ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا تاریخ اولین ماموریت خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی را اعلام کرد

استارتاپ «اکسیوم اسپیس» و ناسا در بیانیه‌ای اعلام کردند که ماموریت «Axiom Mission 1» یا به اختصار AX-1 به عنوان اولین سفر خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی ژانویه ۲۰۲۲ (دی یا بهمن ۱۴۰۰) انجام خواهد ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

استارتاپ «اکسیوم اسپیس» و ناسا در بیانیه‌ای اعلام کردند که ماموریت «Axiom Mission 1» یا به اختصار AX-1 به عنوان اولین سفر خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی ژانویه ۲۰۲۲ (دی یا بهمن ۱۴۰۰) انجام خواهد شد و چهار فضانورد را به این پایگاه فضایی مشترک می‌برد.

در بیانیه اکسیوم گفته شده اولین ماموریت آن‌ها یک سفر هشت روزه خواهد بود که با کمک کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس از مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام می‌شود. سرنشینان این فضاپیما پس از رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی در بخش آمریکایی ایستگاه مستفر خواهند شد.

ناسا برای ارائه خدماتی همچون انتقال تجهیزات به ایستگاه ۱.۶۹ میلیون دلار به اکسیوم پول می‌پردازد. البته مشخص نیست که این دو طرف چه توافقات دیگری با یکدیگر داشته‌اند. «مایکل سافردینی» مدیرعامل اکسیوم می‌گوید این شرکت تا حد خوبی اطمینان دارد که پروازش در اواخر ژانویه انجام خواهد شد.

اکسیوم ژانویه گذشته نام چهار فضانورد ماموریت خود را اعلام کرد. «مارک پتی» سرمایه‌گذار کانادایی، «لری کانر» سرمایه‌گذار آمریکایی و «ایتن استیب» خلبان سابق اسرائیلی به همراه «مایکل لوپز-الگریا» فضانورد سابق ناسا و معاون فضایی اکسیوم که فرمانده پرواز خواهد بود در این کپسول قرار خواهند گرفت.

از چپ: لوپز-آلگریا، پتی، کانر، استیب

پتی، کانر و استیب در بخش‌های تحقیقاتی این ماموریت ایفای نقش می‌کنند. پتی با بیمارستان کودکان مونترآل و سازمان فضایی کانادا همکاری دارد و کانر برای کلینیک «مایو» و کلینیک «کلیولند» کار خواهد کرد.

لوپز-الگریا در بیانیه‌ای خبری گفت: «لری و مارک بسیار مصمم‌ هستند که به عنوان فضانوردان ناسا حداکثر توان خود را بگذارند و قصد ندارند صرفا گردشگر باشند. آن‌ها می‌خواهند نقش خود را در بهبود شرایط بشر بازی کنند.» این چهار نفر قرار است ماه ژوئیه یک سفر کمپینگ تمرینی به کوه‌های آلاسکا داشته باشند.

لوپز-الگریا از ماه اوت تمرینات تمام وقت خود را آغاز می‌کند و کانر در ماه سپتامبر در این تمرینات به او می‌پیوندد. دو نفر باقی‌مانده از ماه اکتبر وارد تمرینات می‌شوند. دو سوم زمان آن‌ها به تمرینات مخصوص ایستگاه فضایی اختصاص خواهد یافت و مابقی در اختیار تمرینات اسپیس ایکس خواهد بود. تفاوت زمان و نوع تمرینات اعضای این ماموریت به خاطر تفاوت در نقش و هدفی است که آن‌ها در پرواز AX-1 برعهده خواهند داشت.

روزنامه واشنگتن پست در ماه ژانویه اعلام کرده بود که هزینه سفر هر یک از این چهار نفر حدود ۵۵ میلیون دلار بوده است. مدیرعامل اکسیوم اگرچه این رقم را تایید نکرده، اما با آن مخالفت جدی ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی