ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

عفونت مهلک «قارچ سیاه» در مبتلایان هندی ویروس کرونا مشاهده شد

گزارش‌های جدید می‌گویند برخی از بیماران کووید-۱۹ در هند دچار نوع نادر و احتمالا کشنده‌ای از عفونت قارچی شده‌اند که به‌صورت عامه تحت عنوان «قارچ سیاه» شناخته می‌شود. این بیماری توسط گروهی از کپک‌های سنجاقی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

گزارش‌های جدید می‌گویند برخی از بیماران کووید-۱۹ در هند دچار نوع نادر و احتمالا کشنده‌ای از عفونت قارچی شده‌اند که به‌صورت عامه تحت عنوان «قارچ سیاه» شناخته می‌شود. این بیماری توسط گروهی از کپک‌های سنجاقی به وجود می‌آید.

دولت هند از پزشکان این کشور خواسته تا در مبتلایان به ویروس کرونا به دنبال نشانه‌های بیماری قارچ سیاه باشند. این کپک می‌تواند از طریق بریدگی‌ها و منافذ پوست یا به واسطه تنفس آلودگی وارد سینوس‌ها و ریه شود. قارچ‌ها پس از ورود به بدن از راه جریان خون به ارگان‌های مختلف از جمله مغز، چشم، طحال و قلب آسیب می‌زنند.

قارچ سیاه بیش از همه به کسانی آسیب وارد می‌کند که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، این بیماری به‌خصوص برای بیماران دیابت و کسانی خطرناک است که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند. حالا گزارش‌ها از افزایش شمار مبتلایان کووید-۱۹ هندی به این قارچ خطرناک خبر می‌دهند.

برای مثال، در منطقه «مهاراشترا» که بمبئی هم در آن‌جا قرار دارد، ۲۰۰ نفر پس از ابتلا به ویروس کرونا دچار قارچ سیاه شده‌اند و از این تعداد ۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این بیماری در دهلی هم خودنمایی کرده، جایی که دولت دستور داده تا ۵۰۰۰ دوز داروی ضدقارچی را برای مبارزه با این بیماری به کار بگیرند.

افزایش شمار مبتلایان قارچ سیاه احتمالا با استفاده از استروید در بیماران کووید-۱۹ بی‌ارتباط نیست چون این دارو سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند. افزون بر این، بسیاری از خانواده‌ها مجبورند بیماران ویروس کرونا را در خانه درمان کنند. با توجه به این که کووید-۱۹ سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند، شرایط ابتلا به این قارچ در محیط‌های غیراستریل تشدید شده است.

از نشانه‌های اولیه این بیماری می‌توان به درد سینوس‌ها یا بسته شدن بینی در یک سمت صورت، سردرد در یک سمت سر، تورم یا بی‌حسی، دندان درد و لق شدن دندان‌ها اشاره کرد. قارچ سیاه می‌تواند موجب سیاهی یا تغییر رنگ بینی، تار شدن بینایی یا دوبینی، درد سینه، دشواری در تنفس و سرفه‌های خونی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی