ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

احتمال وجود حیات در مریخ با کشف آتشفشانی جوان افزایش یافت

دانشمندان شواهدی از فعالیت‌های آتشفشانی مریخ در ۵۰ هزار سال پیش را کشف کردند که می‌تواند نشانه‌ای از حیات در این سیاره باشد. اکثر آتشفشان‌های مریخ در حدود ۳ تا ۴ میلیارد سال پیش به ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

دانشمندان شواهدی از فعالیت‌های آتشفشانی مریخ در ۵۰ هزار سال پیش را کشف کردند که می‌تواند نشانه‌ای از حیات در این سیاره باشد. اکثر آتشفشان‌های مریخ در حدود ۳ تا ۴ میلیارد سال پیش به وجود آمدند و تا ۳ میلیون سال پیش فعال بودند، اما اکنون احتمال فعال بودن آن‌ها مشخص نیست.

با داده‌هایی از ماهواره‌های مریخی، محققان توانستند آتشفشانی را کشف کنند که تا به امروز ناشناخته بود. این جوان‌ترین آتشفشانی است که تا کنون کشف شده. اگر بخواهیم تمام تاریخ زمین‌شناسی مریخ را در مقیاس یک روز نشان دهیم، این آتشفشان در آخرین ثانیه این روز به وجود آمده است. عرض این آتشفشان تقریبا ۱۳ کیلومتر و ارتفاع آن ۳۲ کیلومتر است.

اکثر آتشفشان‌های مریخ با جاری شدن لاوا روی سطح مریخ به وجود آمده‌اند، چیزی شبیه به فوران اخیر آتشفشان ایسلند، اما شواهد نشان می‌دهد که این آتشفشان با انفجار بزرگی در سطح مریخ تشکیل شده است. چنین انفجارهایی در این سیاره بی‌سابقه نیست و مدت‌ها قبل اتفاق می‌افتاد. این آتشفشان جوان می‌توانست در هر انفجار تا ۱۰ کیلومتر بالاتر از قله، خاکستر در اتمسفر مریخ پخش کند.

تصویر ماهواره‌ای از ناحیه سربروس فوسای. منبع: ناسا

محققان عامل فوران این آتشفشان جوان را حرکت ماگما در اعماق ناحیه سربروس فوسای مریخ دانسته‌اند. چنین فعالیت‌های آتشفشانی می‌توانند احتمال وجود حیات در زیر سطح این سیاره را افزایش دهند. واکنش بین ماگما و سطح یخی می‌تواند این ناحیه را تبدیل به مکانی قابل سکونت برای حیات میکروبی کند. همچنین انفجارهای آتشفشانی مشابه می‌توانند عامل جاری شدن آب‌های زیرزمینی و سیلاب‌های عظیم مریخ در ۲۰ میلیون سال پیش باشند.

دانشمندان همچنان به دنبال علت چنین انفجارهایی هستند. یکی از احتمالاتی که وجود دارد، واکنش مستقیم برخورد ماگما با لایه یخ اعماق مریخ است. تماس ماگمای داغ با یخ اعماق مریخ می‌تواند گازهایی را ایجاد کند که با تجمع این گازها در لایه‌های زیرین مریخ انفجار بزرگی رخ دهد. همچنین داده‌های ناسا نشان می‌دهد که این آتشفشان جوان می‌تواند یکی از عوامل پخش کننده گاز متان در اتمسفر مریخ و یکی از دلایل خشک و سرد شدن این سیاره باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی