ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آپارات: ساترا دستور حذف ویدیوی مصاحبه با رییس جمهور سابق کشور را صادر کرد [به روز رسانی: توضیحات ساترا]

سرویس آپارات در واکنش به اعتراض برخی کاربران نسبت به حذف یک ویدیو مصاحبه طولانی رییس جمهور دولت قبلی با یکی از مفسران سیاسی اعلام کرده که حذف این ویدیو به دستور ساترا صورت گرفته ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۱

سرویس آپارات در واکنش به اعتراض برخی کاربران نسبت به حذف یک ویدیو مصاحبه طولانی رییس جمهور دولت قبلی با یکی از مفسران سیاسی اعلام کرده که حذف این ویدیو به دستور ساترا صورت گرفته است.

طی چند روز گذشته برنامه فصل انتخابات با اجرای یکی از مفسرین سیاسی به نام «علی علیزاده» تحلیل‌گر سیاسی ایرانی ساکن لندن در حال پخش شدن است. این تحلیلگر در برنامه‌های تلویزیون ملی نیز بارها حضور یافته است. تلویزیون اینترنتی جدال که در آپارات هم کانال رسمی دارد نزدیک به ۳ هزار دنبال کننده در این پلتفرم بومی دارد و کمی بیشتر از این آمار (حدود ۴ هزار دنبال کننده) در پلتفرم جهانی یوتیوب در اختیار دارد. همچنین بیش از ۳۴ هزار دنبال کننده این برنامه را از طریق اینستاگرام دنبال می‌کنند. قسمت چهارم این برنامه که مصاحبه‌ای تفصیلی با «محمود احمدی نژاد» بوده در دو روز گذشته در آپارات حذف شده و آنطور که خود آپارات گزارش داده این اتفاق به دستور ساترا رخ داده است.

آپارات در توییتی با لحنی گلایه‌آمیز اعلام کرده «متاسفانه همچنان سیاست‌های متضاد در فضای مجازی حاکم است و بازهم سرویس‌های بومی، مخاطب انتقادهای به حق کاربران‌ قرار گرفتند و صدای پاسخگوی دیگری شنیده نمی‌شود.» آپارات در واقع تقصیر را از گردن خود برداشته و رسما اعلام کرده که مجبور به حذف این برنامه شده و کاربرانی که از پشت پرده آگاهی ندارند، این سانسور را از چشم این پلتفرم بومی می‌بینند غافل از اینکه دستور از سمت ناظر بر این شبکه‌ها آمده است.

«مجتبی توانگر» نماینده این دوره از مجلس نیز در واکنش به این دستور در توییتر شخصی خود اعلام کرده که از اول مخالف بوده تا انحصار تنظیم مقررات و نظارت بر صوت و تصویر فراگیر به صدا و سیما (ساترا) داده شود. او تاکید کرده که صدا و سیما نباید این اعتماد را تبدیل به سواستفاده کند: «از این اختیار به گونه‌ای استفاده نکنید که با کج سلیقگی، محتوای داخلی را به سمت پلتفرم‌های خارجی سوق دهید. سعه صدر داشته باشید.»

اشاره توانگر به وجود این برنامه در پلتفرم‌های خارجی است. باید گفت مصاحبه حذف شده از آپارات  در حال حاضر به راحتی در اینستاگرام و یوتیوب برای کاربران در دسترس است و چند ده هزار مخاطب از طریق پلتفرم‌های خارجی که سانسور ساترا روی آنها توانایی اعمال شدن ندارد، به این ویدیوها دسترسی دارند.

چندی پیش ساترا پیش نویسی درباره دستورالعمل VODها و شبکه‌های کاربر محور نظیر آپارات در مورد برنامه‌های انتخاباتی را منتشر ساخته بود. در این پیش نویس آمده بود که رسانه‌های کاربر محور باید نظارت سریعتری روی محتواهای مربوط به انتخابات داشته باشند و ساترا نیز نظارت مضاعفی روی این موضوع خواهد داشت.

شایان ذکر است تا لحظه نگارش این خبر ساترا هنوز به این مساله واکنش رسمی نشان نداده است.

به روز رسانی ساعت ۱۹.۴۵: آپارات تن به سانسور نداده است

«علی سعد» معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا توضیحاتی در این باره را در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرده است. او گفته که ساترا به آپارات گفته که یا محتوا را حذف کنند یا «اصلاح» نمایند و آپارات تصمیم به حذف این ویدیو گرفته است. به نظر می‌رسد با توجه به توضیح آپارات، این پلتفرم تصمیم گرفته که محتوا را حذف کند تا اینکه زیر تیغ سانسور برود. سعد همچنین توضیح داده که کل محتوای منتشر شده مشمول منع انتشار تشخیص داده نشده و از همین رو بخش‌هایی از این ویدیو به صورت تقطیعی همچنان در آپارات موجود است.

علی سعد تاکید داشته که «اصل اساسی ساترا التزام به اصول فنی و پرهیز از مواجهه سیاسی است که وجود تعداد قابل توجهی مصاحبه‌های چالشی در رسانه‌ها آن را اثبات می‌کند». او همچنین گفته که «در ایام انتخابات تنها خط قرمز ساترا و رسانه‌های کشور اصل انتخابات و زیر سوال بردن امید مردم به اصلاح از مسیر صندوق‌های رای است». به نظر می‌رسد بخش‌هایی از سخنان محمود احمدی نژاد در این مصاحبه با سیاست‌های ساترا همخوانی نداشته و این سازمان خواستار سانسور این صحبت‌ها شده است.

پیش از این نیز آپارات درگیر پرونده‌های قضایی زیادی شده بود که ماجرای پرونده برنامه ژلوفن مشهورترین آنها بوده که موجب به صدور حکم قضایی برای مدیرعامل آپارات شد؛ هرچند موضوع فعلی به قوه قضاییه و دادستانی کشیده نشده و مسئولان ساترا هم باور دارند که آنها برای این روی کار آمدند تا این قضایا به مرحله دادستانی نرسند و در همان بستر پلتفرم، حل و فصل شوند.

ناگفته نماند علی سعد در پایان رشته توییت خود تاکید کرده که «رویه ساترا همواره شفافیت و آمادگی برای پذیرش اشتباهات احتمالی در فرایندهای خود و اصلاح دایمی آنها بوده و خواهد بود» و اینطور به نظر می‌رسد که خود مسئولان این سازمان نیز به این امر واقف هستند که رویه ساترا می‌تواند در آینده بهبود یابد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

    برنامه ژلوفن که یک آبروریزی و رسوایی برای آپارات بود، می‌رفت با بچه های کوچیک چند ساله حرف های جنسی میزد خاک بر سر

مطالب پیشنهادی