونگ با پردازشگر گرافیکی AMD برای لپ‌تاپ‌ها در نیمه دوم ۲۰۲۱ خبر می‌دهد.

تراشه M1 بسیاری از شرکت‌ها را مجبور کرده که روی پردازنده‌های ARM برای لپ‌تاپ‌ها کار کنند. از کوالکام گرفته تا AMD، گزارش‌ها از تلاش غول‌های فناوری برای رقابت با اپل حکایت دارند. با این وجود، ظاهرا سامسونگ می‌خواهد با پردازنده‌ای مجهز به GPU شرکت AMD کاربران را ترغیب به خرید محصولاتش کند.

کره‌ای‌ها چندین ماه پیش از معرفی نسل بعدی تراشه‌های پرچمدار اگزینوس با GPU شرکت AMD خبر داده بودند، اما هنوز بطور دقیق نمی‌دانیم آن‌ها چه زمانی از راه می‌رسند. برخی گزارش‌ها به معرفی اولین نمونه آن‌ها در ماه آینده میلادی خبر داده‌اند که در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته گزارش اخیر نظر دیگری دارد:

«چیپ جدید اگزینوس عملکرد بهبودیافته‌ای دارد که شامل قدرت پردازش فوق‌العاده و مصرف انرژی بهینه با لیتوگرافی ۵ نانومتری می‌شود. این تراشه برای گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها مناسب خواهد بود.»

چیپ اگزینوس سامسونگ

با توجه به چنین گفته‌ای، سامسونگ احتمالا از یک تراشه برای موبایل‌ها و لپ‌تاپ‌هایش استفاده خواهد کرد که البته جای تعجب چندانی ندارد. اپل از چیپ M1 در مک‌بوک، مک مینی، آی‌مک ۲۰۲۱ و نسل جدید آیپد پرو استفاده کرده. با این وجود انتظار داریم چیپ کره‌ای‌ها در نسخه‌های موبایل و لپ‌تاپ، عملکرد متفاوتی داشته باشد.

لپ‌تاپ‌ها فضای بیشتری در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند، بنابراین می‌توان از سیستم خنک‌کننده بهتر و باتری بزرگتری استفاده کرد که نتیجه‌اش، بهره‌مندی از پردازنده قدرتمندتر نسبت به گوشی‌ها خواهد بود. البته تضمینی برای چنین رویکردی وجود ندارد و شاید پردازنده سامسونگ تنها در یک نسخه از راه برسد.

پردازنده‌های اگزینوس در زمینه مصرف انرژی و تولید گرما عملکرد چندان مناسبی در مقایسه با رقبا ندارند و البته قدرت گرافیکی آن‌ها هم تا حدودی پایین‌تر است. انتظار می‌رود با استفاده از طراحی جدید و پردازشگر گرافیکی AMD، دیگر شاهد چنین مواردی در نسل بعدی تراشه‌های اگزینوس نباشیم.

در حالی سامسونگ و کوالکام خود را برای رقابت با چیپ M1 اپل آماده می‌کنند که گزارش‌ها از عرضه نسل جدید این تراشه در آینده نزدیک خبر می‌دهند. بنابراین شاید زمانی چیپ جدید اگزینوس معرفی شود که تراشه M1X و M2 در بازار حضور داشته باشد. فرقی نمی‌کند چه زمانی چیپ جدید از راه می‌رسد، چرا که در هر صورت اینتل بازنده اصلی خواهد بود، بلکه تحولی بزرگ در پردازنده‌هایش ایجاد کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • milad
    milad | ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    آسیاب به نوبت دوست عزیز ، پردازش مبتی بر ارم هنوز اول راه و به زودی به حوزه پردازش سنگین و دسکتاپ هم میرسع

    • saeed۱۹۸۵۹
      saeed۱۹۸۵۹ | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

      دوست عزیز m1 خاص هستش چون روی مک هم امده سی پیو سامسونگ روی ویندوز نمیتونه بیاد چون ویندوز مبتنی بر آرم هنوز خیلی ضعیفه
      سیستم عامل رقیب دیگه ای هم که کاربری تجاری داشته باشه وجود نداره

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    رقیب سخت افزاری به چه درد می خوره وقتی سیستم عامل دستاپ رقیب نداری

مطالب پیشنهادی