ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

مدیران شرکت‌های خودروسازی بزرگ دنیا چقدر حقوق می‌گیرند؟

بحث حقوق دریافتی مدیران در صنعت خودرو همواره مطرح بوده است. این موضوع در کمپانی‌های بزرگ خودروسازی، بیشتر مورد توجه است. بسیاری از علاقمندان و مردم عادی دوست دارند بدانند که مدیران ارشد و بلند ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۵

بحث حقوق دریافتی مدیران در صنعت خودرو همواره مطرح بوده است. این موضوع در کمپانی‌های بزرگ خودروسازی، بیشتر مورد توجه است. بسیاری از علاقمندان و مردم عادی دوست دارند بدانند که مدیران ارشد و بلند پایه یک کمپانی بزرگ، چقدر در ماه حقوق می‌گیرند و میزان درآمد سالانه آنها چقدر است. در این گزارش به نقل از خودروبانک، نگاهی می‌اندازیم به حقوق و مزیای دریافتی مدیران شرکت‌های خودروسازی بزرگ دنیا. با ما همراه باشید.

از جنرال موتورز شروع می‌کنیم. کمپانی بزرگ و قدیمی آمریکایی که اکنون سکان هدایت آن به دست خانم ماری بارا می‌چرخد. این خانم در سال 2020، بیش‌ترین حقوق دریافتی در بین مدیران سه خودروساز بزرگ آمریکا را داشت. مجموع حقوق دریافتی او در این سال، 23.7 میلیون دلار بوده است. البته که حقوق پایه خانم بارا در حدود 2 میلیون دلار است، ولی پاداش‌های کوتاه مدت 3.8 میلیون دلاری هم به حقوق او اضافه شده و همچنین نباید از یاد برد که او سهامدار 13.1 میلیون دلار از سهام جنرال موتورز نیز هست.

به سراغ یکی دیگر از خودروسازان بزرگ دنیا، یعنی فیات – کرایسلر می‌رویم. یک گروه خودروسازی ایتالیایی – آمریکایی که در سال 2020 و قبل از ادغام با پژو – سیتروئن و تشکیل اتحاد استلانتیس، مدیریت آن بر عهده مایک منلی بود. او سال گذشته در مجموع برای تصدی این مقام، 14.2 میلیون دلار دریافتی داشت.

یکی دیگر از شرکت‌های خودروساز مهم در آمریکا، کمپانی نام آشنای فورد است. سال گذشته فورد یک تغییر مدیریتی مهم را تجربه کرد. در اکتبر 2020، سکان هدایت این شرکت از جیم هکت گرفته و به دستان جیم فارلی سپرده شد. در حالی که هکت سال گذشته 16.7 میلیون دلار حقوق دریافت کرد، مجموع حقوق فارلی در همان سال به 11.8 میلیون دلار رسید.

تسلا به عنوان خودروساز نوپا و ایده پرداز آمریکایی هم، حاضر به اعلام حقوق پرداختی به مدیر عامل خود شد. جالب اینجاست که ایلان ماسک به عنوان مدیر عامل و موسس این شرکت، هیچ حقوقی در 2020 برای مقام مدیریت، دریافت نکرده است. با این وجود، ماسک شش نقطه عطف از پیش تعیین شده در قرارداد خود گذاشته بود که به همه آنها دست یافت. این موفقیت به ماسک امکان آن را داد که 50.6 میلیون سهم از سهام تسلا را به ازای هر سهم 70.01 دلار، خریداری کند. حال آنکه اکنون سهام تسلا به ازای هر سهم، با مبلغ بیش از 700 دلار معامله می‌گردد. به این معنا که ایلان ماسک فقط با فروش سهام خودش، 32 میلیون دلار سود به جیب می‌زند! نکته قابل توجه اینجاست که طبق قرارداد ماسک با تسلا، او باید سهام خود را پیش از تصمیم گیری به فروش، به مدت 5 سال نگه داشته باشد.

به ایتالیا می‌رویم و سراغی از فراری می‌گیریم. لوئیس کامیلری، مدیر عامل این کمپانی، پیش از کناره گیری از سمت خود در تاریخ 10 دسامبر سال 2020، برای یک سال مدیریت، 453,365 دلار دریافت کرد. از این مبلغ، 363,960 دلار را حقوق پایه و 11,886 دلار را مزایا تشکیل می‌داد. در مزایای او، دسترسی به یک خودرو از محصولات فراری هم قید شده بود. در آلمان، قطعا گروه دایملر را یکی از مهم‌ترین خودروسازان این کشور باید دانست. اولا کالینوس، مدیر عامل این گروه خودروسازی، در سال 2019 حقوقی 1.6 میلیون دلاری داشت و در همان سال، 4.2 میلیون دلار هم پاداش دریافت کرد. اما حقوق کالینوس در سال 2020 به دلیل بحران ناشی از ویروس کرونا، تقریبا 20 درصد کاهش یافت. در خصوص شرکت‌های ژاپنی، اطلاعات کافی در دست نیست. معمولا حقوق دریافتی مدیران این شرکت‌ها خیلی رسانه‌ای نمی‌شود. فقط درباره تویوتا می‌توان به آقای آکیو تویودا اشاره کرد که در سال 2018 در پست مدیر عامل این شرکت، 3.5 میلیون دلار حقوق دریافت کرده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad Amin
    Mohammad Amin | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

    فک کنم حقوق مدیرعاملان سایپا و ایرانخودرو خیلی خیلی بیشتر از این آقایون باشه آخه تو ایران پول تویوتا میگیرن ولی اسباب بازی میسازن ، الان دیگه زیر دستای مدیران سایپا و ایران هم درآمدشون از این آقایون بیشتره

مطالب پیشنهادی